جلال رشیدی‌کوچی

جلال رشیدی‌کوچی *

این نگرانی وجود دارد که اگر عرضه خودروها کم و محدود باشد، بر قیمت بازار تاثیر منفی بگذارد. خودروهای وارداتی آمدند، اما با قیمتی که حتی خرید آن برای قشر متوسط جامعه هم سخت است.

اولویت با ورود خودروهای زیر ۱۰هزاریورو و سپس واردات خودروهایی با سقف قیمت ۲۰هزار یورو بود و حتی وعده واردات خودرو ۵ هزار دلاری داده می‌شد، بنابراین انتظار می‌رفت این خودروها در نهایت با قیمت یک‌میلیارد تا ۱.۵ میلیارد تومان به دست مشتریان برسد؛ اما قیمت‌هایی که در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی بارگذاری شده، نشان می‌دهد که باید منتظر قیمت‌های نجومی از کارخانه تا بازار هم بود.

این‌که بگوییم می‌خواهیم خودرو اقتصادی بیاوریم و بعد خودرویی وارد کنیم که قیمتی بالای ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان داشته باشد، درست نیست. چطور خودرو ۷۵۰ میلیون تومانی، ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است؟

هدف ما از واردات و برنامه‌ای که داشتیم این بود که انحصار را بشکند و باعث ایجاد رقابت شود.

شکسته شدن انحصار تا حدودی اتفاق افتاده، اما رقابتی که مدنظر ما بود، شکل نگرفته، دلایل هم مشخص است. تعداد خودروهایی نو که وارد کشور شده‌اند، باید افزایش یابد، تعرفه‌ها هم باید کاهش پیدا کند و خودروهای کارکرده هم به جمع خودروهای وارداتی اضافه شوند که البته اخیرا در هیات دولت به تصویب رسیده است.

توجه کنید، خودرو ۱۵ هزار دلاری که الان وارد کشور شده، دیگر نهایت قیمتش به دلار ۵۰هزار تومانی، در حدود ۷۵۰ میلیون تومان می‌شود.

نگاه ما بر این است که چطور خودرو ۷۵۰ میلیون تومانی که سود واردکننده را هم در نظر بگیریم ۸۰۰ میلیون تومان می‌شود اما شورای رقابت آن را ۲میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده است.

ما در بحث خودروهای کارکرده تلاش کردیم بازه قیمتی زیر ۱.۵ میلیارد تومان را هدف قرار دهیم تا انحصار به آن معنا که تا الان وجود داشت، دیگر کم‌کم معنای خود را از دست بدهد. اما یک اگر وجود دارد و این‌که واردات باید تشدید شود. با واردات ۵ هزار تا ۱۰هزار خودرو اتفاقی نخواهد افتاد، پیگیری می‌کنیم با افزایش واردات، انحصار را به صورت کامل از بین ببریم و ایجاد رقابت کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =