خداحافظی با پنچری در «نیسان»

نیسان با ثبت یک اختراع جدید برای لاستیک‌های بدون‌باد آماده به‌کارگیری این تکنولوژی‌ می‌شود.

اگرچه ژاپنی‌ها این اختراع را ثبت کرده‌اند اما از سال‌ها قبل شاهد ظهور لاستیک‌های بدون باد بوده‌ایم به‌گونه‌ای که گودیر و میشلن محصولات خود در این زمینه را معرفی کرده‌اند.

لاستیک بدون باد نیسان نیز از مفهومی مشابه دو شرکت یادشده بهره می‌برد. به دلیل اینکه ساختار لاستیک موردبحث کاملا بسته نیست بنابراین باید از طراحی ویژه‌ای برای جذب ناهمواری‌ها و درعین‌حال چسبندگی بالا استفاده کند.

نیسان می‌گوید مشکل اصلی در توسعه لاستیک‌های بدون باد نیروهایی هستند که در پره‌های لاستیک نزدیک به زمین وجود دارند.

رفع سریع این مشکل می‌تواند استفاده از متریال مستحکم‌تر در بخش‌های بیرونی لاستیک بدون باد باشد اما ژاپنی‌ها تاکید کرده‌اند این امر منجر به کاهش سطح تماس لاستیک و جاده خواهد شد که بر جذب ناهمواری‌ها و فرمان‌پذیری خودرو تاثیر منفی می‌گذارد.

راه‌حل نیسان استفاده از پره‌های الاستیکی زیادی است که به‌صورت شعاعی آرایش یافته‌اند.

در واقع این پره‌های الاستیک بین چرخ و آج قرار خواهند گرفت. باید گفت فورد آمریکا نیز قبلا توسعه چرخ‌هایی برای لاستیک‌های بدون باد را شروع کرده است.

با این روش نیروی موردبحث به پره‌ها منتقل می‌شود و بنابراین آج خارجی لاستیک کمتر تحت‌فشار قرار می‌گیرد. به گفته این خودروساز ژاپنی، این لاستیک‌های بدون‌باد می‌توانند در وسایل نقلیه دو و چهارچرخ، وسایل نقلیه‌صنعتی و... به‌کار بروند. اما چرا با وجود لاستیک‌های کنونی، شرکت‌های زیادی به‌صورت ناگهانی به این تکنولوژی علاقه‌مند شدند؟ احتمالا دلیل آن استانداردهای آلایندگی یورو ۷ است که محدودیت‌هایی را برای ترمزها و لاستیک‌ها در نظر می‌گیرد.

خودروسازان تراز اول جهانی باید خود را با این قوانین تطبیق دهند و درنهایت پیروز شوند. به‌رغم انتقادهای برخی خودروسازان اما هنوز تغییراتی در زمینه قوانین مربوط به آلایندگی ترمزها و لاستیک‌ها اعمال نشده است و مطمئن نیستیم لاستیک‌های بدون باد با محیط‌زیست دوست خواهند بود یا خیر.

لاستیک‌های بدون باد پنچر نمی‌شوند و دوام بالایی دارند. به این ترتیب آسیب‌دیدگی کمتر لاستیک‌ها به معنی کاهش نیاز به تعویض آن‌ها خواهد بود و بنابراین از این جنبه می‌توانند برای محیط‌زیست مفید باشند. البته هنوز مشخص نیست آیا این تکنولوژی در نهایت تجاری خواهد شد یا خیر.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =