رضا تقی‌پور‌انوری

به‌رغم اینکه مجلس در قالب دو مصوبه و با هدف ایجاد فضای رقابت در بازار خودرو دولت را ملزم به تسهیل واردات خودروهای نو و دست دوم کرده است اما دولت به وضوح در این زمینه کم‌کاری می‌کند.

رضا تقی‌پورانوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص گفت: «از دولت محترم انتظار می‌رود با اجرای قوانین مصوب مجلس هر چه سریع تر نسبت به ساماندهی بازار خودرو را اقدام کند.»

خودروسازان از فروش محصولات خود با قیمت دستوری گلایه دارند، برای کاهش دخالت های دولت در شیوه‌های بنگاه‌داری این صنعت چه اقداماتی لازم است؟

۴مادامی که مسیر ورود خودروهای خارجی به کشور را هموار نکنیم، خودروساز داخلی نیز قادر به فروش محصول به قیمت واقعی و در شرایط رقابتی نخواهد بود. بنابراین از دولت انتظار می‌رود با اجرای قوانین مصوب مجلس هرچه سریع‌تر نسبت به ساماندهی بازار خودرو را اقدام کند.

به عقیده کارشناسان تصویب الگوی تنظیم‌گری در بازار خودرو یکی از راهکارهای کاهش التهابات بازار خودرو است، در این خصوص دولت چه اقداماتی انجام داده است؟

متاسفانه کوتاهی دولت در این زمینه موجب شده هر از گاه با چالش هایی در صنعت و بازار خودرو مواجه شویم و مردم نیز به سبب عدم پاسخگویی سیاستگزاران متضرر شده اند.

آیا راهکار ارزی وزارت صمت مبنی بر واردات خودرو از طریق ارز حاصل از صادرات واردکنندگان می تواند به عرضه محصولات خودروسازان جهانی به بازار کشور سرعت بخشد؟

به‌رغم اینکه بیش‌از دو سال است که خواستار اعلام دستورالعمل استفاده از ارزهای با منشأ خارجی از بانک مرکزی شدیم اما متاسفانه بانک مرکزی در مساله تخصیص ارز که مطالبه مردم و مجلس است، کوتاهی می‌کند. با تخصیص ارزهای با منشأ خارجی و شناسنامه‌دار ازسوی بانک مرکزی و به عبارتی واردات خودرو بدون انتقال ارز دیگر نیازی به تخصیص ارز دولتی به خودرو نخواهد بود و با تسهیل فرآیند واردات، خودروساز داخلی نیز در شرایط رقابتی مجبور به کاهش قیمت محصول خود و رقابت با خودروهای جهانی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =