m6

هاچ‌بک الکتریکی بی‌وای‌دی دلفین در دو سال اول عرضه بیش از ۴۶۰ هزار دستگاه فروخته؛ درحالی ‌که فروش دو سال اول تسلا مدل ۳ تنها ۲۷۶ هزار دستگاه بود.

با وجود سابقه بیشتر و انتخاب مسیر درست در استارت‌آپی که با نمونه برقی‌شده از لوتوس کار خود را شروع کرده بود، اما حالا عناوین بزرگی را به‌خود اختصاص داده است. درعین حال برقی‌ساز شانگهای که در گذشته نه‌چندان دور شاهد حضور محصولات آن در بازار کشورمان هم بودیم، توانسته در برخی حوزه‌ها موفقیت خود را به‌رخ رقیب آمریکایی بکشد. بحث هم صرفا در مورد فروش نیست و فراتر از آن می‌توان به‌استراتژی موفق بی‌وای‌دی در تامین باتری انواع خودروها و حتی محصولات غیرخودرویی اشاره کرد. اما برای شروع به‌سراغ یکی از قدیمی‌ترین محصولات برقی این خودروساز می‌رویم که به‌طور اختصاصی برای مصرف در بازار چین درنظر گرفته شده بود.

دلفینی که ارزان‌ترین تسلا را شکست داد

هاچ‌بک الکتریکی بی‌وای‌دی دلفین در دو سال اول عرضه بیش از ۴۶۰ هزار دستگاه فروخته؛ درحالی ‌که فروش دو سال اول تسلا مدل ۳ تنها ۲۷۶ هزار دستگاه بود.

دو سال از زمان معرفی بی‌وای‌دی دلفین می‌گذرد و طی این مدت تعداد ۴۶۲ هزار و ۵۵۸ دستگاه فروخته است. در چین این خودرو از مارس امسال ماهانه موفق به‌فروش حدود ۳۰ هزار دستگاه شده است. اما فروش جهانی آن از زمانی که عرضه در بازارهای بین‌المللی جدی شده، به‌طور مداوم در حال رشد بوده است.

به‌همین دلیل، قصد داریم فروش دلفین را با سدان پرفروش تسلا یعنی مدل ۳ مقایسه کنیم. بی‌وای‌دی تحویل دلفین را در ۲۹ آگوست ۲۰۲۱ آغاز کرد و پس از دو سال یعنی در پایان آگوست ۲۰۲۳ فروش این هاچ‌بک چینی به ۴۶۲ هزار و 558 دستگاه رسیده است.

از سوی دیگر، تسلا تحویل مدل ۳ را از جولای ۲۰۱۷ آغاز کرد و در سه‌ماهه پایانی آن سال تنها یک‌هزار و ۵۴۱ دستگاه از این خودرو به‌خریداران تحویل داد. برای مقایسه فروش این سدان الکتریکی آمریکایی با دلفین چینی، باید فروش دو سال اول مدل ۳ را در نظر بگیریم. این یعنی باید فروش سدان تسلا را از ابتدای سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۷ تا پایان سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۹ محاسبه کنیم. در این مدت که معادل دو سال است، مدل ۳ موفق به‌فروش ۲۷۶ هزار و 381 دستگاه شده که ۴۰ درصد از فروش دلفین در دو سال اول کمتر است.

البته ممکن است برخی بگویند مدل ۳ خودرو بزرگ‌تر و گران‌تری از دلفین است؛ اما قصد ما مقایسه سرعت رشد فروش نخستین محصول الکتریکی تولید انبوه دو شرکت بی‌وای‌دی و تسلا در بازارهای بین‌المللی است.

با توجه به‌اعداد و ارقامی که بیان شد، این امکان وجود دارد که بی‌وای‌دی بتواند تنها با بازار چین عنوان پرفروش‌ترین خودروساز الکتریکی جهان را از تسلا بگیرد. اما حضور در بازارهای خارج از چین هم می‌تواند این روند را تسریع کند. بااین ‌حال، خودروهای چینی در بازار اروپا با تعرفه واردات ۱۰ درصدی مواجه‌اند و به‌همین دلیل، دلفین در قاره سبز بسیار از چین گران‌تر است.

ازاین‌ رو، بی‌وای‌دی قصد دارد با ایجاد یک کارخانه در خاک اروپا، قیمت محصولات خود را در این بازار کاهش دهد. طبق شایعات، ممکن است این شرکت چینی کارخانه فورد در آلمان را بخرد که هم‌اکنون هاچ‌بک فوکوس را تولید می‌کند. البته احتمال احداث یک کارخانه جدید در اروپا توسط بی‌وای‌دی هم وجود دارد. اما از آن‌جا ‌که تولید فورد فوکوس در سال ۲۰۲۵ خاتمه می‌یابد، خرید کارخانه فورد می‌تواند سریع‌تر بی‌وای‌دی را در اروپا صاحب کارخانه کند. این درحالی است که خودروسازان آلمانی مثل فولکس‌واگن در چین کارخانه‌های زیادی دارند؛ اما در حال حاضر هیچ خودروساز چینی در اروپا کارخانه ندارد و بی‌وای‌دی می‌خواهد این شرایط را تغییر دهد.

شرکت چینی با احداث یا خرید کارخانه در اروپا، می‌تواند علاوه‌بر دلفین، دیگر محصولات خود را برای این بازار مثل کراس‌اوور آتو ۳ نیز در قاره سبز تولید کند.

درحالی ‌که مدل‌های سیل و سیگال نیز می‌توانند نامزدهای بعدی برای تولید در اروپا باشند؛ بنابراین این‌که دلفین طی دو سال بیشتر از مدل ۳ فروخته تهدیدی برای تسلا نخواهد بود و تهدید اصلی این است که بی‌وای‌دی می‌تواند همین فروش را حداقل با سه مدل دیگر تکرار کند. درحالی ‌که بی‌وای‌دی چندین محصول جدید را در راه دارد، تسلا هنوز برای تولید سایبرتراک با مشکل مواجه است.

موفقیت در توسعه فناوری باتری

همان‌طور که گفتیم این شرکت کار خود را با تولید باتری شروع کرد؛ اما در طول سال‌های اخیر رشد فوق‌العاده‌ای را در این بخش به‌نمایش گذاشت. وانگ چوانفو در سال ۱۹۹۵ شرکت BYD را تاسیس کرد و در حال حاضر به‌همراه شریک خود یعنی استلا لی، تسلا را شدیدا تعقیب می‌کند. BYD در سه‌ماهه سوم امسال بیش از ۴۳۱ هزار دستگاه خودرو برقی به‌فروش رسانده و فاصله چندانی با فروش ۴۳۵ هزار دستگاهی تسلا ندارد. البته هر دو خودروساز می‌خواهند تا پایان سال جاری میلادی از فروش ۱.۸ میلیون‌دستگاه خودرو برقی عبور کنند. براساس گزارش وال‌استریت ژورنال، دیوید سوکول که در آن زمان با وارن بافت همراه بود، متوجه پتانسیل‌های BYD شد و سال ۲۰۰۸ از این کمپانی در شنژن بازدید کرد.

در کارخانه دو مدیر ارشد شرکت مورد بحث به‌سوکول درباره مزیت‌های رقابتی BYD، گسترش کسب‌وکار در جهان و تکنولوژی باتری این برند توضیحاتی ارائه کردند. موسس BYD سپس لیوانی از مایع باتری تولید شرکت را نوشید تا به‌این ترتیب اطمینان خود به‌پاک بودن این تکنولوژی را نشان دهد. چند ماه بعد برکشایر ۱۰ درصد سهام BYD را به‌قیمت ۲۳۲ میلیون‌دلار خریداری کرد. این سرمایه‌گذاری تاثیر زیادی روی هموار شدن مسیر شرکت داشت. اگرچه BYD به‌خاطر تولید و عرضه موفقیت‌آمیز خودروهای برقی شناخته می‌شود، اما کار خود را با کپی کردن محصولات الکترونیک غول‌های ژاپنی همچون سونی شروع کرده است.

البته یکی از سخنگوهای این برند چینی در مصاحبه با رسانه‌ها کپی‌کاری را رد کرده است. BYD سپس با شرکت‌هایی همچون موتورولا و نوکیا که خریدار بزرگ باتری هستند، قرارداد امضا کرد. در سال ۲۰۰۲ یک کارخانه تولید سلاح در چین را خریداری کرد و نخستین خودرو بنزینی خود را سه سال بعد عرضه کرد.

این خودرو بنا به‌گفته وال‌استریت ژورنال تقریبا مشابه تویوتا کرولا بود. از آن زمان به‌بعد موسس BYD تلاش‌های زیادی در زمینه کاهش هزینه‌ها انجام داد و به‌همین دلیل از نظر قیمتی رقابتی شد و محصولات بیشتری را با قوای محرکه هیبرید و درنهایت برقی تولید کرد.

در ماه‌های اخیر که خریداران کمتری در بازار چین حضور دارند، این شرکت به‌دنبال بازارهای صادراتی است و می‌خواهد نفوذ خود را در اروپا و جنوب شرق آسیا افزایش دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

آخرین اخبار