بازار خودرو

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت در طرح جوانی جمعیت خودروهایی که اختلاف قیمت کمتری با بازار داشتند با استقبال کمتری از سوی متقاضیان مواجه شدند و تقریبا نیمی از ظرفیت تخصیص خودروهای مادران بدون متقاضی بود. همچنین در بخش خودروهای مونتاژی هم استقبال مادران بسیار کمتر بود. این طرح در فروش‌های بعدی هم ادامه خواهد داشت

بازار خودرو در نخستین روز هفته کاملا بلاتکلیف و سردرگم بود؛ تا جایی که پیش روی فروشندگان شرایط سختی برای تعیین قیمت‌ انواع خودرو قرار داشت. این درحالی است که نرخ ارز در بازه ۵۱ هزارتومان دائم درحال رفت‌وآمد است و به‌دلیل بی‌ثباتی بازارهای سرمایه‌ای مانند ارز، سکه و طلا، بازار خودرو نیز درتبعیت از آن به‌شدت بی‌ثبات است.

درشرایطی که برخی کارشناسان تغییرات نرخ خودرو در کارخانه را دلیلی بر روند نوسانی قیمت خودرو در بازار می‌دانند، روز گذشته سخنگوی شورای‌رقابت با اشاره به این‌که این شورا بر اساس قانون و با توجه به‌انحصاری بودن بازار خودرو به‌عنوان نهاد سیاست‌گزار و نظارتی فعالیت می‌کند، تاکید کرد که به‌سبب نبود ظرفیت و زمان کافی برای بررسی تک‌تک جزئیات، از سایر نهادها از جمله وزارت صمت که اعتماد کامل به‌آن وجود دارد، در این راستا کمک گرفته می‌شود.

توکلی در ادامه بیان کرد: «در حوزه قیمت‌گذاری خودرو به‌بدنه کارشناسی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتماد داریم. در مورد جزئیات که برای هر محصول چه‌اتفاقی می‌افتد، پیرامون افزودن آپشن‌ و به‌تبع آن بالا رفتن قیمت، چنان‌چه ضرورت پیش بیاید، هیات نظارت شورای‌رقابت موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین درحالت عادی وزارت صمت این موارد را بررسی می‌کند و اساسا بنا بر درخواست معاونت دفتر صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، الباقی فرآیند انجام می‌شود.»

از طرفی این شورا در گذشته اعلام کرده بود که شورای‌رقابت یک نهاد نظارتی و سیاست‌گزار است. درحقیقت بر اساس تعریف قانون، زمانی که انحصار در یک بازار وجود دارد، متخصصان شورای‌رقابت وظیفه دارند دستورالعملی را تدوین کرده و بر اجرای آن نظارت داشته باشند. گفتنی است که اخیرا افزوده شدن برخی آپشن‌ها به‌برخی محصولات عرضه‌شده در سامانه یکپارچه، منجر به‌تغییر نوع خودرو و تشکیل یک مدل پلاس شده است که این امر بر قیمت این محصولات نیز اثر داشته است.

از سوی دیگر، مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت از تحویل ۲۷۰ هزار دستگاه خودرو به‌مادران در طرح جوانی جمعیت خبر داد. در این طرح برای ۲۹۳ هزار دستگاه خودرو واریز وجه شده که از این میزان حدود ۲۷۰ هزار دستگاه تحویل مادران شده است.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در این باره گفت: «درمجموع برای طرح جوانی جمعیت ۸۳۵ هزار دستگاه خودرو عرضه شده است؛ اما تنها برای ۲۹۳ هزار دستگاه خودرو واریز وجه شده که عمدتا خودروهایی با اختلاف قیمت بیشتر با بازار هستند.»

وی در ادامه افزود: «خودروهایی که اختلاف قیمت کمتری با بازار داشتند با استقبال کمتری از سوی متقاضیان مواجه شدند و تقریبا نیمی از ظرفیت تخصیص خودروهای مادران، بدون متقاضی بود. همچنین در بخش خودروهای مونتاژی هم استقبال مادران بسیار کمتر بود. این طرح در فروش‌های بعدی هم ادامه خواهد داشت. »

تیگو ۷ معمولی، رکورددار افزایش بها در بازار آزاد

بازار خودرو در نخستین روز هفته درمورد اغلب مدل‌ها شکل نوسانی داشت. بر این اساس تیگو ۷ معمولی (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش بیشترین رشد قیمت را در بازار آزاد تجربه کرد.
خودروهای داخلی در نخستین روز هفته، افزایش بهای یک تا ۲۰ میلیون‌تومانی و کاهش قیمت یک تا ۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۷۰ میلیون‌تومان و ساینا اتومات (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۴۲۸ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند. از طرفی کارون (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۴۰ میلیون‌تومان، رانا پلاس ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۴۹۰ میلیون‌تومان و ساینا با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۳۳۷ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افزایش بهای ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که تیگو ۷ معمولی (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۴۲۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۱۱۵ میلیون‌تومان، جک S۳ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۹۹۵ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۳۵ ‌میلیون‌تومان و فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۷۶۵ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد رشد بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، کیا اسپورتیج GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیاردتومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش قیمت ۱۵۰ و ۵۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که پورشه ماکان با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۶ میلیاردتومان و لکسوس NX۳۰۰ هیبرید با ۱۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =