کد خبر: 246086
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
تایر

به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله روز (چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « بلاتکلیفی صنعت تایر » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

صنعت تایر کشور گرفتار بلاتکلیفی است. ازیک‌سو دولتی‌ها با آزادسازی قیمت‌ها و حذف قیمت‌گذاری دستوری ا زاین صنعت موافقت کرده‌اند اما ازسوی‌دیگر تایرسازان دولتی و خصوصی هنوز اجازه بالابردن قیمت‌ها را پیدا نکرده‌اند! گویی صنعت تایر هم به بیماری واردات خودرو دچار شده و هر بار با گفتاردرمانی قرار است اندکی از التهاب آن کاسته شود اما هنوز خبری از درمان قطعی نیست.

همین بلاتکلیفی صنعت بزرگ تایر کشور که ارتباط مستقیمی با معیشت مردم به‌دلیل تاثیر مستقیم آن در حمل ونقل بار و مسافر دارد؛ باعث شده است بازار مصرف این کالا هر روز ملتهب‌تر ازگذشته شود. تاجایی‌که تایر موردنیاز قشر متوسط و روبه‌پایین جامعه حتی به سه برابرقیمت مصوب نیز در بازار فروخته می‌شود.

بیش‌از یک‌ماه است که بازار تایر کشور تنها به‌دلیل مقاومت دولت در اعلام آزادسازی قیمت تایر و اصلاح قیمت‌ها توسط تولیدکنندگان، موفق به دریافت کالا از کارخانه‌های تولیدکننده نشده است.

اتفاقی که باعث کمبود شدید کالا در بازار و به واسطه آن بالا رفتن عجیب‌وغریب قیمت‌ها شده است. ازسوی‌دیگر کارخانه‌ها هم که از ترس زیان‌ده شدن حاضر به اعلام سبدهای فروش نیستند با مشکل بزرگی به‌نام تامین نقدینگی مواجه هستند. اتفاقاتی که درنهایت نه موجب کاهش قیمت‌ها در بازار می‌شود و نه دست دلال ها و سودجویان را از بازار پرالتهاب تایر کوتاه می‌کند.

اما ازسوی‌دیگر به نظر می‌رسد برخی افراد با تصمیم‌گیری‌های نادرست سعی در ضربه زدن به صنعت مادر و استراتژیک تایر را دارند؛ صنعتی که هر گونه توقف در آن باعث وابستگی شدید کشور به خارج از مرزها و خروج منابع ارزی از کشور می‌شود.

این افراد با تصمیم‌های اشتباه نه‌تنها مقابل توسعه خطوط تولید و رشد این صنعت ایستاده‌اند بلکه دیر یا زود باعث سرازیر شدن محصولات تایرسازان چینی به بازار ایران خواهند شد، آن‌هم در صنعتی که به دلیل پایین بودن هزینه‌های حمل‌ونقل در منطقه برای صادرات از ایران و دارا بودن تکنولوژی تولید می‌توانیم به‌عنوان چین دوم مطرح شویم.

بی‌تردید چنین تصمیماتی اگرچه در ظاهر با هدف حمایت از مصرف‌کننده نهایی اتخاذ می‌شوند اما در عمل و در درازمدت آسیب جدی به این صنعت وارد خواهند کرد؛ تا جایی‌که باید خود را برای تبدیل شدن به بازار مصرف کالاهای خارجی و خداحافظی با بازارهای صادراتی آماده کنیم.

به راستی چه کسانی از بلاتکلیفی، سردرگمی و عدم توسعه صنعت تایر کشور سود می‌برند؟این سوالی که مسئولان وزارت صمت باید به آن پاسخ بدهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =