خودروهای وارداتی در سامانه فروش یکپارچه

در آخرین روز هفته گذشته شاهد کاهش قیمت خودروهای داخلی تا ۲۰ میلیون‌تومان، افت بهای مدل‌های چینی تا ۵۰ میلیون‌تومان و ریزش نرخ خودروهای خارجی تا ۲۰۰ میلیون‌تومان بودیم. این کاهش بها درحالی اتفاق افتاد که هفته گذشته اعلام شد به‌زودی ۸ مدل از خودروهای وارداتی در سامانه فروش یکپارچه عرضه خواهند شد.

بر این اساس مهدی ضیغمی مجری طرح واردات خودرو در هفته گذشته اعلام کرد هفته آینده ۸ مدل خودرو وارداتی در سامانه یکپارچه عرضه خواهند شد و تلاش می‌شود این خودروها با همکاری بانک‌مرکزی تا پایان آذر و نهایت دی ماه، به‌مشتریان تحویل داده شود. از طرفی این مقام مسئول اعلام کرد سامانه خودروهای وارداتی ظرف روزهای آینده با طراحی جدید بارگذاری خواهد شد.

در مرحله نخست، اطلاعات خودروها بارگذاری خواهد شد تا مردم بتوانند خودروهای عرضه‌شده را ببینند و بعد از این مرحله و با نهایی شدن قیمت‌ها، خودروها در سامانه عرضه خواهند شد.

به‌گفته مهدی ضیغمی ۳۳ هزار نفر در طرح فروش خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده بودند که ۳۰ هزار نفر آن‌ها واجد شرایط شناخته شدند. مجری طرح واردات خودرو اعلام کرد خودروهای زوتی، چانگان CS۵۵، کیا، هیوندای، تویوتا، هونگچی، بستیون و سوزوکی که کمتر از ۲۰ هزار یورو قیمت دارند در نخستین دوره فعالیت سامانه خودروهای وارداتی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند.

گفته می‌شود در حال حاضر، دارندگان اولویت در این سامانه می‌توانند نسبت به‌پیش خرید خودروهای هیوندای اقدام کنند. همچنین قرار است هزار دستگاه از خودروهای هیوندای با موعد تحویل ۶۰ روز کاری در سامانه به‌فروش برسند. البته هنوز قیمت قطعی این خودروها مشخص نیست و درصورتی که هنگام آغاز ثبت‌نام، قیمت مصوب از سوی سازمان حمایت تعیین نشده باشد، مشتریان به‌صورت علی‌الحساب پیش‌خرید خود را ثبت می‌کنند.

اواخر سال ۱۴۰۱ بود که در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی، تعداد قابل توجهی از مشتریان ثبت‌نام کردند. پیش از این تنها نزدیک هزار و ۱۰۰ دستگاه چانگان CS۳۵ پلاس در این سامانه عرضه شده بود؛ اما حالا قرار است برای الباقی مشتریان سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی، تعدادی خودرو از این ۸ مدل ارائه شود و این افراد نیز می‌توانند فرآیند ثبت‌نام خود را یک گام جلوتر ببرند. هیوندای کرتا، هیوندای الانترا، هیوندای توسان، هیوندای کنا، کیا سلتوس، چانگان CS۳۵ پلاس، چانگان CS۵۵ پلاس و فیات ۵۰۰ از جمله خودروهایی هستند که توسط شرکت KTL، کوشا خودرو، سایپا و پارسیان موتور در این سامانه عرضه خواهند شد.

در حال حاضر دولت ارز حاصل از صادرات واردکننده را به‌عنوان منبع تامین ارزی ورود خودرو در نظر گرفته است. مسیر تامین ارز خودرو از محل صادرات واردکننده، پیشنهادی بود که بسیاری از واردکنندگان بزرگ کشور در پی ممنوعیت ورود خودرو به‌دولت ارائه کرده بودند. این درشرایطی است که بانک‌مرکزی با تاکید بر مشخص بودن منشأ ارز مورد استفاده برای واردات خودرو، بارها با آن مخالفت کرده بود. اکنون اما ظاهرا بانک‌مرکزی نیز این مسیر را پذیرفته است؛ چراکه با گذشت بیش از یک سال از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای صفر، تازه کورسوی امیدی برای مشتریانی ایجاد شده که در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده بودند. حالا باید دید که با مشخص شدن مسیر تامین ارز واردات خودرو، آیا ورود خارجی‌ها سرعت بیشتری می‌گیرد؟

تیگو ۸ پرو بیشترین کاهش قیمت را در بازار داشت

در آخرین روز هفته گذشته، شاهد کاهش قیمت مطلق تمام خودروهای بازار بودیم. این در حالی است که در میان مدل‌های چینی تا ۵۰ میلیون‌تومان ریزش قیمت را شاهد بودیم. فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم با ۵۰ میلیون‌تومان افت بها، بیشترین کاهش قیمت را در میان خودروهای چینی داشت.

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته نیز افت بهای قابل توجهی را تجربه کردند. بر این اساس شاهد ریزش بهای یک تا ۲۰ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۱۷۰ میلیون‌تومان، کارون (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۶۹۰ میلیون‌تومان، رانا پلاس پانوراما (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۵۴۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۷۹۳ میلیون‌تومان و کارا تک‌کابین (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۵۱۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد ریزش بهای ۱۰ تا ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۱۴۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۸۱۰ میلیون‌تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۳۱۰ ‌میلیون‌تومان، هایما ۸S (۱۴۰۲) با ۲۳ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۷۷۵ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۳۵۵ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۹۰۰ تومان، نیسان جوک اسپرت با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و تویوتا CH-R فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس شاهد ریزش بهای ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و لکسوس NX۲۰۰ fsport فول با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد حسین IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    0 0
    بازم خیلی جا داره بیاد پایین

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

آخرین اخبار