بی‌وای‌دی

شاید عجیب باشد اما سه برند بی‌وای‌دی، گریت‌وال و ام‌جی را می‌توان براساس آمار فروش، سربلند در بازار کشور آلمان دانست که حداقل در ماه آگوست میلادی حجم فروش خود را یک پله بالا بردند.

در ماه آگوست در آلمان به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشور اروپایی ۲۷۳ هزار و ۴۱۷ دستگاه خودرو سواری فروخته شده که ۳۷.۳ درصد نسبت به‌سال گذشته افزایش داشته است.

فروش خودروهای تمام‌الکتریکی در این کشور با افزایش ۱۷۰ درصدی نسبت به‌ماه قبل، به ۸۶ هزار و ۶۴۹ دستگاه رسیده؛ اما پلاگین-‌هیبریدها محبوبیت خود را از دست داده‌اند و تنها ۱۴ هزار و ۵۵۲ دستگاه فروش داشته‌اند که نشان از کاهش ۴۱ درصدی نسبت به‌ماه گذشته دارد. نکته‌ جالب درمورد آمار فروش خودرو در بازار آلمان، افزایش فروش خودروهای چینی است. ام‌جی با فروش ۲ هزار و ۴۵۴ دستگاه که ۹.۶ درصد نسبت به‌ماه گذشته بیشتر شده، پرفروش‌ترین برند چینی در آلمان محسوب می‌شود.

هاچ‌بک الکتریکی MG ۴ در این کشور با نقدهای خوبی مواجه شده و به‌طور مستقیم با فولکس‌واگن ID.۳ رقابت می‌کند. دومین برند چینی محبوب در آلمان گریت‌وال بوده است. فروش این شرکت در ماه آگوست ۱۰ برابر شده و به ۲ هزار و ۲۱۱ دستگاه رسیده است. هاچ‌بک الکتریکی اورا فانکی کت فعلا اصلی‌ترین محصول گریت‌وال در آلمان و اروپا محسوب می‌شود.

بزرگ‌ترین باتری‌ساز دنیا در آلمان

در رتبه‌ سوم بی‌وای‌دی با فروش ۲ هزار و ۳۴ دستگاه قرار گرفته که افزایش ۴۰۳ درصدی را نسبت به‌ماه قبل تجربه کرده است. این گام بسیار بزرگی برای بی‌وای‌دی در آلمان محسوب می‌شود؛ زیرا فروش این شرکت در نیمه‌ نخست سال جاری در دیار مرسدس و ب‌ام‌و ماهانه بین تنها ۷ تا ۶۳ دستگاه بوده است.

بی‌وای‌دی از ژانویه تا آگوست ۲۰۲۳ در آلمان درمجموع ۲ هزار و ۶۶۶ دستگاه خودرو فروخته است. کراس‌اوور آتو ۳، هاچ‌بک دلفین، شاسی‌بلند لوکس تانگ و سدان لوکس هان محصولاتی هستند که هم‌اکنون بی‌وای‌دی در اروپا عرضه می‌کند.

این شرکت اخیرا از کراس‌اووری به‌نام سیل U هم رونمایی کرده که به‌طور اختصاصی برای اروپا در نظر گرفته شده و در اصل همان مدل سانگ پلاس است.

در آگوست، فروش برند لینک ‌اند کو متعلق به‌جیلی در آلمان با ۱۴ درصد کاهش به ۱۷۷ دستگاه رسیده تا تنها برند چینی لقب گیرد که در این کشور کاهش فروش را تجربه کرده است. فروش برند نیو هم با ۸۳۴ درصد افزایش در ماه آگوست به ۴۱۱ دستگاه رسیده است.

این شرکت هم‌اکنون شاسی‌بلند EL۷، سدان ET۵ و سدان لوکس ET۷ را در آلمان عرضه می‌کند و از ژانویه تا آگوست موفق به‌فروش ۸۰۵ دستگاه خودرو در این کشور شده است.

استارت‌آپی با ایده‌های متفاوت

خودروسازان چینی سخت به‌دنبال گسترش حضور خود در بازارهای اروپایی هستند. آلمان یکی از این بازارهاست که چینی‌ها قصد دارند سهمی از آن را تصاحب کنند. اما آمار مربوط به‌ماه فوریه حکایت از آن دارد که ژرمن‌ها به‌خودروهای چینی به‌هیچ‌عنوان‌ علاقه‌مند نیستند! طبق این آمار، برند نیو توانسته است تنها ۱۳ دستگاه از محصولات خود را در آلمان بفروشد! البته این رقم درمقایسه با ماه ژانویه افزایش چشمگیری دارد؛ چراکه در ماه ژانویه آمار فروش این شرکت یک دستگاه بود! نیو از ماه اکتبر ۲۰۲۲ در آلمان حضور دارد.

از آن مقطع تاکنون، آمار فروش این شرکت به ۵۱۲ دستگاه رسیده است. اما نکته عجیب این‌که استارت‌آپ چینی آیویز (Aiways) در فروش حتی یک دستگاه خودرو ناکام باقی مانده است! البته این شرکت در ماه ژانویه وضعیت بهتری داشت و ۵ دستگاه از خودروهای آن فروش رفته بود.

یکی از عوامل اصلی شکست استارت‌آپ‌های چینی (در مقایسه با خودروسازان کلاسیک چینی) در بازار آلمان قیمت بالای آن‌هاست که بخشی از آن به‌وجود تعرفه مربوط می‌شود.

برای مثال، شاسی‌بلند نیو EL۷ با باتری ۱۰۰ کیلووات‌-ساعتی، قیمتی برابر با ۹۷ هزار و ۹۰۰ یورو دارد. برای خرید سدان ET۷ با باتری ۱۰۰ کیلووات‌-ساعتی هم باید ۹۳ هزار و ۹۰۰ یورو پرداخت کرد.

ارزان‌ترین محصول نیو در آلمان سدان سایز متوسط ET۵ است که آن هم با باتری ۱۰۰ کیلووات‌-ساعتی ۷۲ هزار و ۹۰۰ یورو قیمت دارد. این خودروها بدون باتری و امکان استفاده از سرویس به‌اشتراک‌گذاری باتری نیز قابل خرید هستند که در این صورت قیمت آن‌ها تا ۲۱ هزار یورو کاهش می‌یابد.

درحال‌ حاضر نیو ۱۲ ایستگاه تعویض باتری در اروپا دایر کرده است و برنامه دارد شمار آن‌ها را تا پایان سال به ۱۲۰ ایستگاه افزایش دهد. بد نیست بدانید نیو در سرزمین مادری خود شرایط خوبی دارد و شمار ایستگاه‌های تعویض باتری آن به یک‌هزار و ۳۰۰ واحد می‌رسد. این کمپانی قصد دارد تا پایان سال تعداد این ایستگاه‌ها را به‌یک‌هزار و ۷۰۰ واحد برساند.

آینده‌سازان بازار آلمان

وسایل نقلیه الکتریکی فناوری کلیدی برای کربن‌زدایی حمل‌ونقل جاده‌ای هستند که حدود یک ششم آلاینده‌های جهانی را تشکیل می‌دهد. سیاست‌های بلندپروازانه همچنان برای رشد در بازارهای خودروهای الکتریکی در سراسر جهان حیاتی هستند.

اگر رشد فروش خودروهای برقی تجربه‌شده در سال‌های اخیر تداوم داشته باشد، انتشار دی‌اکسیدکربن حاصل از خودروها می‌تواند در مسیری مطابق با سناریوی صفر خالص تا سال ۲۰۵۰ قرار گیرد. با این حال با وجود رشد عظیم در چین، برخی کشورهای اروپایی و برخی ایالت‌های آمریکا، خودروهای الکتریکی هنوز یک پدیده جهانی نیستند.

همچنین فروش در کشورهای در حال توسعه و نوظهور به‌دلیل هزینه‌های خرید بالاتر و نبود زیرساخت شارژ پایین بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =