بازار خودرو

بازار خودرو روز گذشته نوسان زیادی را تجربه کرد. بر این اساس خودروهای داخلی به‌جز ۳ مدل، روند نزولی بها را در دستور کار خود قرار دادند. از طرفی مدل‌های چینی بیشتر روند صعودی داشتند و البته قیمت چند مدل خودرو نیز بین ۵ تا ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یافت.

درعین حال خودروهای خارجی نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند. جایی که تنها محصولات تویوتا با افت بها مواجه شدند و دیگر مدل‌های خارجی روندی افزایشی را تجربه کردند.

قیمت قطعی برخی مدل‌های وارداتی درحالی از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان منتشر شد که نرخ‌های تعیین‌شده را نمی‌شد به‌خودروهای اقتصادی مربوط دانست!

همراه با ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو و حتی پیش از آن، سیاستگزار خودرو واردات محصولات اقتصادی را به‌منظور تنظیم بازار خودرو از اهداف اصلی آزادسازی واردات اعلام کرده بود.

حتی کمتر از دو ماه قبل، معاون وزیر صمت اعلام کرده بود بسیاری از خودروهای وارداتی قیمتی زیر ۱۰ هزار یورو خواهند داشت. با ‌این ‌حال قیمت‌های اعلام‌شده از سوی سازمان حمایت، نشانی از ورود خودروهای اقتصادی نداشتند.

عصر چهارشنبه گذشته، قیمت قطعی ۶ مدل خودرو وارداتی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، بارگذاری شد. این قیمت‌ها بین یک‌میلیارد و ۵۱۶ میلیون‌تومان تا ۲ میلیارد و ۲۹۱ میلیون‌تومان نوسان داشت. البته قیمت‌های اعلامی، بهای پایه این خودروها بوده و حدود ۲۰ درصد به‌عنوان هزینه‌های جانبی به آن‌ها اضافه خواهد شد که نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان باید مبلغ بیشتری برای خرید وارداتی‌ها بپردازند. این درحالی است که واردات خودروهای اقتصادی از ابتدای پروسه رفع ممنوعیت واردات خودرو، یکی از کلیدواژه‌های مسئولان در این زمینه بود؛ تا جایی که در آیین‌نامه واردات خودرو که سوم شهریورماه سال گذشته ابلاغ شد نیز روی این موضوع تاکید شده و حتی برای خودروهای وارداتی، سقف قیمتی در نظر گرفته شده بود.

بر این اساس سقف ورود خارجی‌ها ۲۰ هزار یورو در نظر گرفته شد. همچنین عنوان شده بود که برای واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو نیز تسهیلاتی ارائه می‌شود.

بر اساس اطلاعیه ارائه‌شده توسط سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، از امروز (سه‌شنبه) سامانه برای سومین دوره ثبت‌نام خودروهای وارداتی ویژه شرکت‌کنندگان مرحله اول که اسفندماه سال گذشته ثبت درخواست کرده‌اند، به‌مدت سه روز فعال خواهد شد.

متقاضیانی که در مرحله اول ثبت‌نام خودروهای وارداتی در اسفندماه سال گذشته، ثبت تقاضا کرده و نوبت‌دهی شده‌اند، طی دو مرحله برای خودروهای واردشده به‌کشور (که تمام فرآیندهای قانونی اخذ مجوز آن‌ها توسط شرکت‌های واردکننده طی شده است) عرضه صورت گرفته و بخشی از ٣٠ هزار نفر ثبت‌نام‌کننده، خودرو خود را انتخاب کرده و نتایج تخصیص آن‌ها مشخص شد.

حال از امروز (سه‌شنبه ١۶ آبان) درحالی که دو هفته از عرضه قبلی که ٩ مدل خودرو در سامانه یکپارچه عرضه شده بود می‌گذرد، سایت سامانه‌ یکپارچه خودروهای وارداتی برای باقی متقاضیان که هنوز تخصیصی به‌آن‌ها صورت نگرفته، بازگشایی و فعال می‌شود.

بر اساس اطلاعیه‌ای که امروز سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی ارائه کرده است، متقاضیان خودروهای وارداتی که در مرحله اول ثبت‌نام و اولویت آن‌ها مشخص شده، صرفا جهت انتخاب خودروهایی مانند جتا VS۷ ماموت خودرو، کیا سونت کوشا خودرو، زوتی DL۵ پارس‌خودرو و جتا VS۵ ماموت‌خودرو، از امروز تا پایان روز پنجشنبه (ساعت ۲۳:۵۹ روز ١٨ آبان‌ماه) در دسترس خواهد بود.

در این مرحله که سومین دوره عرضه خودروهای وارداتی است، متقاضیان می‌توانند سه اولویت از میان محصولات قابل عرضه ذکرشده انتخاب کنند. لازم به‌ذکر است هیچ‌گونه ثبت‌نام جدیدی در این مرحله انجام نمی‌شود و انتخاب خودرو در سامانه صرفا برای ثبت‌نام‌کنندگان مرحله اول است.

همچنین دو خودرو فیات ۵٠٠ و سوزوکی Ciaz که دارای قیمت علی‌الحساب در مبادی ورودی هستند در این دوره عرضه شده است. بهای علی‌الحساب اعلام‌شده، قیمت در مبادی ورودی بوده و هزینه‌های جانبی عوارض قانونی پس از ترخیص، شامل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره‌گذاری، اسقاط خودرو فرسوده، کرایه حمل و ... در هنگام صدور فاکتور نهایی به‌قیمت‌های قطعی و مصوب اضافه خواهد شد.

قیمت‌ قطعی خودروهای مذکور پس از ارائه کلیه مستندات و مدارک ثبت‌شده و بر اساس آخرین ضوابط و مقررات تعیین و اعلام می‌شود. مطابق مصوبه شورای‌رقابت، ملاک قیمت قطعی خودرو، رقم محاسباتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خواهد بود که متعاقبا در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی بارگذاری خواهد شد.

افزایش قیمت خودروهای خارجی لوکس

خودروهای داخلی در روز گذشته کاهش بهای یک تا ۷ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۶۸۰ میلیون‌تومان، تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۹ میلیون‌تومان، شاهین اتومات با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۷۵۰ میلیون‌تومان، کارون (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۷۳۲ میلیون‌تومان و دنا پلاس اتومات آپشنال (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۸۰۷ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش بهای ۵ و ۱۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۷۴۵ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیاردتومان و فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۳۵ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد رشد بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای الانترا با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس، شاهد افزایش قیمت ۳۰۰ و ۵۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میـــلیون‌تومان و پورشه ماکان با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =