شورولت سیلورادو

سال ۲۰۲۳ از این لحاظ اهمیت دارد که نخستین سال پس از گذر کردن کامل از محدودیت‌های کرونا به‌حساب می‌آید و از سوی دیگر مسیر رسیدن خودروسازان به‌اهداف پایدارسازی تا سال ۲۰۳۰ را مشخص می‌کند. 

براساس اعلام موسسه تحقیقاتی کاکس، انتظار می‌رود فروش خودروهای جدید در ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۳ به ۱۵.۳ تا ۱۵.۴ میلیون‌دستگاه برسد؛ رقمی که در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۵ میلیون‌دستگاه ثبت شده بود و نشان می‌دهد که افزایش حجم فروش در اولویت صنعت نیست. اگرچه که صنعت‌خودرو همچنان با چالش‌های متعددی از جمله کمبود تراشه‌های جهانی، تورم فزاینده و اختلالات زنجیره تامین مواجه است.

با این حال، برخی علائم مثبت نیز وجود دارد؛ مانند تقاضای بالا برای مدل‌های جدید و بهبود اقتصادی نسبت به‌شرایط کرونا. انتظار می‌رود پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندهای کراس‌اوور در سال ۲۰۲۳ همچنان محبوب‌ترین سگمنت در ایالات‌متحده باقی بمانند.

همچنین انتظار می‌رود خودروهای الکتریکی نیز سهم بازار خوبی را به‌خود اختصاص دهند؛ زیرا مصرف‌کنندگان بیشتر به‌سمت استفاده از نیروی برق می‌روند. برای بررسی بیشتر به‌سراغ عملکرد خودروسازان در ماه‌های پایانی سال جاری میلادی می‌رویم.

مدل‌های پرفروش

تا به این جای سال کماکان (همچون یک دهه گذشته) پیکاپ سری اف از فورد بیشترین فروش را به‌خود اختصاص داده و این روند به‌وسیله راو ۴ دنبال می‌شود و البته هوندا سی‌آر-وی به دنبال‌کننده رقیب ژاپنی خود تبدیل شده است.

اما جایگاه‌های بعدی باز هم به‌تویوتا اختصاص دارد. لازم به‌ذکر است پیکاپ فورد با رشد حدود ۲۰ درصدی از ۵۲۳ هزار دستگاه به ۶۲۶ هزار دستگاه رسیده؛ اما در مورد راو ۴ رشد صرفا در حد ۱۳ درصد بوده تا از ۳۰۵ هزار دستگاه به ۳۴۵ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۳ برسیم.

اما در مورد هوندا اتفاق عجیبی که رخ داده رشد ۴۷ درصدی بوده که سبب شد جایگاه کمری را در اختیار بگیرد. تویوتا کمری، تاکوما و کرولا در سال ۲۰۲۳ جایگاه چهارم تا ششم را در اختیار دارند؛ اما سدان‌های کرولا و کمری با افت نیم درصدی نسبت به‌سال گذشته مواجه شده‌اند (از ۲۴۴ هزار دستگاه به ۲۴۲ هزار دستگاه و از ۱۸۸ هزار دستگاه به ۱۸۶ هزار دستگاه) و پیکاپ تاکوما رشد ۱۲ درصدی داشته که سبب شده از ۱۷۵ هزار دستگاه به ۱۹۷ هزار دستگاه برسد.

نخستین نماینده کره هیوندای توسان است که با رشد ۲۰ درصدی توانسته به‌جایگاه هفتم بازار ایالات‌متحده برسد و فروش خود را از ۱۴۰ هزار دستگاه به ۱۶۸ هزار دستگاه برساند. خوشبختانه سدان‌های دیگری هم در این فهرست قرار دارند و هوندا توانسته با آکورد و سیویک جایگاه هفتم و هشتم را به‌خود اختصاص دهد که طی سال ۲۰۲۳ به‌ترتیب رشد ۳۷ و ۵۲ درصدی داشته است.

این دو مدل سبب شدند فورد اکسپلورر و تویوتا هایلندر با افت ۱۸ درصدی جایگاه خود را از دست بدهند. شرایط سوبارو نیز چندان بد نیست و رشد ۱۵ درصدی را برای اوت‌بک ثبت کرده و در جایگاه بعدی مزدا CX-۵ قرار دارد. نخستین نماینده کیا یعنی اسپورتیج در جایگاه شانزدهم سال جاری قرار می‌گیرد که رشد ۱۸ درصدی نسبت به ۲۰۲۲ داشته است.

فورد برناکو به‌عنوان مدلی تازه بازگشته جایگاه بیستم را به‌دست آورده که هنوز هم جای تعجب دارد. البته لازم به‌ذکر است که گروه جنرال‌موتورز هنوز آمار دقیقی از فروش محصولات در سه ماهه پایانی سال ارائه نکرده است.

برای اطلاع داشتن از آمار محصولات جنرال‌موتورز لازم است به‌آمار سه ماهه سوم مراجعه کنیم. به‌عنوان مثال شورولت سیلورادو با فروش ۱۴۳ هزار دستگاهی در جایگاهی بالاتر از راو ۴ قرار گرفته یا دوج رم از گروه استلانتیس جایگاه بالاتری از هوندا سی‌-آروی دارد.

در مورد تسلا هم این شرکت توانسته با مدل وای به‌فروش ۹۳ هزار دستگاهی برسد که نسبت به‌سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ رشد ۵۰ درصدی داشته است. جی‌ام‌سی سریررا هم درست در میان تسلا و محصولات سدان تویوتا قرار می‌گیرد و پس از کمری و کرولا هم نیسان ایکس‌تریل توانسته فروش ۶۳ هزار دستگاهی داشته باشد.

جیپ و گرند چروکی در بین هوندا تاکوما و هوندا سیویک توانسته به‌فروش ۵۷ هزار دستگاهی برسد. ارزان‌ترین محصول تسلا یعنی مدل سه نیز پس از هیوندای توسان قرار دارد؛ محصولی که با قیمت بالاتر توسط شورولت اکونوکس دنبال می‌شود.

رانگلر هنوز هم بیشتر از برانکو می‌فروشد و حداقل در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۳ به‌آمار ۴۱ هزار دستگاهی رسیده؛ یعنی حدودا ۱۰ هزار دستگاه بیشتر طی سه ماه.

شرایط کمپانی‌ها

برخلاف انتظارمان در این‌جا هم تسلا نتوانسته جایگاهی بالاتر از دهم در فروش ماهانه داشته باشد. حقیقت این است که تویوتا با مجموع فروش یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه در ۲۰۲۳ فارغ از رشد ۲۳ درصدی نسبت به‌سال قبل توانسته جایگاه خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشنده خودرو در ایالات‌متحده حفظ کند.

البته همان‌طور که آوردیم هنوز آمار فروش دو گروه مهم و تاثیرگذار جنرال‌موتورز و استلانتیس منتشر نشده است؛ اما تا پایان سه ماهه سوم جنرال‌موتورز حدود ۹۰ هزار دستگاه بیشتر از تویوتا فروخته.

استلانتیس نیز در جایگاه پنجم بعد از فورد و هیوندای قرار دارد. جایی که با هوندا و نیسان تفاوت زیادی ندارد و تسلا هم نهایتا بتواند با فولکس‌واگن و سوبارو در فروش رقابت کند.

حتی ب‌ام‌و که میانگین قیمت محصولاتش بیشتر از تسلاست نیز در جایگاه یازدهم قرار گرفته و عملا گروه دایملر با محصولات برند مرسدس‌بنز اختلاف ۱۰ هزار دستگاهی با رقیب باواریایی دارد.

ولوو این دو آلمانی را دنبال می‌کند و پس از آن شاهد افول میتسوبیشی در بازار آمریکا هستیم و لی راویان با قرار گرفتن در جایگاهی بالاتر از جگوار-لندروور، پل‌استار، لوسید و کارما نشان داده که تسلا بی‌رقیب نخواهد بود. برخلاف ولوو که نسبت به‌سال قبل فروش کمتری داشته، بیشتر خودروسازان حاضر در بازار ایالات‌متحده رشد نسبی را تجربه کردند.

اما در این میان بیشترین رشد به‌هوندا تعلق می‌گیرد و پس از آن می‌توان به‌هیوندای اشاره کرد؛ به‌نحوی که هیوندای به‌رقم یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه نزدیک شده و هوندا نیز خود را به‌باشگاه یک میلیون دستگاهی‌ها رسانده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

آخرین اخبار