«دنا جوانان» و «تارا V4»

در طرح‌های بعدی فروش شاهد حضور این دو خودرو در فهرست عرضه گروه صنعتی ایران‌خودرو خواهیم بود

اواخر مهرماه شورای رقابت در مصوبه ۶۱۱ خود قیمت ۸ محصول جدید ایران‌خودرو را که قبلا تعیین نشده بودند، مشخص کرد. از آن‌جا که قیمت این ۸خودرو جدید قبلا مشخص نبود، ایران‌خودرو نمی‌توانست آن‌ها را در طرح‌های مختلف به فروش برساند. این در حالی است که محصولاتی مانند دناپلاس توربو اتوماتیک آپشنال (دنا جوانان) و تارا اتوماتیک V4 LX از جذاب‌ترین محصولات و درواقع پرچمدار خودروهای داخلی هستند. حال اما با مشخص شدن قیمت این محصولات، انتظار برای عرضه آن‌ها پایان خواهد یافت و در طرح‌های بعدی فروش شاهد حضور این دو خودرو در فهرست عرضه گروه صنعتی ایران‌خودرو خواهیم بود.

«دنا جوانان»؛ قدرت در دستان شما!

دناپلاس توربو اتوماتیک آپشنال یا دنا جوانان، نسخه‌ای از دناپلاس توربوشارژ با موتور EF7P توربو (TCP) است که ضمن بهره‌گیری از موتور قدرتمندتر با ۱۶۱اسب‌بخار قدرت و ۲۴۰نیوتون‌متر گشتاور، برای اولین‌بار از پلت‌فرم برق‌والکترونیک بومی ایران‌خودرو بهره گرفته است. دنا جوانان با قوای محرکه به‌روزتر و مصرف سوخت یک لیتر کمتر و مجهز به سامانه برق و الکترونیک متعلق به گروه صنعتی ایران‌خودرو به تولید انبوه رسیده است.

یکی از مزایای سامانه برق و الکترونیک ایران‌خودرو در تک‌نود بودن است که تمامی کارکردها توسط یک نود صورت می‌گیرد و سرعت پردازش توسط این سامانه نسبت‌به سامانه‌های پیشین بالاتر، به‌روزتر و کارآمدتر است، به‌گونه‌ای که به‌راحتی می‌توان امکانات جدیدی را برای محصولات تعریف و اجرا کرد.

همان‌طور که اشاره شد، دنا جوانان در مقایسه با دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک، به‌جز تغییر پیشرانه و نصب پیشرانه قدرتمندتر (که ۱۳اسب‌بخار قدرت و ۲۵نیوتون‌متر گشتاور بیشتری تولید می‌کند)، مصرف پایین‌تری نسبت به نسخه توربوشارژ دارد و آلایندگی آن نیز کمتر شده است.

دنا جوانان همچنان از گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک نسل جدید بهره می‌برد که با هدف بهبود انتقال قدرت و هماهنگی بهتر با موتور TCP بهینه‌سازی شده است.

از دیگر تغییرات دنا جوانان نسبت به دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک می‌توان به اضافه‌شدن سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سنسور نور، سنسور باران، سیستم پایش فشار باد تایرها و نشانگر تعویض دنده GSI اشاره کرد که برخی از این تغییرات با هدف عبور از استانداردهای ۸۵گانه در محصول دنا جوانان اجرا شده‌اند.

«تارا اتوماتیک V4 LX»؛ جنتلمن‌ترین عضو خانواده تارا

تارا V4 که پیش‌تر از آن با نام تارای سال هم یاد شده بود، شاهد تغییراتی نسبت‌به نسخه پایه خودرو تارا (واریانت V2) بوده است. این خودرو دارای درِ صندوق عقب برقی با قابلیت باز شدن با حرکت پا زیر سپر یعنی همان سنسور پا یا Kick Sensor، گرم‌کن صندلی‌های جلو، اضافه‌شدن قابلیت حرکت به سمت جلو و عقب برقی به صندلی راننده، دوربین دنده عقب با خطوط راهنمای داینامیک، چراغ برای آفتابگیر راننده، چراغ داخل محفظه داشبورد و چراغ خوشامدگویی زیر درهای جلو است که به محض باز شدن درهای جلو با روشن کردن فضای روی زمین به‌نوعی به سرنشین و راننده خوشامدگویی می‌کند. تارا V4 دارای آینه الکترونیک بوده و دستگیره سقفی تاشو هم برای سرنشین جلو سمت راست به این خودرو اضافه شده است.

کلیدهای شیشه بالابرها نیز در تارای سال از کنسول میانی به رودری‌ها منتقل شده‌اند و به این ترتیب طرح کنسول میانی و رودری‌ها در این خودرو تغییر کرده و حذف کلیدهای شیشه بالابر از کنسول میانی باعث شده است تا ایران‌خودرو بتواند در این قسمت یک موبایل‌باکس برای تارا V4 طراحی کند. البته ایران‌خودرو برای توسعه تارای سال به تغییرات سطحی بسنده نکرده و برای این‌که کابین فضایی متفاوت‌تر داشته باشد، پارچه سقف و دیزاین کنسول سقفی و کلیدهای کنترلی سانروف را در تارا V4 تغییر داده و جاعینکی را هم به این خودرو اضافه کرده است.

همچنین با هدف راحتی بیش‌تر سرنشینان در ردیف عقب، پشتی صندلی‌ها تغییر کرده و یک زیرآرنجی با دوجالیوانی به‌صورت تاشو در پشتی صندلی ردیف دوم تعبیه شده است. در نهایت هم دو توییتر برای بهبود کیفیت سیستم صوتی در پشت قاب آینه‌های جانبی به تارا V4 اضافه شده است.

علاوه بر این، به‌منظور تفاوت استایل ظاهری تارای سال با تارا اتوماتیک و براساس خواست و نظرات مشتریان، گرافیک چراغ‌های عقب در تارا سال تغییر کرده که زیباتر و متفاوت از گذشته شده است.

تارا V4 با دارا بودن تجهیزات ایمنی و رفاهی مانند چهار کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضدقفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ضدسرقت، سنسور دنده عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروزکنترل، سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، ایزوفیکس، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی، شیشه بالابرهای برقی، آیینه‌های جانبی برقی، سیستم تهویه دستی با تنظیم دریچه‌ها به‌صورت الکترونیکی، دوربین دنده عقب داینامیک، آیینه میانی الکتروکرومیک، نمایشگر مالتی مدیای هفت اینچی با ورودی USB، بلوتوث و قابلیت نمایش اطلاعات تلفن همراه، آیینه‌های جانبی تاشو برقی، سانروف برقی، صندلی راننده با قابلیت تنظیم به‌صورت برقی، صندلی سرنشین با قابلیت تنظیم در دو جهت به‌صورت برقی و دو جهت دستی، گرم‌کن صندلی‌های جلو، چراغ خوشامدگویی و سنسور پا برای باز شدن صندوق عقب لوکس‌ترین سدان تولید داخل محسوب شده و مناسب مشتریان لوکس‌پسند است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    9 0
    جا عینکی وای چه اپشن جذابی ...از کیفیتش بگو از قیمتش بگو ! خودتی
  • علی رنجبر IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
    2 0
    شما رسانه ها چرا اینقدر خودتان را می‌کشید بازار گرمی می کنید
  • اراز IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
    1 0
    درایران همیشه خودرو رابعداز ساخت تعریف میکنند مثل پورشه وبنز و پیکان ...

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =