اولیور زیپس

رسانه‌های آلمانی اعلام کردند اولیور زیپس قرارداد خود با ب‌ام‌و را به‌مدت ۳ سال تمدید کرده و در سال‌های پیش رو نیز سکان‌دار این برند خواهد بود.

اگرچه ب‌ام‌و از پاسخ به‌سوالات خبرنگاران در این زمینه خودداری کرده، اما منابع ناشناس چنین اخباری را تایید کرده‌اند. زیپس از آگوست ۲۰۱۹ تاکنون به‌عنوان مدیرعامل ب‌ام‌و انجام‌وظیفه می‌کند. اگرچه تمدید حداقل ۲ ساله قرارداد این مدیر ارشد قطعی خواهد بود، اما ظاهرا ب‌ام‌و به‌دنبال جایگزین زیپس در آینده است.

گفته می‌شود قرارداد زیپس با برند مورد بحث در تابستان ۲۰۲۶ به‌پایان خواهد رسید و در آن زمان مدیرعامل جدید انتخاب خواهد شد. رسانه‌ها به‌نقل از منابع نزدیک به‌کمپانی نوشته‌اند یک فهرست کوتاه متشکل از سه مدیر ارشد خودرویی جهت جایگزینی اولیور زیپس تهیه شده است.

به‌نظر می‌رسد میلان ندلکوویچ مدیر تولید، یواخیم پست مدیر خرید و ایلکا هورشتمایر مدیر منابع انسانی ب‌ام‌و جزو نامزدهای احتمالی برای تصدی سمت مدیرعاملی شرکت هستند. ژرمن‌ها درمقطع حساسی قرار دارند؛ زیرا نخستین موج محصولات برقی تولیدی بر پایه پلت‌فرم نئو کلاس از سال ۲۰۲۵ راهی بازار خواهند شد.

چند هفته قبل بود که فرانک وبر مدیر توسعه اظهار داشت ژرمن‌ها بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ خود را انجام داده‌اند. او همچنین گفت محصولات مخصوص بازار چین در همین کشور تولید خواهند شد. البته توسعه یک پلت‌فرم مخصوص خودروهای برقی با امکان پشتیبانی از قوای محرکه هیدروژنی به‌معنی خاتمه عرضه خودروهای درون‌سوز در کوتاه‌مدت نیست.

اولیور زیپس در موقعیت‌های گوناگون به‌ادامه عرضه خودروهای درون‌سوز اشاره کرده و گفته که حذف آن‌ها از سبد محصولات یک اشتباه خواهد بود. دلیل او برای این گفته‌ها نیز قیمت بالای خودروهای برقی برای خریداران و آماده نبودن زیرساخت‌های شارژ است. به‌همین خاطر ب‌ام‌و از اعلام زمان دقیق برای پایان عرضه محصولات درون‌سوز خود خودداری می‌کند و پیشرانه‌های ۶ و ۸ سیلندر این برند حداقل تا سال ۲۰۳۰ در دسترس خواهند بود. با این تفاسیر احتمالا پیشرانه‌های کوچک‌تر به‌دهه بعدی راه خواهند یافت.

ب‌ام‌و می‌خواهد خودروهای برقی در سال ۲۰۳۰ سهم ۵۰ درصدی از فروش سالانه داشته باشند. در همان سال مینی و رولزرویس به‌عرضه خودروهای درون‌سوز خود خاتمه خواهند داد؛ اما هنوز مشخص نیست استراتژی عضو جدید این گروه یعنی آلپینا چه‌خواهد بود. اما واضح است که برقی‌سازی محصولات اجتناب‌ناپذیر است و دیر یا زود باید منتظر عرضه چنین محصولاتی باشیم.

سابقه حضور

زیپس از سال ۱۹۹۱ تاکنون با باواریایی‌ها همکاری کرده است. این مدیر ۵۵ ساله از سال ۲۰۱۵ تاکنون نیز عضو هیات‌مدیره ب‌ام‌و بوده و در بخش تولید حضور داشته است. از جمله اقدامات او می‌توان به‌شبکه ساخت بسیار کارایی اشاره کرد که به‌چین، آمریکا و مجارستان گسترش یافته و سبب حاشیه سود بسیار بالایی برای ب‌ام‌و شده است. زیپس مسئولیت هدایت ب‌ام‌و به‌آینده‌ای را بر عهده دارد که روی خودروهای الکتریکی و خودران متمرکز است.

مسیر هیدروژنی

اولیور زیپس، مدیرعامل ب‌ام‌و در جریان کنفرانس «روز نوآوری» که چندی پیش در ارلانگن آلمان برگزار شد، دوباره روی سیاست هیدروژنی تاکید داشت. از دید زیپس هیدروژن تنها ماده خامی است که به‌طور پایدار می‌توان آن را تولید و ذخیره کرد. این دیدگاه تنها چند هفته بعد از آغاز ساخت پیل‌ سوختی توسط ب‌ام‌و در مونیخ مطرح می‌شود. این پیل‌ها در مدل تولید محدود ب‌ام‌و iX۵ هیدروژنی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

به‌گفته زیپس هیدروژن یک منبع انرژی همه‌کاره است. این منبع نقشی کلیدی در پروسه انتقال انرژی و همچنین حفاظت از محیط‌زیست ایفا می‌کند. هیدروژن یکی از کارآمدترین انرژی‌های تجدیدپذیر است که به‌راحتی می‌توان آن را انتقال داد یا ذخیره کرد. زیپس می‌گوید: «برای حرکت به‌سمت حمل‌ونقل پاک نمی‌توان صرفا به‌یک فناوری تکیه کرد. صنایع خودروسازی باید از ظرفیت‌های انواع سوخت‌های جایگزین برای توسعه اتومبیل‌های پاک بهره ببرند.

هیدروژن نیز قطعه گم‌شده در فرایند تولید خودروهای پاک است که ما از آن در ب‌ام‌و iX۵ هیدروژنی بهره گرفته‌ایم.» ب‌ام‌و iX۵ هیدروژنی به‌عنوان یک مدل مفهومی در نمایشگاه خودرو بین‌المللی آلمان ۲۰۱۹ به‌نمایش درآمد. درحالی ‌که سایر خودروسازان برنامه‌های تولید خودروهای هیدروژنی را کنار گذاشته‌اند، ب‌ام‌و همچنان بر توسعه ایده اولیه خود اصرار دارد. هر دستگاه ب‌ام‌و iX۵ هیدروژنی حیات خود را به‌عنوان یک مدل عادی آغاز می‌کند. تمام مدل‌های این شاسی‌بلند ب‌ام‌و در کارخانه این شرکت واقع در کارولینای جنوبی ساخته می‌شوند.

سپس این مدل به‌مرکز تحقیق و توسعه ب‌ام‌و در مونیخ ارسال می‌شود. دو مخزن بزرگ هیدروژن زیر صندلی‌های عقب جاسازی می‌شوند. پیل‌های سوختی این خودرو نیز از تویوتا خریداری می‌شوند و درون خودرو قرار می‌گیرند. سپس موتور احتراق داخلی خودرو حذف می‌شود و پکیج تامین نیرو، گیربکس مخصوص خودروهای الکتریکی و موتور برقی جایگزین آن می‌شوند.

مدیرعامل ب‌ام‌و معتقد است پیشرانه‌های هیدروژنی نسبت به‌پیشرانه‌های الکتریکی برتری دارند. او در این رابطه می‌گوید برخلاف خودروهای الکتریکی، نیازی به‌راه‌اندازی یک شبکه اختصاصی برای خودروهای هیدروژنی وجود ندارد و در عرض دو روز می‌توان یک پمپ بنزین را به‌ایستگاه سوختگیری هیدروژن تبدیل کرد. او تاکید می‌کند مسیر آینده هیدروژنی کوتاه‌تر از آینده الکتریکی است و برخلاف حمل و نقل برقی، در آن نیازی به اتصال به شبکه ولتاژ متوسط یا ایجاد زیرساخت برای هر خودرو نیست.

اولیور زیپس در اظهار نظر جالب دیگری می‌گوید از دید آن‌ها توقف تولید موتورهای درون‌سوز در اروپا یک کار اشتباه است. از نگاه او، در صورت اتکا به‌تنها یک تکنولوژی، صنعت‌خودرو از نظر مقیاس و ساختار بسیار متفاوت از الان خواهد شد. با وجود دیدگاه‌های متفاوت زیپس، قوانین سفت و سختی برای حذف موتورهای درون‌سوز در سراسر دنیا در حال تدوین است.

طبیعتا با اجرای این قوانین و اعمال محدودیت‌ها، بازار موتورهای درون‌سوز از بین خواهد رفت. اروپا یکی از مناطقی است که چنین هدفی را دنبال می‌کند و در صورت نهایی شدن قوانــــین، فروش خودروهای بنزینی و دیزلی صفــر کیلومتر از سال ۲۰۳۵ در این قاره ممنوع خواهد شد.

کالیفرنیا که یکی از بازارهای کلیدی ب‌ام‌و به‌شمار می‌رود نیز فـــروش این نوع خودروها را از سال ۲۰۳۵ ممنوع کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =