خودروهای برقی

اکبر محمدی *

در سال‌های آینده انتظار می‌رود با تشدید رقابت میان خودروسازان، تولید و فروش خودروهای برقی با سرعت بسیار بیشتری رشد کند. فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۰ میلیون دستگاه بود که نسبت به سال ۲۰۲۱، ۵۵درصد افزایش یافت.

با وجود کاهش سرعتی که به دلیل بیماری کووید-۱۹ در سال‌های اخیر ایجاد شد، اما همچنان انتظار می‌رود فروش سالانه خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰ به نزدیک ۳۰میلیون دستگاه برسد و پیش‌بینی می‌شود خودروهای سواری برقی قبل از سال ۲۰۴۰ فروش سالانه بیشتری نسبت‌به خودروهایی با موتور احتراق داخلی داشته باشند.

محققان و پژوهشگران حوزه حمل‌ونقل برقی از این رویداد به‌عنوان یک تغییر پارادایم سخن می‌گویند، تغییر پارادایمی که علاوه بر کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی برای شهرهای پرتراکم، می‌تواند فرصت قابل‌توجهی را نیز برای اقتصاد کشورهای در حال توسعه به وجود آورد.

مبتنی‌بر این تغییر پارادایم، برخی کشورها در تلاش هستند با تولید محلی خودروهای برقی و باتری‌ها، از فرصت‌های اقتصادی که حمل‌ونقل برقی فراهم می‌کند، به‌صورت حداکثری بهره ببرند.

این اقدامات می‌توانند ضمن به دست آوردن مزایای اقتصادی و ایجاد اشتغال داخلی، فرصت همپایی فناورانه و رشد اقتصادی را برای کشورهای عقب‌مانده‌تر در خودروسازی را فراهم کند.

این تغییر پارادایم به معنای تغییر کامل در رویکرد و روش‌های حمل‌ونقل است که ورود سریع‌تر به آن می‌تواند باعث کاهش آلودگی هوا، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش وابستگی به نفت و ایجاد فرصت‌های اقتصادی جدید شود.

تدوین برنامه‌های مناسب برای بهره‌مندی از تغییر پارادایم به سمت خودروهای برقی بیش‌از آنکه یک ضرورت باشد، می‌تواند به یک فرصت کلیدی برای کشورهای درحال توسعه نیز تبدیل شود.

تحقیق و توسعه در حوزه خودروهای الکتریکی و فناوری‌های مرتبط، فرصت بزرگی برای کشورهای در حال توسعه ایجاد می‌کند. این مقوله شامل توسعه باتری‌های قدرتمند و با ظرفیت بالا، بهینه‌سازی سیستم‌های شارژ و توسعه فناوری‌های جدید مرتبط با خودروهای برقی (فناوری کنترل موتور، فناوری کنترل عملکرد باتری و ...) است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =