بازار خودرو

اگر این روزها در یکی از پلت‌فرم‌های ثبت ‌آگهی، کلمه حواله خودرو را جست‌وجو کنید، حواله انواع محصولات داخلی و مونتاژی با قیمت و موعد تحویل‌های متفاوت، نمایش داده می‌شود. موضوعی که نشان می‌دهد نظارتی بر فعالیت غیرقانونی خریدوفروش حواله‌های خودرو صورت نمی‌گیرد

این روزها حواله‌فروشی در بازار بدون مشتری حسابی داغ است. هرچند حذف قرعه‌کشی و تحویل خودرو به‌تمام ثبت‌نام‌کنندگان با هدف جمع شدن بساط سفته‌بازی از نتایج فروش یکپارچه از سوی سیاستگزار اعلام می‌شد، با این حال نه‌تنها حجم این معاملات در بازار آزاد کم نشده، بلکه بازار سفته‌بازی با حواله فروشی خودرو رونق گرفته و از گذشته هم داغ‌تر شده است. آن‌چه مشخص است، این بازار محصول ناهماهنگی بین عرضه و تقاضاست و مسئولان با پافشاری بر قیمت‌گذاری دستوری، به‌نوعی زمینه حضور دلالان را در بازار فراهم می‌کنند.

پیش از این گفته می‌شد با راه‌اندازی سامانه یکپارچه و حذف قرعه‌کشی، دلالی در بازار خودرو کنترل خواهد شد؛ اما بررسی پلت‌فرم‌های ثبت آگهی، از رونق بازار خریدوفروش حواله‌های خودرو حکایت دارد. هرچند خریدوفروش حواله خودرو موضوع جدیدی نیست، اما اگر این روزها در یکی از پلت‌فرم‌های ثبت ‌آگهی، کلمه حواله خودرو را جست‌وجو کنید، حواله انواع محصولات داخلی و مونتاژی با قیمت و موعد تحویل‌های متفاوت نمایش داده می‌شود. موضوعی که نشان می‌دهد نظارتی بر فعالیت غیر قانونی خریدوفروش حواله‌های خودرو صورت نمی‌گیرد.

با توجه به‌این‌که درصد قابل توجهی از عرضه خودرو در راستای دو طرح جوانی جمعیت و نوسازی خودروهای فرسوده انجام شده است، می‌توان گفت بیشتر خریدوفروش حواله خودرو که دلالان در بازار رقم زدند از کانال این دو طرح پیش‌ می‌رود؛ چراکه درصد کم باقیمانده برای متقاضیان عادی به‌قدری محدود است که دلالان نمی‌توانند مانور چندانی روی آن‌ها داشته باشند.

بر این اساس اگر فردی بتواند با ثبت‌نام، برای خرید پژو پارس سال با موعد تحویل پاییز برنده شود، می‌تواند حواله خود را ۱۰۰ میلیون‌تومان به‌دلالان بفروشد که این به‌معنای سود صددرصدی طی تنها چند ماه پس از افتتاح حساب وکالتی است. رانا پلاس با موعد تحویل پاییز قیمت بیشتری دارد که با توجه به‌تقاضای بیشتری که برای پژو پارس وجود داشت، موضوع عجیبی به‌نظر می‌رسد. بر این اساس دلالان حاضرند برای خرید حواله این خودرو ۱۲۰ میلیون‌تومان پرداخت کنند.

همچنین حواله کوئیک حدود ۳۵ میلیون‌تومان، حواله سمند سورن پلاس دوگانه‌سوز ۱۲۰ میلیون‌تومان و حواله دنا پلاس ۱۵۰ میلیون‌تومان قیمت دارد. این درحالی است که در بازار آشفته فعلی تنها خودروهای داخلی نیستند که خریدوفروش حواله آن‌ها توسط دلالان انجام می‌شود. طی ماه‌های گذشته به‌لطف قیمت‌گذاری دستوری، محصولات خودروسازان خصوصی، یعنی خودروهای مونتاژی نیز برای دلالان جذابیت پیدا کرده‌اند. جایی که حواله یک دستگاه تیگو ۸ پرو ۱۸۲ میلیون‌تومان، حواله لاماری‌ایما با موعد تحویل پاییز ۱۲۰ میلیون‌تومان، حواله هایما S۵ حدود ۲۰۰ میلیون‌تومان، حواله ام‌وی‌ام X۵۵ حدود ۷۰ میلیون‌تومان، حواله فیدلیتی ۳۰۰ میلیون‌تومان و حواله دیگنیتی ۲۸۰ میلیون‌تومان در بازار خریدوفروش می‌شوند. همچنین بهای حواله دایون Y۵ حدود ۲۵۰ میلیون‌تومان است.

دیگنیتی پرستیژ با بیشترین افزایش قیمت در بازار آزاد

روز گذشته قیمت خودروهای داخلی و چینی با افزایش قابل توجهی در بازار آزاد همراه بود. در این میان شاهد افزایش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی دیگنیتی پرستیژ نیز بودیم. این خودرو با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش در روز گذشته، بهایی حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان داشت.خودروهای داخلی نیز در بازه زمانی یادشده افزایش قیمت یک تا ۲۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۶۰ میلیون‌تومان، کارون (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۸۱۵ میلیون‌تومان، نیسان آپشنال (۱۴۰۲) با ۱۳ میلیون‌تومان افزایش ۶۱۵ میلیون‌تومان، شاهین (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان افزایش ۵۸۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۶۸۱ میلیون‌تومان و پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان افزایش ۶۲۷ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افزایش بهای ۵ تا ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، تیگو ۷ معمولی (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۳۵ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۴۴۵ ‌میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که قیمت هیوندای توسان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیاردتومان، کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان و کیا اسپورتیج GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش بهای ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۵ میلیارد و ۲۰۰میلیون‌تومان، ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و ولوو XC۹۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =