سیاهکلی

آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده به خوان آخر خود نزدیک می‌شود. بنا بر اظهارات یکی از نمایندگان مجلس، آیین‌نامه دست‌دوم‌ها پس از بررسی در کمیسیون زیربنایی، در انتظار تصویب هیات‌دولت است. در کمیسیون زیربنایی دولت آیین‌نامه با تغییراتی همراه شده ازجمله اینکه واردات با کارت ملی منتفی شده است و متقاضیان با کارت بازرگانی قادر به واردات خواهند بود. در ادامه لطف‌اله سیاهکلی به بیان نظرات خود می‌پردازد.

متقاضیان واردات خودرو چه زمانی از جزئیات آیین‌نامه واردات مطلع خواهند شد؟

آیین‌نامه واردات خودرو با تغییراتی نسبت‌به آنچه در وزارت صمت به تصویب رسید، روبه‌رو شده، کمیسیون زیربنایی از کمیسیون‌های تخصصی دولت است که طرح‌ها را پیش از تصویب در هیات دولت مورد بررسی تخصصی قرار می‌دهد. برخی اعضا اشکالاتی نسبت‌به محل ارزی که برای واردات این خودروها در نظر گرفته شده، داشته‌اند.

منابع ارزی موردنظر دولت برای واردات خودرو مشخص شده‌اند؟

در آیین‌نامه‌ اولیه که توسط وزارت صمت تدوین شده و به کمیسیون زیربنایی رفت، ارز مورد نیاز برای واردات خودروهای کارکرده از طریق ارز حاصل از صادرات خود و دیگران، جذب سرمایه‌گذاری، ارز منشأ خارجی و بقیه موارد مورد تایید بانک‌مرکزی تامین می‌شد.

همچنین گفته می‌شد این آیین‌نامه ارز شخصی افراد را نیز برای واردات پذیرفته است. این مورد آخر در کنار ارز با منشأ خارجی، یعنی ارزی که افراد یا شرکت‌ها در خارج از کشور دارند، از ابتدا مورد اختلاف بود.

به گفته این نماینده مجلس، در جلسات کمیسیون زیربنایی دولت نیز اختلاف‌نظرهایی در مورد این دو منشأ ارز وجود داشت. درنهایت اعضا با تامین ارز از طریق منشأ خارجی موافقت کرده‌اند، اما استفاده از ارز شخصی افراد در داخل را نپذیرفته‌اند.

درخصوص اشکلات پلیس راهور درباره آیین‌نامه واردات چه اقدامی صورت گرفته است؟

پلیس راهور این بود که خودروهای سرقتی وارد کشور شوند. در این حالت پلیس اینترپل می‌تواند ورود کند که خوشایند نخواهد بود. یکی از تغییرات آیین‌نامه این است که مسئولیت حقوقی خودروهای وارداتی به عهده شخص یا شرکت واردکننده خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =