کد خبر: 245722
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
سند خودرو

به گزارش « اخبار خودرو » ، علی زراندوز در سرمقاله روز "سه‌شنبه ۳۱ مردادماه ۱۴۰۲" روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « اختلافات سند رسمی خودرو » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

مدت‌هاست که خودرو برای ما، فقط یک وسیله حمل‌ونقل نیست. این روزها خودرو می‌تواند سرمایه یک خانواده باشد به همین دلیل هم هنگام خرید یا ‌فروش خودرو، مهم است که مدارک مالکیت این وسیله‌نقلیه، درست و قانونی باشد.

خودروها هم سند کمپانی دارند، هم برگ سبز و هم سند قطعی. در بسیاری از مواقع، این موضوع برخی افراد را سردرگم می‌کرد که کدام سند برای خودرو ضروری بوده و در صورت بروز اختلاف، در مراجع قانونی قابل‌استناد است؟

چند سالی بود که اختلاف نظر درباره برگ‌سبز و سند رسمی خودرو، بین پلیس راهنمایی و رانندگی و کانون سردفتران و دفتریاران وجود داشت. سردفتران می‌گفتند برگ سبز خودرو فقط سند مالکیت پلاک خودرو است و نه خود آن. یعنی مالک خودرو باید حتما یک سند رسمی برای خودرویش تهیه کند. همین موضوع باعث سردرگمی مردم شده بود.

ازسوی‌دیگر پلیس می‌گفت برگ سبز خودرو، همان‌طور که در بالای آن نوشته شده است، سند مالکیت خودرو محسوب می‌شود؛ ولی سردفتران این موضوع را قبول نداشتند.

چندی پیش، با پیگیری‌های انجام‌شده، همه گمان کردند این مناقشه با پذیرش کافی بودن برگ سبز خودرو، به نفع پلیس به پایان رسیده اما به‌تازگی کانون سردفتران و دفتریاران اعلام کرده است باید سند مالکیت وسایل نقلیه در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود و پلیس راهور صلاحیت لازم برای صدور سند رسمی را ندارد.

البته پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا به سرعت به این خبر واکنش نشان داد و در بیانیه ای عنوان کرد:‌ «این ادعا قبلا توسط شعب دیوان عالی عدالت اداری مورد بررسی قرار گرفته و آرای قطعیت‌یافته دیوان، سند پلیس را به عنوان سند رسمی مورد پذیرش قرار داده است. متعاقبا دادستان کل کشور در سال ۱۴۰۰ طی بخشنامه‌ای، کفایت سند صادره از سوی پلیس و عدم ضرورت مراجعه شهروندان به دفاتر اسناد رسمی جهت تنظیم سندمالکیت وسیله نقلیه را مورد تاکید قرار داد.»

در ادامه توضیحات پلیس راهنمایی و رانندگی آمده است:‌ «اخیرا نیز تعدادی از سردفتران درصدد ابطال بخشنامه مذکور، یعنی بخشنامه عدم ضرورت مراجعه شهروندان به دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم سندمالکیت وسیله نقلیه و کفایت سند صادره ازسوی پلیس برآمدند که هیات عمومی دیوان عدالت اداری در جلسه رسیدگی در ۲۷تیرماه امسال، ادعای مطرح‌شده ازسوی سردفتران را مخالف قانون تشخیص و شکایت آن کانون را رد کرد و بر رسمی بودن اسناد صادره توسط پلیس برای مالکیت وسایل نقلیه صحه گذاشت.»

البته هنوز مشخص نیست چرا این پرونده پس از سال‌ها کشمکش و سرگردانی مردم، دوباره توسط برخی مسئولان مربوطه باز شده است، ولی هر چه هست در شرایط فعلی توجه به آگاه کردن مردم در زمینه تنظیم سند خودرو و البته پایین آوردن هزینه‌های مربوط به این امر، بیش از پیش اهمیت دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =