مدیران ارشد «گروه پژوهش صنعت مدرن» در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» مطرح کردند:

علی چنگی، مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن: گستره فعالیت ما از همکاری با ایران‌خودرو، سایپا و کرمان‌موتور تا صادرات به بازارهای منطقه و فرامنطقه‌ای گسترده است

امسال هجدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران میزبان بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک قطعه‌ساز است. برخی از تولیدکنندگان جزو زنجیره تامین اصلی دو خودروساز بزرگ محسوب می‌شوند که «گروه پژوهش صنعت مدرن» یکی از این قطعه‌سازان است.

این شرکت در زمینه چراغ و آینه‌های جانبی خودرو مشغول به‌فعالیت است. درحاشیه برگزاری نمایشگاه قطعات تهران علی چنگی، مدیرعامل و علی فرشیدفر، قائم‌مقام توسعه محصول این شرکت در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» از آخرین وضعیت تولید و فعالیت این قطعه‌ساز گفتند.

علی چنگی؛ مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن

سهم ۵۰ درصدی «مدرن» از بازار لوازم‌یدکی چراغ و آینه‌های جانبی

صرفه‌جویی ارزی ۱۵۰ میلیون‌ دلاری با تولید چراغ و آینه‌های جانبی خودرو

فعالیت‌های تولیدی گروه پژوهش صنعت مدرن چه محصولاتی را در بر می‌گیرد؟

شرکت ما در سال ۱۳۶۹ به‌ثبت رسمی رسیده و پیش از آن به‌صورت کارگاه فعال بوده و حدود ۳۳ سال است که به‌طور مشخص مشغول تولید چراغ و آینه‌های جانبی خودرو هستیم و در طول این مدت، قطعات مورد نیاز کارخانه‌های خودروسازی را تامین می‌کنیم. یعنی با سطح کارآمدی موجود، پاسخگوی نیاز کارخانه‌های خودروسازی هستیم. یعنی به‌اصطلاح اصلی‌ساز هستیم یا به‌قول قدیمی‌ها محصولات فابریک تولید می‌کنیم.

به‌این ترتیب شما عضوی از زنجیره‌تامین دو شرکت بزرگ خودروساز کشور هستید.

بله؛ ما از سال ۱۳۷۳ همکاری با خودروسازان داخلی را شروع کرده‌ایم و درحال‌حاضر با ایران‌خودرو، سایپا و کرمان‌خودرو همکاری می‌کنیم.

سهم بازار شما با توجه به‌تولید چشمگیرتان تا چه اندازه است؟

حدود ۵۰ درصد سهم بازار لوازم‌یدکی چراغ و آینه‌های جانبی در اختیار ماست و ۹۰ درصد قطعات مورد نیاز ایساکو در حوزه چراغ و آینه‌های جانبی را تامین می‌کنیم.

آیا در بازارهای خارجی هم حضور دارید؟

بله؛ ماهانه دو بارِ کامیون از تولیدات خود را به‌کشور ترکیه صادر می‌کنیم که علاوه‌بر این کشور، از آن‌جا به شمال آفریقا و اروپا صادر می‌شود.

با توجه به‌این‌که در شمار قطعه‌سازان اصلی کشور محسوب می‌شوید، با چه‌مشکلاتی مواجه هستید و با توجه به وضعیت موجود، چه خواسته‌ای از دولت دارید؟

تولید در هر نقطه از دنیا با چالش‌هایی همراه است؛ اما برخی مسائل و موضوعات به‌راحتی قابل حل است. براین اساس قوانین و مقررات ما ناپایدار و لحظه‌ای هستند و مدام تغییر می‌کنند.

این شرایط بر سرعت و شتاب تولید تاثیر ناخوشایندی دارد. مشکل دیگر نوسانات نرخ ارز است و به‌همین دلیل هنگام فروش کالا و خرید دوباره مواداولیه با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم. این ابهام همیشگی مانع برنامه‌ریزی برای توسعه است.

البته باید گفت بخشی از این موضوع ارتباطی با تحریم‌ها ندارد؛ بلکه بحث مدیریت داخلی و خودتحریمی‌هاست. قیمت جنسی که ما از خارج می‌خریم، ۲۰ تا ۳۰ درصد پایین‌تر از جنسی است که پتروشیمی‌های داخلی به‌ما می‌دهند. حتی با دلار ۴۳ هزار تومانی هم جنس کره‌ای ارزان‌تر از جنس ایرانی است.

این موضوع به‌سوءاستفاده از شرایط بازار، دولتی‌ بودن، خصولتی ‌بودن و عملکرد آن دسته از مدیرانی برمی‌گردد که به‌قدر کافی احساس مسئولیت نمی‌کنند و متوجه نیستند رفتارشان چه‌بلایی بر سر زیرمجموعه‌های آن‌ها می‌آورد و تا چه‌اندازه به‌زنجیره تامین فشار می‌آورد.

یکی از مشکلات تولیدکنندگان بحث نقدینگی و تامین سرمایه در گردش است که آن‌ها را از سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه باز می‌دارد. این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نقدینگی در کشور ما به‌قدر کافی موجود است و شاهد آن هستیم که سرمایه هنگفتی صرف ثبت‌نام و خرید خودرو یا سکه و طلا و ارز می‌شود. آن مقدار هم که در بازار بورس به‌هدر رفت، ناشی از سیاست‌گزاری‌های نادرست بود.

علی فرشیدفر؛ قائم‌مقام توسعه محصول گروه پژوهش صنعت مدرن

تولید محصولات نیمه‌ساخته با رویکرد صادراتی

صرفه‌جویی ارزی ۱۵۰ میلیون‌ دلاری با تولید چراغ و آینه‌های جانبی خودرو

آیا در تولید محصولات، صفر تا صد کار توسط خود مجموعه مدرن انجام می‌شود؟

بله؛ فرآیندهای تولیدی که به‌عنوان مثال ما برای ساخت سیستم روشنایی خودرو استفاده می‌کنیم، اعم از تزریق پلاستیک، اسکپیوژن پلاستیک‌ها، ریخته‌گری فلزات، پرس‌کاری فلزات و میکرو فرز توسط خودمان انجام می‌شود.

درواقع برای این‌که بتوانیم یک چراغ تولید کنیم، باید به‌انواع فرآیندهای تولید مواد پلیمری آشنا باشیم؛ الکترونیک بلد باشیم و دسته‌سیم‌سازی و سرسیم‌سازی کنیم و سوکت ترمینال بسازیم.

در بسیاری موارد ما احتیاج به‌پوشش‌های تخصصی داریم. برای این‌ها ما خودمان ماشین‌سازی انجام می‌دهیم؛ یعنی ماشین‌آلات وکیوم پورتینگ را داخل خود مجموعه می‌سازیم تا بتوانیم پوشش‌های دارای دقت بالا را در مقیاس نانومتری روی سطح مثلا لنز چراغ یا پرفکتور چراغ بنشانیم که هرکدام از این پوشش‌ها هم کاربرد خاص خود را دارد. به‌عنوان مثال یکی از آن‌ها ضدخش است.

آیا تاییدیه‌های معاونت علمی- فناوری ریاست‌جمهوری را برای محصولات خود دریافت کردید؟

بله؛ اخیرا توانستیم با توجه به‌یک‌سری فعالیت‌های تحقیقاتی خود، با معاونت علمی-فناوری ریاست جمهوری ارتباط بگیریم و درواقع تاییدیه نانوی خیلی از محصولاتمان را از این معاونت گرفتیم. بحث‌های دانش‌بنیانی خودمان را نیز دنبال می‌کنیم و درصدد این هستیم که بتوانیم برای بخشی از فناوری‌ها یا حتی محصولات نیمه‌ساخته خود بازارهای صادراتی پیدا کنیم تا از این طریق ارزآوری قابل قبولی داشته باشیم.

به‌تولید برخی از دستگاه‌های مورد نیار خود اشاره کردید. با توجه به‌این فعالیت‌ها، چه میزان صرفه‌جویی ارزی انجام دادید؟

مجموعه ما با استفاده از داخلی‌سازی‌هایی که انجام داده است، تقریبا سالانه مانع خروج حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون‌دلار ارز از کشور می‌شود.

در بازار منطقه‌ای چه سهمی برای شرکت درنظر گرفته‌اید؟

برای یک‌سری از محصولات نهایی مانند قطعات مورد استفاده در تارا، دنا پلاس و... که به‌سفارش خود خودروساز ساخته شده است، به‌رغم سرمایه‌گذاری ۲ تا ۳ میلیون‌یورویی برای قالب‌سازی این قطعات، بازار خارجی وجود ندارد.

مگر آن‌که این خودروها در تیراژ بالا صادر شوند. بر این اساس، استراتژی جدید ما حرکت به‌سمت صادرات مواداولیه تولیدی و محصولات نیمه‌ساخته‌ است. یعنی محصولاتی که در فرآیندهای میانی‌ ما تولید می‌شود و به‌عنوان کالای واسطه‌ای و دارای استانداردهای لازم، در صنایع کشورهای دیگر هم استفاده دارند.

در زمینه صادراتی که توسط خودروسازان داخلی انجام می‌شود، وضعیت شما چگونه است؟

در این زمینه فعالیت خوبی داریم؛ یعنی در خود ایران‌خودرو و ساپکو یک‌سری واحدها هستند که تمرکزشان بر بازارهای صادراتی است و ما به‌واسطه حضور محصولات آن‌ها در این بازارها عملا صادرات غیرمستقیم داریم. یعنی قطعه را ما تامین می‌کنیم؛ از جمله قطعاتی که از این طریق راهی بازار روسیه می‌شود.

چه محصولات جدیدی را با خود به نمایشگاه قطعات امسال آورده‌اید؟

این محصولات مربوط به‌پروژه‌های جدید شرکت‌های خودروسازی است که اقدام به‌معرفی محصول جدید خود یا توسعه یا فیس‌لیفت محصولاتی مانند تارا کرده‌اند و ما نیز آن‌ها را در این پروژه‌ها همراهی کرده‌ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =