ARC

دردسرهای هفت سال پیش خودروسازان که عامل آن تامین‌کننده مشخصی از کشور ژاپن برای کیسه‌های هوایشان بود، در تاریخ خودروسازی ثبت شده است و حال بار دیگر این قطعه ایمنی حاشیه‌ساز شده و به‌نظر می‌رسد اگر موضوع جدی باشد، این بار نیز شاهد قربانیان جدیدی در این حوزه خواهیم بود؛ البته این بار قربانیان به‌جای ژاپنی بودن، آمریکایی هستند. 

به این ترتیب در صورت اتخاذ تصمیم نهایی NHTSA، احتمالا چندین خودروساز معتبر حاضر در بازار آمریکا به‌زودی مجبور به فراخوان بیش از ۵۰ میلیون‌دستگاه خودرو خواهند شد!

آرک و دلفی زیر تیغ اتهام ایربگی

NHTSA آمریکا تصمیم اولیه خود درباره برخی بادکننده‌های کیسه هوای تولیدشده توسط شرکت‌های آرک و دلفی را به‌تازگی اعلام کرد و بر این اساس خودروهای مجهز به‌این کیسه‌های هوا باید فراخوان شوند.

درصورتی ‌که چنین حکمی نهایی شود، شرکت‌های ب‌ام‌و، فورد، فیات-کرایسلر، جنرال‌موتورز، هیوندای، کیا، مازراتی، مرسدس‌بنز، پورشه، تسلا، تویوتا و فولکس‌واگن باید محصولات خود را به‌نمایندگی‌ها فرا بخوانند.

سازمان یادشده از سال ۲۰۱۶ تاکنون مشغول بررسی گزارش‌های مربوط به‌نقص عملکرد بادکننده کیسه هوای دو شرکت آرک و دلفی بوده است. در ماه آوریل بود که NHTSA با ارسال نامه‌ای به‌آرک درخواست فراخوان محصولات خود را کرد؛ اما این کمپانی با رد ادعاها از انجام چنین کاری سر باز زد.

این سازمان ایمنی در حکم اولیه خود تصریح می‌کند فرآیند جوشکاری‌ای که سبب اتصال بخش‌های بالایی و پایینی بادکننده می‌شود امکان تولید ذرات مشخصی را خواهد داشت. این ذرات می‌توانند خروج بادکننده در زمان باز شدن کیسه هوا را مسدود کنند و اگر این ذرات به‌حد کافی بزرگ باشند، احتمال نقص عملکرد بادکننده و پرتاب اشیای تیز و فلزی به‌سمت سرنشینان وجود خواهد داشت. NHTSA می‌گوید بر اثر نقص عملکرد این قطعات هفت نفر مجروح شده و یک نفر نیز جان خود را از دست داده است.

این بادکننده‌ها که منجر به‌جراحت افراد شده‌اند در زمان‌های مختلف و در سه کارخانه تولید شده‌اند. یکی از نخستین گزارش‌های حادثه در سال ۲۰۰۹ ثبت‌ شده و جدیدترین آن‌ها نیز به‌خودرو شورولت تراورس در مارس ۲۰۲۳ مربوط می‌شود. افراد مجروح‌شده نیز در خودروهای ساخت کیا، کرایسلر، هیوندای و فولکس‌واگن حضور داشته‌اند.

چندی پیش بود که جنرال‌موتورز حدود یک‌میلیون شاسی‌بلند تولید بیوک، شورولت و جی‌ام‌سی را به‌خاطر نقص کیسه‌های هوا فراخوان کرد و شاید در ماه‌های آینده با نهایی شدن تصمیم NHTSA شاهد فراخوان‌های گسترده‌ای باشیم.

بادکننده‌های کیسه هوای مورد بحث بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ تولید شده‌اند و در آن زمان آرک ۴۱ و دلفی ۱۱ میلیون بادکننده را تولید کرده‌اند. در ژانویه ۲۰۱۸ بود که آرک فرایند آزمایش جدیدی را برای تشخیص میزان ذرات جوشکاری اضافی در بادکننده‌ها به‌کار گرفت. سازمان ایمنی مورد بحث نیز می‌گوید پس از شروع فرآیند آزمایش جدید آرک هیچ گزارشی از نقص عملکرد بادکننده‌ها را دریافت نکرده است.

NHTSA در ۱۳ مهر امسال با برگزاری رویدادی عمومی که به‌صورت زنده نیز پخش خواهد شد، معیوب بودن یا نبودن بادکننده‌های کیسه هوای دو شرکت یادشده را بررسی خواهد کرد؛ هرچند فعلا زمان اعلام تصمیم نهایی دراین‌باره اعلام نشده است.

روایت ژاپنی از کیسه‌های معیوب

تاکاتا در سال ۱۹۸۸ تولید کیسه هوا را آغاز کرد و تا سال ۲۰۱۴ حدود ۲۰ درصد از بازار را در اختیار داشت. در سال ۲۰۱۳ چندین خودروساز به‌دلیل ایربگ‌های ساخت تاکاتا، فراخوان‌های گسترده‌ای را آغاز کردند.

برخی گزارش‌ها بیان می‌کنند که مشکلات ممکن است یک دهه قبل با ایربگ‌های معیوب قرار داده شده در برخی از مدل‌های هوندا از سال ۱۹۹۸ آغاز شده باشد. هوندا اظهار داشت که از بیش از ۱۰۰ مجروح و ۱۳ مورد مرگ (هفت مورد در ایالات‌متحده به‌علاوه ۶ مورد در مالزی) که مربوط به‌کیسه‌های هوای تاکاتا بود، اطلاع داشتند. در آوریل و می ۲۰۱۳ درمجموع ۳.۶ میلیون‌دستگاه خودرو به‌دلیل نقص کیسه هوای تاکاتا فراخوان شد.

تمام این کیسه‌های هوا در واحدهای بادکننده تولیدشده توسط تاکاتا Monclova Plant در کوآهویلای مکزیک که توسط شرکت تابعه تاکاتا در آمریکای شمالی-مکزیکی TK Holdings Inc مدیریت می‌شود، ساخته شده‌اند. در نوامبر ۲۰۱۴ ب‌ام‌و اعلام کرد هرگونه سفارش از کارخانه مکزیک را به‌کارخانه تاکاتا در آلمان منتقل خواهد کرد.

در ژوئن ۲۰۱۴ تاکاتا اعتراف کرد شرکت تابعه مکزیکی آن‌ها در تولید پیشرانه‌های انفجاری و مواد شیمیایی به‌طور نامناسب ذخیره‌شده در کیسه‌های هوا، سوء‌استفاده کرده است.

شناسایی خودروهای دارای کیسه‌هوای معیوب به‌دلیل شکست شرکت هلدینگ TK در نگهداری سوابق کنترل کیفیت مناسب دشوارتر شد و همین امر دور دیگری از فراخوان‌ها در ژوئن ۲۰۱۴ را شکل داد. این شرکت در بیانیه خود گفت: «ما این وضعیت را جدی می‌گیریم و کنترل کیفیت خود را تقویت می‌کنیم و برای جلوگیری از تکرار آن تلاشی هماهنگ و مضاعفی خواهیم داشت.»

در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۴، خودروسازان ب‌ام‌و، کرایسلر، فورد، هوندا، مزدا، نیسان و تویوتا اعلام کردند بیش از سه میلیون‌دستگاه خودرو را در سراسر جهان به‌دلیل ایربگ‌های ساخت شرکت تاکاتا فراخوان می‌کنند. چراکه این کیسه‌های هوا می‌توانند پاره شوند و قطعات داخل ایربگ را به‌نقاط مختلف کابین وسیله‌نقلیه پرتاب کنند.

این توضیح درپاسخ به‌تحقیقات اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ایالات‌متحده (NHTSA) بود که پس از دریافت سه شکایت آسیب‌دیدگی توسط NHTSA آغاز شد. از ۱۹ می ۲۰۱۵ تاکنون تاکاتا مسئول بزرگ‌ترین فراخوان خودرو در تاریخ است.

تاکاتا درحال حاضر ۴۰ میلیون‌دستگاه وسیله‌نقلیه را در ۱۲ برند خودرو به‌خاطر کیسه‌های هوای غیر استاندارد فراخوان کرده است. با در نظر گرفتن فراخوان جدید نیز تعداد خودروهای واجد شرایط این فراخوان به‌حدود ۵۳ میلیون‌دستگاه خودرو خواهد ‌رسید. درعین حال تمام خودروهای احتمالی آسیب‌دیده به‌عنوان یک اقدام احتیاطی فراخوان شده‌اند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    1 0
    مگه شما هم مثل ایران شده اید که ایربگ هارو بد می زارید تا قربانی بگیرد!!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

آخرین اخبار