ASTM D8322

موسسه بین‌المللی ASTM (انجمن سابق تست و مواد آمریکا) در حال تدوین استاندارد جدیدی برای آزمایش حضور فلزات در نفت خام است. این استاندارد باعث می‌شود سطح کیفی جدیدی در تمام محصولات پتروشیمی از سوخت گرفته تا روانکارها و سایر میعانات نفتی ایجاد شود.

این استاندارد جدید که در آینده از آن به عنوان ASTM D8322 یاد خواهد شد؛ روش آزمایشی به‌وسیله طیف‌سنجی انتشار اتمی در حد مایکروویو در حالت پلاسما (MP-AES) را توصیف می‌کند که می‌تواند حضور عناصر فلزی همچون نیکل، وانادیوم، آهن و بسیاری از فلزات موجود در نفت خام و سایر سوخت‌های سنگین را مشخص کند.

جورج گونزالس، عضو این موسسه بین‌المللی گفت: «این فلزات معمولا در نفت خام موجود هستند، اما ممکن است برای صنایع پایین‌دستی و پالایشگاه‌های این بخش مساله‌ساز باشند.

این استاندارد می‌تواند به طور خاص برای ۷۰۰ پالایشگاه در سطح جهان و آزمایشگاه‌های تحت قرارداد ما که به صورت روزانه به بررسی نمونه‌های نفت خام می‌پردازند، کارآیی داشته باشد.»

براساس اطلاعاتی که گنزالس اعلام کرده است، استاندارد جدید با فراهم کردن ابزارهای ایمن‌تر برای تجزیه و تحلیل عناصر در این صنعت سودآور خواهد بود، چراکه برای بررسی حضور عناصر مختلف به گازهای گران استیلن و آرگون نیازی ندارد.

علاوه‌براین، در روش نمونه‌گیری برای این آزمایش نیاز نیست به تجزیه نمونه (Digestion) با روش‌های اسیدی یا استفاده از خاکستر نمونه پرداخت، چون در روش MP-AES نمونه اولیه به عملیات خاصی برای آشکارسازی نیاز ندارد.

در توضیح Digestion باید گفت یک روش آماده‌سازی نمونه است که برای آماده کردن آن از اسید برای تجزیه عناصر استفاده می‌کنند. خاکسترسازی هم روش دیگری است که برای تجزیه از چراغ بنزن استفاده می‌کنند تا نمونه را به کربن و عناصر ابتدایی تقسیم کنند.

هر دو روش تجزیه دیجستشن و استفاده از خاکستر، نیازمند زمان زیادی برای تکمیل روند آماده‌سازی نمونه است و در کل روندهایی با ذات خطرناک به حساب می‌آیند.

گنزالس در پایان گفت: «این استاندارد باعث می‌شود صنعت؛ فناوری جدیدی را بپذیرد و به‌همین‌دلیل تقاضای زیادی برای انجام این تکنیک استانداردسازی‌شده ایجاد خواهد شد.»

باتوجه به پیشرفته‌تر شدن روغن‌موتورها در آینده و نیاز به روانکارهایی با پیشرفته‌ترین سطح با توجه به آلیاژهای موجود در قطعات پیشرانه به نظر می‌رسد استفاده از این روش برای آشکارسازی حضور فلزات در آینده گسترده‌تر خواهد شد و به غیر از نفت خام، وارد حوزه بررسی لوب‌کات و حتی روغن‌های موتوری هم شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =