نیسان

در بین کارخانه‌ها، مجموعه تولیدی تویوتا در تاهارای ژاپن با کیفیت‌ترین خودروها را مونتاژ می‌کند. مدل‌هایی مثل لکسوس IS، LS و NX توسط این کارخانه مونتاژ می‌شوند

مؤسسه جی‌دی پاور نتایج مربوط به‌تحقیق کیفیت اولیه خودروهای موجود در ایالات‌متحده را منتشر کرد. در تحقیق امسال، افت کیفی محصولات بسیار محسوس بوده و رتبه‌های خودروسازان دستخوش تغییرات زیادی شده است. نیسان ماکسیما برای بار دوم توانست عنوان با کیفیت‌ترین خودرو آمریکا را کسب کند.

موسسه جی دی پاور نتایج مربوط به‌تحقیق کیفیت اولیه خودروهای موجود در ایالات‌متحده را منتشر کرد. در تحقیق امسال برند دوج صدرنشین است و دو برند رم و آلفارومئو به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم حضور دارند. همانند سال ۲۰۲۱، درتحقیق امسال نیز نیسان ماکسیما به‌عنوان باکیفیت‌ترین خودرو دست پیدا کرده است.

نکته عجیب این‌که در تحقیق امسال، افت کیفی محصولات بسیار محسوس بوده و رتبه‌های خودروسازان دستخوش تغییرات زیادی شده است. جی‌دی پاور در تحقیق کیفیت اولیه یا همان IQS، با مراجعه به‌خریداران مدل‌های صفرکیلومتر، مشکلات و ایرادات موجود در ۹۰ روز نخست مالکیت را بررسی می‌کند.

درتحقیق امسال که سی‌وهفتمین دوره به‌حساب می‌آید، ۹۳ هزار و ۳۸۰ نفر از مالکان خودروهای صفرکیلومتر مدل ۲۰۲۳ شرکت کرده‌اند. در این تحقیق ایرادات موجود در قالب شاخص تعداد مشکلات در هر صد خودرو (PP۱۰۰) ارائه می‌شود. طبیعی است که هرچه عدد این شاخص کمتر باشد، به‌معنای مشکلات کمتر و در نتیجه کیفیت بالاتر خواهد بود.

چالش‌های ۹ گانه خودروسازان آمریکایی

درتحقیق IQS، جی‌دی پاور مشکلات موجود را در ۹ دسته مختلف بررسی می‌کند. این دسته‌ها عبارتند از سیستم اینفوتینمنت، امکانات، دکمه‌های کنترلی و نمایشگرها، بدنه، پیشرانه، تجربه رانندگی، سیستم‌های کمک‌راننده، کابین و درنهایت سیستم تهویه‌مطبوع. نگاهی به‌میانگین امتیازات IQS ۲۰۲۳ نشان می‌دهد شاخص PP۱۰۰ در دو سال گذشته ۳۰ واحد افزایش یافته است. همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، این امر گویای افت کیفی خودروها در دو دوره اخیر است.

«فرانک هانلی» مدیر بخش خودرویی موسسه جی‌دی پاور درباره این وضعیت اظهار کرده: «صنعت‌خودرو با مشکلات کیفی گسترده‌ای دست به‌گریبان است؛ چیزی که مشابه آن را در تاریخ ۳۷ ساله IQS مشاهده نکرده‌ایم. برخی مشکلات حاد هستند و کماکان ادامه دارند. بعضی از مشکلات هم کاملا جدید هستند؛ زیرا خودروهای امروزی بسیار پیچیده‌تر از قبل شده و از تکنولوژی‎های مدرن و هیجان‌انگیزی بهره می‌برند. البته این امر برای مشتریان رضایت‌بخش نیست.»

میانگین شاخص PP۱۰۰ درتحقیق IQS ۲۰۲۳ برابر با ۱۹۲ است.

این رقم درمقایسه با تحقیق سال قبل ۱۲ واحد و در مقایسه با تحقیق دو سال قبل ۳۰ واحد افزایش دارد. برند رم که اکنون در صدر است، در تحقیق سال قبل دوم بود. اما دارندگان رتبه‌های دوم و سوم در تحقیق سال قبل وضعیت بسیار بدتری داشتند.

برند رم دارای امتیازی پایین‌تر از حد میانگین بود و آلفارومئو هم در بین بدترین‌ها رتبه هفتم را داشت. در آن سوی جدول و در انتها نام سه برند مطرح فولکس‌واگن، کرایسلر و ولوو به‌چشم می‌خورد. حضور ولوو در قعر جدول که برندی لوکس محسوب می‌شود، بسیار جای سوال دارد.

ژاپنی‌ها هنوز باکیفیت‌ترین‌ها را می‌سازند

در بین مدل‌های مختلف، این نیسان ماکسیماست که عنوان باکیفیت‌ترین خودرو مدل ۲۰۲۳ آمریکا را از آنِ خود کرده؛ این سدان سایز متوسط ژاپنی درحالی این عنوان را در اختیار دارد که قرار است به‌زودی از خطوط تولید نیسان خداحافظی کند.

بد نیست بدانید این خودرو درتحقیق سال ۲۰۲۱ نیز به‌عنوان باکیفیت‌ترین مدل دست پیدا کرده بود. ‌غیر از ماکسیما، کراس‌اوور مورانو نیز در کلاس شاسی‌بلندهای سایز متوسط، با کیفیت‌ترین مدل به‌شمار می‌رود.

بنابراین نیسان در IQS ۲۰۲۳ دو نماینده در بین باکیفیت‌ترین خودروها دارد. از میان خودروسازان، جنرال‌موتورز با هفت نماینده در بین برترین‌ها، بیشترین نماینده را دارد.

پس از این کمپانی، گروه خودروسازی هیوندای با پنج نماینده دوم است و تویوتا با چهار نماینده در جایگاه سوم حضور دارد. در بین کارخانه‌ها، مجموعه تولیدی تویوتا در تاهارای ژاپن با کیفیت‌ترین خودروها را مونتاژ می‌کند. مدل‌هایی مثل لکسوس IS، LS و NX توسط این کارخانه مونتاژ می‌شوند.

خودروهای برقی زیر نقد کیفی

نکته حائز اهمیت دیگر این‌که خودروهای برقی وضعیت بسیار بدتری نسبت به‌مدل‌های بنزینی دارند. البته از آن‌جا که تعداد این نوع خودروها هنوز خیلی کمتر از رقبای بنزینی است، جی‌دی پاور آن‌ها را در رتبه‌بندی اصلی لحاظ نمی‌کند. در هر حال تسلا به‌عنوان معروف‎‌ترین خودروساز برقی، شاخص ۲۵۷ را کسب کرده و این شاخص برای ریوین ۲۸۲ و برای پولستار برابر با ۳۱۳ است.

لوسید هم شاخص ۳۴۰ را در اختیار دارد که در بین تمام برندها بدترین است. نتایج تحقیق IQS در ادوار اخیر گویای آن است که خودروسازان نوآوری‌های تکنولوژیک را به‌کیفیت ترجیح می‌دهند.

این امر هم به‌نوبه خود، افزایش شکایت مشتریان را در پی دارد و حالا خودروهای تولیدی از جهات مختلف، از کیفیت بد صدای سیستم صوتی گرفته تا عملکرد سیستم اندروید اتو و شارژر بی‌سیم، دارای ایراد هستند. شاید فکر کنید که بیشترین ایرادات به‌سیستم اینفوتینمنت و سایر سیستم‌های الکترونیکی مربوط می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

آخرین اخبار