تایرهای باری-اتوبوسی

واردات تایرهای باری-اتوبوسی با ارز ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی به کندی انجام می‌شود. حرکتی کُند که در آینده‌ای نزدیک بازار را با کمبود شدید تایرهای سنگین سیمی مواجه خواهد کرد. این نظر اغلب واردکنندگان و تجار تایر در کشور است.

شرکت‌های تامین‌کننده تایر سنگین که از صف‌های انتظار طولانی تخصیص ارز گروه یک یا همان ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی به ستوه آمده‌اند و بر این باورند که با کاهش چشمگیر واردات تایر طی ۵ماه گذشته دیری نخواهد پایید که بازار مانند سال‌های قبل با کمبود تایرهای سنگین باری و اتوبوسی مواجه شود.

به گزارش «دنیای‌خودرو» درحال‌حاضر امکان واردات تایر با دو گروه ارزی وجود دارد. عده‌ای از تجار رنج در انتظار سه تا چهار ماهه برای دریافت ارز را به جان می‌خرند و در نوبت دریافت ارز ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی می‌مانند و عده‌ای دیگر هم به دنبال واردات کالا با ارز گروه دو یا همان نیمایی می‌مانند که این روزها ۴۰هزار تومان نرخ‌گذاری شده است.

با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود تفاوت قیمت تایر واردشده با ارز گروه یک با تایری که با ارز گروه دو وارد کشور می‌شود، حدودا ۳۸درصد است.

تفاوت قیمتی که این روزها به‌دلیل کمبود تایر در بازار توسط دلال‌ها جبران شده است و در اصل همان کالای واردشده با ارز گروه یک با قیمتی به مراتب بالاتر از کالایی به دست مردم می‌رسد که با ارز ۴۰هزار تومانی وارد کشور می‌شود. اما در این میان دو گروه متضرر می‌شوند و عده‌ای معدود سودهای کلان به جیب می‌زنند.

گروه اول که متحمل ضرر می‌شود، دولت است. هرچند دولت ارز ارزان را برای تامین کالای موردنیاز و ضرروی مردم تخصیص می‌دهد اما به دلیل طولانی شدن روند تامین، کالا به کندی وارد کشور می‌شود و وقتی هم که به بازار می‌رسد، به‌دلیل کمبود وارد بازار سیاه خواهد شد.

گروه دوم؛ مصرف‌کننده‌ است زیرا قیمت تایری که خریداری می‌کند هچ تفاوتی با تایر واردشده با ارز نیمایی ندارد. اما دراین میان عده‌ای دلال سود خوبی به جیب می‌زنند و تفاوت قیمت تا ۴۰درصد را سرازیر حساب‌های بانکی خود می کنند.

به‌گفته فعالان بازار تایر، طی ۵ماه گذشته تخصیص ارز به واردات مواد اولیه تایرسازان و واردات تایر سنگین به کشور به کندی انجام شده است و تنها راه فرار از کمبود تایر در بازار و مواجه نشدن با مشکل در تامین تایرهای سنگین، ورود حجم بالای کالا به کشوراست، حتی اگر با ارزی ۳۸درصد گران‌تر نیز خریداری شود.

نگاهی به قیمت تایر در بازار

در ادامه به بررسی قیمت تایرهای وارداتی با ارز دولتی و قیمت آنها در بازار آنها می‌پردازیم. در گروه تایرهای چینی با کیفیت معمولی، یک جفت تایر ۱۲-۲۴سیمی هجده‌میلیون تومان باید به فروش برسد اما کمبود آن قیمت را به جفتی ۲۶میلیون تومان رسانده است.

وضعیت برای تایر ۳۱۵چینی با کیفیت معمولی نیز به همین شکل است و یک جفت تایر ۱۶میلیون و ۵۰۰هزار تومانی در بازار ۲۴میلیون تومان فروخته می‌شود. سایز پرمصرف دیگر ۳۸۵ است که اگر با نرخ دولتی محاسبه شود، ۱۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان است ولی در عمل ۲۵میلیون تومان به‌دست خریدار می‌رسد. اما وضعیت برای چینی‌های باکیفیت به مراتب بدتر است.

تایر ۱۲-۲۴چینی باکیفیت برای فروش، ۲۰میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود اما در بازار ۳۴میلیون تومان به دست خریدار می‌رسد. سایز ۳۱۵ نیز همین وضعیت را دارد و یک جفت از این سایز به جای اینکه ۱۸میلیون تومان فروخته شود، در بازار۳۰میلیون تومان به فروش می‌رسد. در سایز ۳۸۵هم به جای قیمت ۱۹میلیون و ۵۰۰هزار تومانی، خریدار باید ۳۳میلیون تومان بپردازد.

آنچه حائزاهمیت است، جلوگیری از ایجاد کمبود در بازار است. در شرایط فعلی دولت می‌تواند با تغییر نرخ ارز و حذف رانت ارز دولتی و کالاهای واردشده با ارز دولتی، دست سودجویان و دلال‌هایی را که درنهایت اجازه دسترسی مردم به کالا با نرخ صحیح را نمی‌دهند، قطع کند تا در آینده بازار با کمبود شدید کالا مواجه نشود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

آخرین اخبار