پالایشگاه «نیناس» ونزوئلا

بخش کنترل روی دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده روز گذشته اعلام کرد مطابق آیین‌نامه تحریم‌های ونزوئلا، شرکت نیناس (NYNAS AB) دیگر در لیست تحریم‌ها قرار نمی‌گیرد. این تصمیم پس از تغییراتی اعمال شد که شرکت موردنظر- که دفتر مرکزی آن در سوئد قرار دارد- در ساختار مدیریتی خود اعمال کرد.

بو اَسکویک (BO ASKVIK) مدیرعامل نیناس سوئد گفت: «این تصمیم به معنی پایان تحمل شرایط چند ماهه‌ای است که به صورت ناعادلانه برای یک شرکت سوئدی وضع شده بود. این امر منجر به وخیم‌تر شدن شرایط مالی شد که در نهایت ما را مجبور به انجام تغییرات سازمانی در پایان سال گذشته کرد. اکنون تمرکز ما پایان دادن به مراحل تغییرات سازمانی و بررسی شرایطی است که پس از برداشتن تحریم‌ها برای ما ایجاد می‌شود. نیناس حالا قادر به بازگشت به شرایط تجارت جهانی و تامین اعتبار مالی طولانی مدت خواهد بود.»

گفتنی است از ۱۳دسامبر سال گذشته میلادی پالایشگاه‌دار سوئدی سهام شرکت ونزوئلایی PDVSA را کاهش داد تا آنها امکان کنترل بر تصمیم‌سازی‌های نیناس را نداشته باشند.

باتوجه به دولتی بودن PDVSA دولت ایالات‌متحده مسیرهای مالی نیناس را بسته بود اما حالا با تغییرات سازمانی اعمال‌شده و کاهش سهام ونزوئلایی‌ها در این شرکت، این مسیرها باز شده‌اند و امکان تجارت جهانی نیناس با کشورهای مختلف برقرار ده است.

طبق درخواست هیات‌مدیره نیناس در نهایت سهام PDVSA از ۵۰ به ۱۵درصد کاهش یافت و حالا دیگر امکان کنترل روی تیم مدیریتی نیناس را ندارد.

۳۵درصد سهام خریداری‌شده از دولت ونزوئلا درحال‌حاضر در اختیار بنیاد مستقل سوئدی قرار گرفته که تحت کنترل PDVSA نیستند و صرفا برای کاهش سهام ونزوئلایی‌ها تاسیس شده است. در شرایط فعلی نیز از ۹مدیر نیناس، دو نماینده از کارمندان، یک رئیس مستقل و یک نماینده از PDVSA ونزوئلا حضور خواهند داشت.

نیناس برای موافقت ونزوئلایی‌ها قراردادی بست که براساس آن هرگونه تغییر در سهامداران و اعضای هیات‌مدیره این شرکت تا زمانی که PDVSA به صورت تمام خصوصی فعالیت نکند، انجام نخواهد شد، علاوه‌بر این طی این سال‌ها۱۰درصد بیشتر از سود شرکت سهم خواهند داشت. با خارج شدن نیناس از لیست تحریم‌ها، حالا آنها امکان خرید لوب‌کات از پالایشگاه‌های نفت در سراسر دنیا را خواهند داشت.

اسکویک گفت: «وضعیتی که نیناس به دلیل تحریم‌های ایالات‌متحده در آن قرار داشت، باعث شد تقاضا و فشار زیادی از سمت کارمندان این شرکت برای پیدا کردن راهی برای ادامه فعالیت شرکت ازسوی مدیریت پیدا شود. اما می‌خواهم از حمایت تامین‌کنندگان و مشتریان خود سپاسگزار باشم، چراکه در این مدت مشارکت آنها با ما فراتر از معاملات تجاری بود. ما یک برند قوی هستیم. رسیدن به این جایگاه در نتیجه تلاش‌هایی است که همه کارکنان وفادار و زحمتکش در نیناس انجام داده‌اند. اکنون آماده هستیم تا سهم از دست‌رفته خود در بازار را پس گرفته و حتی نفوذ خود را افزایش دهیم.»

البته باوجود اینکه پالایشگاه روغن پایه نیناس در ونزوئلا از اکتبر سال گذشته دریافت لوب‌کات از دولت ونزوئلا را متوقف کرد اما روغن پایه این شرکت از نسته اویل (NESTE OIL) فنلاند تامین می‌شد، تامین‌کننده‌ای که لوبکات مورد نیاز سایت‌های اروپایی نیناس را هم تامین می‌کرد. اما تحریم‌های ایالات‌متحده شامل فروش روغن پایه به سایرین نمی‌شد، بنابراین در این مدت آنها تولیدات خود را به صورت روغن پایه گروه دو و سه به بلندینگ‌های ونزوئلایی تحویل می‌دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =