تعویض روغن اینترنتی

همان‌طور که تعداد خودروهای موجود در چین که مجهز به اینترنت و سنسورهای ارسال اطلاعات هستند؛ افزایش پیدا می‌کند به‌نظر می‌رسد تاثیر زنجیره تامین روانکارها بر توقف رشد پرشتاب این فناوری بیشتر احساس می‌شود.  

«اینترنت خودروها» یا «اینترنت در خودروها» را می‌توان تغییردهنده روش اشتراک اطلاعات درباره روند نگهداری از خودرو دانست.

شرکت تحقیقاتی YCP Solidiance که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مشاوره‌ای به حساب می‌آید، گزارش داده است در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۷میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه از خودروهای موجود در چین کاربر اینترنت خودروها یا به اختصار IoV بوده‌اند که باعث شده است حداقل در این کشور استفاده از این فناوری تبدیل به یکی از بازارهای مهم شود. به همین خاطر این شرکت آینده حمل‌ونقل را در چین می‌بیند.

همچنین می‌توان به نرخ حضور خودروهای IoV به دیگر خودروها اشاره کرد که در سال ۲۰۱۷ برابر با ۸.۳ بود و پیش‌بینی‌ می‌شود در سال جاری میلادی به ۲۲درصد برسد.

نیکلاس بیک، مدیریت موسسه YCP Solidiance می‌گوید: «اطلاعات مربوط به تعویض روغن از زمان ریختن نخستین روغن در کارتل هنگام اولین استارت در خط تولید جمع‌آوری می‌شود که البته فقط در اختیار نمایشگاه‌دارها یا فروشگاه‌های تامین قطعات مصرفی قرار خواهد گرفت. به طور قطع این خبر خوبی برای تولیدکنندگان خُرد نخواهد بود، چراکه اطلاعات تعویض روغن به یکی از مهم‌ترین نکات درمورد معامله خودرو تبدیل خواهد شد و امکان تغییر روغن‌موتور به انواع دلخواه کمتر خواهد شد.

بیک ادامه می‌دهد: «بسترهای تجارت الکترونک بزرگ چینی همچون jd که قدرت چانه‌زنی قابل‌توجهی دارند، سعی می‌کنند حضورشان را در بازار وسایل‌نقلیه افزایش دهند.»

اگرچه شرکت‌های بزرگ تولیدکننده روانکار می‌توانند از طریق همکاری با چنین بسترهایی به موفقیت‌های بهتری برسند، اما کارگاه‌های مستقل نیاز به ایجاد اتحاد با یکدیگر و برعهده گرفتن تامین روغن مورداستفاده در سرویس‌ها دارند. البته او درباره چالش‌هایی که می‌تواند استفاده از این سرویس‌ها در اینده را به چالش بکشد، توضیح داد: «سیستم‌های Iov قرار است اطلاعات اخذشده از سنسور را ارسال کند و به‌عنوان‌مثال وقتی روغن‌موتور موجود در کارتل به انتها برسد، این سرویس کاربر را تشویق می‌کند که از نوعی خاص روغن حمایت کند. همچنین باید امکان سفارش آنلاین را هم درنظر گرفت.

البته به‌عنوان گزینه دوم، امکان نمایش تعمیرگاه‌های نزدیک را هم می‌توان به این سیستم‌ها اضافه کرد تا زنجیره نگهداری از خودرو به شکل دقیق‌تری پیگیری شود.» چ

در پایان بیک می‌افزاید: «خودروسازان نخستین دریافت‌کنندگان اطلاعات در مورد شرایط خودرو خواهند بود که می‌توانند تصمیم بگیرند این اطلاعات را با چه مراکز دیگری به اشتراک بگذارند. هرچه‌ تعمیرگاه‌های خصوصی و فروشندگان افترمارکت بیشتری به جمع سیستم نگهداری در IoV بپیوندند، مشتری‌های بیشتری نسبت‌به استفاده از آن علاقه‌مند خواهند شد. گزارش ما نشان می‌دهد بیش‌از ۷۰درصد خودروهای جدید در چین، روسیه، اروپای‌غربی و آمریکای‌شمالی به زیرساخت‌های اتصال به اینترنت مجهز هستند.»

در ایران نیز بسترهای اینترنت اشیاء که امکان استفاده از آنها در خیابان فراهم باشد، در حال انجام تست‌های میدانی در برخی مناطق تهران است، اما باتوجه به تعیین نشدن پروتکل‌های ارتباطی اینترنت اشیاء هنوز نمی‌توان در مورد زمان قطعی امکان استفاده از IoV در کشور سخن گفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =