بازار خودرو

یک فعال بازار خودرو تاکید کرد زمانی واردات خودرو در بازار آزاد تاثیر می‌گذارد که افزایش واردات و تولید را به‌طور هم‌زمان مشاهده کنیم و نیاز بازار سنجیده شود. اکنون در هشتمین ماه سال هستیم و هنوز از واردات گسترده خودروهای خارجی در بازار و خیابان‌های کشور خبری نیست

روند کاهش قیمت خودروها در روز گذشته ادامه‌دار شد تا بازار خودرو همچنان روند رکود خود را حفظ کند. از طرفی همچنان عرضه خودرو توسط برخی شرکت‌ها به‌صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود که این موضوع خود مانع کاهش قیمت‌ها و تشدید رکود بازار شده است. بازار خریدوفروش خودرو این هفته نیز همانند هفته‌های گذشته با رکود سنگین معاملات همراه است. البته ورود کند خودروهای وارداتی به‌بازار نیز عاملی شده تا معاملات تا حد قابل توجهی کاهش داشته باشند.

کارشناسان معتقدند نکته قابل توجه بازار خودرو در شرایط فعلی این است که از ۱۵ مهرماه تاکنون، همراه با نوسانات نرخ دلار، قیمت خودرو نیز ۲ تا ۳ درصد افزایش را تجربه کرده است؛ به‌نحوی که پیش از این پژو پارس سفارشی با قیمت ۵۱۵ میلیون‌تومان معامله می‌شد؛ اما روز گذشته ارزش این خودرو با رشد قیمت به ۵۲۰ میلیون‌تومان رسید. همچنین کوئیک نیز از ۳۳۸ میلیون‌تومان به ۳۴۲ میلیون‌تومان و قیمت پژو ۲۰۷ مدل MC از ۷۲۰ میلیون‌تومان به ۷۳۰ میلیون‌تومان رسیده است. علاوه‌بر این همچنان عرضه خودرو توسط برخی شرکت‌ها به‌صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود که این موضوع خود مانع کاهش قیمت‌ها و تشدید رکود در بازار می‌شود.

در این میان یک کارشناس بازار خودرو در مورد رشد بهای چند درصدی خودروها گفت: «افزایش قیمت در برخی خودروها برگشت؛ اما در برخی خودروها نیز ماندگار شد. در خودروهای وارداتی، مدل‌های مونتاژی و حتی خودروهای کارکرده، این افزایش قیمت مشاهده شد. واردات باید به‌گونه‌ای باشد که نمایشگاه‌داران یا اشخاص حقیقی هم بتوانند خودرو وارد کنند. در سال‌های قبل، برخی شرکت‌ها خودروهایی مانند سانتافه را حدود ۱۹۷ میلیون‌تومان فاکتور می‌کردند؛ در حالی که نمایشگاه‌داران همین خودروها را در بازار ۱۸۰ میلیون‌تومان به‌فروش می‌رساندند که ۱۷ میلیون‌تومان زیر قیمت بود. واردکنندگان کوچک همواره محصول خود را با سود کمتری واگذار می‌کنند. حال باید منتظر ماند و دید خودروهای وارداتی که واردات آن‌ها به‌برخی شرکت‌ها سپرده شده، چطور و با چه قیمتی به‌بازار عرضه می‌شوند.»

این فعال بازار تاکید کرد: «زمانی واردات خودرو در بازار آزاد تاثیر می‌گذارد که افزایش واردات و تولید را به‌طور هم‌زمان مشاهده کنیم و نیاز بازار سنجیده شود. اکنون در هشتمین ماه سال هستیم و هنوز از واردات گسترده خودروهای خارجی در بازار و خیابان‌های کشور خبری نیست. کار نمایشگاه‌داران فروش خودرو است؛ اما درحال‌ حاضر ویترین خود را با چه خودروهایی پر کنند؟ خودروساز به‌نمایشگاه‌دار خودرویی تحویل نمی‌دهد و اصولا خودرویی برای فروش در اختیار بازار قرار نمی‌گیرد. مشتری اگر از نمایشگاه یک خودرو ایرانی صفرکیلومتر بخواهد، نمایشگاه‌دار باید کل تهران را جست‌وجو کند تا بتواند یک خودرو از میان مدل‌هایی که در بازار آزاد وجود دارد، تهیه کند. این خودروهایی هم که در نمایشگاه‌ها وجود دارد، مدل‌های کارکرده هستند یا مشتری برای فروش آن را در اختیار نمایشگاه گذاشته است؛ بر این اساس باید گفت ماه‌هاست که رکود در بازار وجود دارد. البته با ضعیف شدن گردش پول، بیشتر مشاغل در رکود به‌سر می‌برند.»

تیگو ۸ پرو مکس بیشترین ریزش بها را تجربه کرد

در بازار خودرو روز گذشته شاهد ریزش قیمت اغلب خودروها بودیم. بر این اساس شاهد کاهش قیمت مدل‌های داخلی، چینی و خارجی هم به‌صورت جزئی بودیم. در میان خودروهای چینی، یک خودرو ریزش بهای بیشتری را تجربه کرد. فونیکس تیگو ۸ پرو مکس تنها خودرویی بود که با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش، بیشترین افت بها را به‌نام خود ثبت کرد.

خودروهای داخلی روز گذشته کاهش بهای یک تا ۱۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۰ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۶۱۱ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقایافته (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۸۰۵ میلیون‌تومان، کارون (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۶۷۵ میلیون‌تومان و نیسان آپشنال (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۵۳۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش قیمت ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۶۲۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۱۰ ‌میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۱۵ میلیون‌تومان و جک S۳ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۹۵۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند. از طرفی خودروهای خارجی لوکس بدون تغییر و نوسان قیمت در بازار به‌کار خود ادامه دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =