خودروهای فرسوده رها شده در خیابان‌های شهر

با وجود این که این روزها حتی خودروهای فرسوده و اسقاطی هم به نوعی ارزشمند شده‌اند اما هنوز هم در گوشه و کنار تهران و برخی شهرهای بزرگ خودروهای فرسوده‌ای مشاهده می‌شوند که رها شده‌اند و برای شهروندان مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

ناتوانی در پرداخت هزینه تعمیرات، علت رها شدن برخی خودروها!

در برخی موارد خودروهای رهاشده و گاه اسقاطی تبدیل به مکانی برای اتراق معتادان و کارتن‌خواب‌ها شده و البته به مرور تبدیل به زباله‌دانی می‌شوند. همچنین در شرایطی که پیدا کردن جای پارک در برخی معابر آسان نیست، روزها و هفته‌ها جای پارکی را اشغال می‌کنند. از طرفی به‌دلیل نداشتن پلاک، پلیس نمی‌تواند برای مالک جریمه‌ای صادر کند. در این موارد تنها راهکار جمع‌آوری خودرو است. ‌کاری که اخیرا توسط شهرداری ناحیه ۵ منطقه ۲ اجرایی شده و در آن بیش‌از ۳۰ خودرو با همکاری معاون کلانتری ۱۱۸ ستارخان از گوشه و کنار محله‌ها جمع شده است.

کارشناس اداره خدمات شهری شهرداری ناحیه ۵ منطقه ۲ دراین‌باره می‌گوید: «معمولا اگر خودرویی سالم باشد و برای طولانی مدت در معبری رها شود، شهرداری آن را با دستگاه واترجت شست‌وشو می‌دهد تا باعث نازیبایی در محله نشود. اما در مواردی که خودروهای رهاشده لاستیک ندارند، شیشه‌های خودرو شکسته و در اصل اسقاطی‌ هستند، با هماهنگی نیروی انتظامی و صدور اخطار کتبی و الصاق نامه در سه بازه زمانی روی شیشه خودرو، درنهایت خودرو از محل جمع‌آوری می‌شود.»

به گفته سهیل جلایی، خودروهای اسقاطی به پارکینگ شهرداری در خارج از تهران منتقل می‌شوند. با توجه به اینکه پلیس هم مشخصات کامل آنها را دارد، اگر فردی اعلام سرقت کند و به کلانتری برود، نشانی پارکینگ به او داده می‌شود. این کارشناس اداره خدمات شهری شهرداری ناحیه ۵ منطقه ۲ ادامه می‌دهد: «هنگام مراجعه مالک به پارکینگ، پس از ارائه مدارک و سند خودرو، تعهدنامه‌ای از مراجعه‌کننده گرفته می‌شود که دیگر خودرو را در محل قرار ندهد.»

خودروهای اسقاطی جمع‌آوری‌شده ناحیه ۵ بیشتر از محله‌های طرشت، صادقیه و شریف بوده‌اند. چون در این محله‌ها تعمیرگاه‌ها و پارکینگ‌های زیادی وجود دارد که‌ گاهی برخی شهروندان به دلیل نداشتن توانایی در پرداخت هزینه تعمیر، خودرو را همان اطراف رها می‌کنند. در مواردی هم با تغییر کاربری پارکینگ‌ها یا پر شدن آن، خودروهایی که طولانی‌مدت در محل بوده‌اند به خیابان‌ها انتقال می‌یابند.

جلایی در این‌باره می‌گوید: «بین خودروهای انتقال‌یافته، تاکسی و وانت حتی ون هم وجود داشت. این خودروها اسقاطی بودند. از مردم می‌خواهیم که حداقل اگر خودرویی را در محلی رها می‌کنند، در دوره‌های مختلف آن را جابه‌جا کنند تا شهرداری بتواند آن محل را نظافت کند. همچنین شماره‌ای روی آن قرار دهند تا امکان تماس با مالک فراهم باشد.»

شهرداری مسئول است یا پلیس راهور؟

تعیین‌تکلیف خودروهای فرسوده رهاشده در معابر عمومی، پای شهرداری تهران و پلیس راهور را به موضوع بازکرده است؛ اما تاکنون اقدام جدی برای ساماندهی این معضل صورت نگرفته است؛ چراکه پلیس راهور، شهرداری تهران را متولی می‌داند و نظر شهرداری تهران هم عکس این موضوع است. به‌گفته مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، در مورد خودروهای رهاشده در حاشیه معابر در صورت سرقتی‌بودن یا اگر در مکان‌های پارک ممنوع متوقف و رها شده باشند، پلیس راهور می‌تواند با دستور قضایی اعمال قانون کند. در موارد دیگر باتوجه‌به اینکه تخلفی رخ نداده است، پلیس راهور نمی‌تواند به موضوع توقف طولانی‌مدت یا رهاسازی وسیله نقلیه در حاشیه معابر ورود کند؛ چراکه کنترل و مدیریت فضای شهر از اختیارات و وظایف شهرداری است، در نتیجه ساماندهی این خودروها که تاثیری در عبور و مرور و ترافیک ندارند نیز جزو وظایف شهرداری محسوب می‌شود. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با نیروی راهور هم‌عقیده است و در این باره می‌گوید: «خودرویی که استفاده نمی‌شود و مدت طولانی کنار خیابان رها شده، به‌نوعی سد معبر محسوب می‌شود؛ چراکه در چرخه ترافیکی قرار ندارد و از این‌رو پلیس راهور قطعا نقشی در این زمینه نخواهد داشت.»

رهاشدن خودروهای فرسوده و اشغال بخشی از معابر عمومی توسط آنها، مصداق تضییع حقوق شهروندان است و از این‌رو شهرداری تهران متولی اصلی محسوب می‌شود. سیدجعفر تشکری‌هاشمی در راستای تکمیل این موضوع تاکید می‌کند: «البته در این میان نیاز به‌حکم دستگاه قضاست که اجرای این حکم می‌تواند با حضور نیروهای راهور و ناجا به‌عنوان ضابطان قضایی صورت گیرد.»

خوروهای رهاشده در شهرهای مرزی

این روزها و با نزدیکی ایام اربعین، شهرهای مرزی نیز با مشکل رها شدن خودرهای زائران در خیابان‌ها به مدت طولانی روبه‌رو هستند. چند روز قبل، فرمانده انتظامی استان ایلام با بیان اینکه خودروهای رهاشده در خیابان‌های شهر مهران به پارکینگ عمومی منتقل می‌شوند، گفت: «زائران برای پیگیری به پارکینگ انتظام واقع در بلوار مرزداران بعد از حسینیه بعثت مراجعه کنند.»

سردار جمال سلمانی در ادامه بیان کرد: «همان‌طور که قبلا هم اطلاع‌رسانی شده است، پلیس به منظور روان‌سازی ترافیک و عادی‌سازی خیابان‌ها، خودروهای رهاشده در سطح شهر و معابر عمومی و خودروهایی را که برای شهروندان سد معبر و یا ایجاد مزاحمت می‌کنند، به پارکینگ عمومی انتقال می‌دهد.»

وی افزود: «آن دسته از زائرانی که وسایل‌نقلیه آنها به پارکینگ منتقل شده، می‌توانند با شماره ۱۲۰ یا 110 تماس بگیرندو از محل دقیق پارک وسیله‌نقلیه خود اطلاع پیدا کنند.»

فرمانده انتظامی استان ایلام با اشاره به اینکه تاکنون بیش‌از ۲۳۰ دستگاه خودرو به پارگینگ انتظام انتقال داده شده است، گفت: «حفظ امنیت و سهولت در تردد زائران اربعین حسینی(ع) مهم‌ترین اولویت پلیس خواهد بود. هدف از اجرای این طرح ایجاد انضباط ترافیکی، روان‌سازی تردد درونشهری و حفظ حقوق شهروندان مهران است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =