موتورسیکلت برقی اسپرت NXT

علی عرب *

اگرچه ضرورت توسعه خودرو و موتورسیکلت‌های برقی ازسوی وزیر صمت با پاسخ مثبت تولیدکنندگان همراه بوده و ظرفیت تولید موتورسیکلت برقی در تمامی کارخانجات تولیدکننده موتورسیکلت وجود دارد اما نکته قابل‌توجه نبود تقاضا در بازار موتورسیکلت های برقی است.

عدم فرهنگ‌سازی برای استفاده از موتورسیکلت های برقی، ارزان بودن سوخت در ایران، عدم راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ برق و زیرساخت‌های لازم برای تولید باتری و سوآپ باتری ازجمله مواردی هستند که اگر برطرف نشوند، فروش موتورسیکلت‌های برقی در حد شعار باقی خواهد ماند.

باتوجه به خواسته وزیر صمت مبنی بر توسعه خودرو و موتورسیکلت‌های برقی نیاز است وزارت صمت و شهرداری‌ها به مسائل جانبی تجاری‌سازی موتورسیکلت‌های برقی توجه بیشتری داشته باشند تا بتوانیم به تعداد تولید موتورسیکلت‌های بنزینی که سال گذشته حدود ۴۷۰هزار دستگاه بوده، موتورسیکلت برقی نیز تولید کنیم.

در صورت احداث ایستگاه‌های شارژ برق در تهران به‌خصوص در مناطق پرتردد مانند منطقه ۱۲ که در نزدیکی بازار قرار دارد و تعبیه پارکینگ‌های مخصوص و محوطه‌های مشخص برای تردد موتورسیکلت‌های برقی توسط شهرداری قطعا مردم اقبال بیشتری به استفاده از موتورسیکلت‌های برقی خواهند داشت.

همچنین شهرداری می‌تواند فضایی را در فرهنگسراها به نمایش عمومی موتورسیکلت‌های برقی و تست رانندگی با آنها اختصاص دهد تا مردم با نحوه استفاده و شارژ موتورسیکلت‌های برقی بیشتر آشنا شوند. بنابراین امیدواریم با ایجاد زیرساخت‌های اساسی و همکاری دولت و بخش خصوصی در این زمینه بتوانیم به فرهنگ‌سازی استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در کشور کمک کنیم.

با حمایت‌های دولت و الگوبرداری از کشورهایی مانند چین که استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در شهرهای بزرگ این کشور اجباری شده است یا هند که قیمت بالای بنزین در این کشور موجب رشد چشمگیر تولید موتورسیکلت‌های برقی شده است، می‌توان به توسعه موتورسیکلت‌های برقی در کشور کمک کرد.

اغلب کشورهای دنیا با ارائه یارانه مردم را به خرید موتورسیکلت‌های برقی تشویق می‌کنند. به‌عنوان‌مثال دولت اندونزی ۲۰۰ دلار یارانه برای خرید هر دستگاه موتورسیکلت برقی در نظر گرفته است. از طرفی در دنیا مشکلات ناشی از شارژ باتری موتورسیکلت‌های برقی با استفاده از طرح باتری سوآپ حل شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =