باک بنزین

اختصاص سهمیه بنزین به کدملی به جای پلاک خودرو موضوعی است که پیگیری آن چند ساله شده است اما بار دیگر مجلس برای اجرایی کردن آن از بازوی نظارتی خود استفاده کرده است.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم طی روزهای گذشته گفت: «برنامه هفتم توسعه برنامه جدیدی را برای بنزین در نظر گرفته که در آن اختیاراتی به دولت داده شده است؛ ما به دولت اجازه دادیم یارانه حامل‌های سوخت را به شخص دهد و سهمیه بنزین به کدملی اختصاص یابد، اما تاکید هم کردیم که نباید نرخ این بنزین یارانه‌ای تغییر کند ولی اگر دولت بخواهد تغییری در این زمینه ایجاد کند می‌تواند لایحه بیاورد و هر یک از این بندها را تغییر دهد، اما تغییر آن دشوار خواهد بود زیرا به رأی دو سوم مجلس نیاز دارد.»

بحث توزیع عادلانه یارانه حامل‌های انرژی ازجمله مواردی است که در بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه مورد توجه نمایندگان قرار گرفته است.

در این زمینه مالک شریعتی گفت: «در برنامه هفتم توسعه هدف‌گذاری‌ها بر مبنای خانوار است، در یارانه حامل‌های انرژی هم اینگونه است. از سال ۹۸ طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس عمده مردم کشور به برق و گاز چه به صورت مالک یا مستأجر دسترسی دارند بنابراین امکان بازتوزیع عادلانه‌تر یارانه این حامل‌های انرژی وجود دارد و در قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هم مطرح شده بود.»

وی ادامه داد: «۷۵درصد مردم زیر الگوی تعریف‌شده دولت مصرف می‌کنند پس می‌توانیم به جای اینکه سهمیه بنزین را به هر خودرو بدهیم برای هر کدملی بین ۱۵ تا ۲۰لیتر در ماه در نظر بگیریم و همه افراد جامعه صرفنظر از اینکه خودرو دارند یا ندارند سهمیه بنزین می‌گیرند و آنهایی که نیاز ندارند می‌توانند سهمیه خود را در بازاری که تعریف می‌شود به فروش برسانند.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: «در طرح بازتوزیع یارانه انرژی قرار نیست بنزین جدیدی وارد سیستم شود بلکه بنزین موجود به جای اینکه به خودرو اختصاص یابد به همه افراد دارای کدملی اختصاص پیدا کند. افراد می‌توانند مازاد آن را یا در بازار بفروشند یا اینکه دولت آن را خریداری کند و نظام توزیع یارانه‌ها به این ترتیب عادلانه‌تر می‌شود تا همه افراد یک سهمیه یکسانی داشته باشند.»

شریعتی گفت: «درحال‌حاضر کاملا برعکس است کسانی که نیازمندتر هستند یارانه کمتری از بنزین و انرژی دریافت می‌کنند.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «‌از سال‌های قبل در همه قوانین ازجمله سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در برنامه پنج و شش توسعه سیاست اقتصاد مقاومتی و قانون اصلاح انرژی در سال ۸۹ همه این موارد ذکر شده است بنابراین از نظر قانون کمبودی وجود ندارد. قرار بود طی ۱۰ سال شدت مصرف انرژی در کشور نصف شود، در حالی که در این مدت شدت مصرف انرژی بیشتر هم شده است.»

این نماینده مجلس گفت: «علت اینکه بحث عدالت در یارانه انرژی اجرا نمی‌شود، دو مورد است؛ یکی بحث فنی و تجهیزات و دوم اینکه الگویی برای اجرا وجود ندارد. در دسته اولِ آسیب‌ها مجری سیاست صرفه‌جویی انرژی معلوم نیست و متولی ندارد چون وزارت نفت خود را متولی تولید نفت، گاز و میعانات و فرآورده‌ها وزارت نیرو هم خود را متولی تولید برق می‌داند اما در طرف مصرف هم همه حوزه‌ها مصرف‌کننده حامل‌های انرژی هستند.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرنی IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    0 0
    سهام عدالت مردم بدید نمی خواد رعایت عدالت در سوخت بکنید تمام فکر پر کردن جیب خود واطرافیانتان هستید وکوچک کردن سفره مردم ورواج دزدی کرسنگی وفقر و۰۰۰
  • مرتضی IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    0 0
    متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند. از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر). این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: 1- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. 2- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد. به همین خاطر با سهمیه بندی (ارائه سهمیه به هر کد ملی ) و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 2- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا (چه بسا بخشی از علتهای بحران عظیم خشکسالی هم باشد) و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود 3-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد 4- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد. در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند. باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد. البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد. بهترین ماشیهای دنیا هم توی خیابون

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =