کد خبر: 246462
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
بهره‌برداری از ۱۵ ایستگاه شارژ خودرو برقی در نقاط مختلف تهران

به گزارش « اخبار خودرو » ، رضا آریاراد در سرمقاله روز (شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « فرصت‌های جدید کسب‌وکار در حوزه خودروهای برقی » پرداخت.

کارشناس و فعال صنعت خودرو در این باره نوشت:

تولید خودروهای برقی در دنیا به‌واسطه نقش‌آفرینی بالای فناوری‌هایی که روزبه‌روز با تغییرات شگرف و مورد درخواست مشتریان همراه است، به‌شدت نیازمند حضور خلاقیت‌ها و ابتکارات استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای استارت‌آپی است که این تغییرات سریع نیز به‌نوبه خود به قوانین و مقررات تطبیقی و همزمان با آن محتاج است.

هرچند ریسک بالای نتایج فعالیت استارت‌آپ‌ها در خودروهای الکتریکی مانع سرمایه‌گذاری، بیمه و تامین مالی گسترده به نسبت شیوه‌های سنتی تولید خودروهای احتراقی در جهان است؛ اما به نظر می‌رسد این صنعت نوپا به‌واسطه جذابیتی که بین مشتریان به خود اختصاص داده و همچنین صرفه و صلاحی که در کاهش هزینه‌های مصرف سوخت‌های فسیلی برای دولت‌ها در پی دارد، نقش بلاانکاری را در توسعه پایدار اقتصادی و آینده هر کشوری که پیشتاز ورود به این صنعت بوده، ایفا خواهد کرد.

بدین‌ترتیب دولت‌های سراسر دنیا به سرمایه‌گذاری در مونتاژ، تولید و حتی واردات این نوع از خودروها و جایگزینی آن با خودروهای احتراقی ترغیب خواهند شد.

بر این اساس، رفته‌رفته بسترها و مقررات و سرمایه‌گذاری‌ها افزایش خواهد داشت، به‌طوری‌که برابر پیش‌بینی‌ها، تا پنج سال آینده، دنیا ترغیب به سرمایه‌گذاری بیش از ۳۰۰میلیارد دلاری در این صنعت شده و از مزایای آن بهره‌مند خواهد شد.

به هر ترتیب، تسهیل قوانین و مقررات برای ورود نخبگان، دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها در حوزه صنعت خوروهای برقی و حمایت‌های مالی و سیاست‌های تشویقی دولت‌ها در این خصوص، دست‌کم می‌تواند زمینه‌ساز رونق در ساخت انواع خودروهای الکتریکی اعم از دوچرخ، سه‌چرخ و اتوبوس در حمل‌ونقل‌های عمومی و نیز توسعه موتورهای برقی، خدمات تعمیر و نگهداری آن‌ها باشد.

در قدم بعدی، در خدمات حمل‌ونقل اینترنتی، سفارش خودرو، اجاره خودرو، ردیابی، خدمات تعمیرات و نگهداری، تولید و تعمیر باتری، یافتن راه‌حل‌های بازیافت و مدیریت پسماند و مدیریت عمر باتری‌ها و... یقینا استارت‌آپ‌ها نقش موثری خواهند داشت.

و مهم‌تر از همه؛ در ارائه ایستگاه‌های شارژ EV و تجهیزات برای فضاهای خصوصی و عمومی، راه‌حل‌های شارژ سریع باتری، شارژ بیسیم و پلت‌فرم‌های نرم‌افزاری برای شارژ شبکه‌ها نیز این استارت‌آپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها هستند که این نوع فرصت‌ها را در عرصه ارتقا و پیشرفت صنعت خودروهای برقی ایفا خواهند کرد.

از این رو، با وجود منابع موردنیاز ورود به صنعت خودروهای برقی در ایران، نظیر لیتیوم که سهم بالایی در هزینه موتورهای الکتریکی دارد، این فرصت برای تحقیق‌وتوسعه فناورانه و توسعه ساخت سلول‌های باتری الکتریکی در کشور وجود دارد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    1 0
    دیگه خودروهای بنزینی در جهان تولید نمی شوند هر چی خودرو تولید میشه برقی هست ولی ایران هنوز محیا نکرده خیلی از کارهای مهم رو می خواد خودرو برقی تولید کنه فوری .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =