خرید دو خط تولید جک توسط نیو

 گویا قرار است خودروساز چینی Nio دو کارخانه جیانهیو اتو  (Jianghuai Auto (JAC) ) را که برای تولید مدل‌های سواری و شاسی‌بلند خود استفاده می‌کرد، خریداری کند و برای دریافت مجوز تولید در این دو سایت به‌دولت چین درخواست دهد.

این دو کارخانه بخشی از چندین معامله قبلی بین دو شرکت خواهد بود. روز سه‌شنبه خودروساز چینی JAC Motor اعلام کرد بخشی از دارایی‌های کارخانه خود را به‌قیمت 4 میلیارد و 498 میلیون‌یوآن (614 میلیون‌دلار) خواهد فروخت. این دو سایت به‌کارخانه JAC-Nio و کارخانه Nio تغییر نام خواهند داد و البته به‌عنوان تاسیسات تولید F1 و F2 نیز شناخته می‌شوند.

فعالیت بیشتر روی مدل‌های پرفروش

تصمیم جک بر فعالیت‌های تجاری و تولیدی نیو تاثیری نخواهد داشت. نیو در زمان مناسب در این مورد نظر خواهد داد. تا پیش از این استارت‌آپ برقی‌ساز ترجیح داده درمورد خودروسازی جک و قرارداد اخیرشان توضیح بیشتری ارائه نکند.

با این حال، رسانه‌های محلی به‌نقل از یک منبع ناشناس گزارش دادند که خودروساز برقی ممکن است دارایی‌های جک را بخرد و مجوز تولید را بگیرد. این منبع افزود: «این اقدام تاثیر مثبت زیادی روی نیو و تجارت و کارایی بلندمدت آن‌ها خواهد داشت.»

بیانیه روز سه‌شنبه به‌دنبال اعلامیه رسمی جک در دسامبر گذشته مبنی بر این‌که قصد دارد برخی دارایی‌های خود را به‌مبلغ یک‌هزار و 704 میلیاردیوآن (232 میلیون‌دلار) بفروشد اعلام شده است؛ درعین حال هیچ‌یک از دو شرکت در آن زمان درباره این حرکت توضیحی ندادند.

لازم به‌توضیح است که نیو در ابتدا قصد داشت یک کارخانه در شانگهای بسازد؛ اما ورود تسلا سبب شد استارت‌آپ الکتریکی چینی متوجه شود که با حضور خودروساز آمریکایی، دولت شانگهای انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری روی آن‌ها نخواهد داشت.

در سال ۲۰۱۶ نیز نیو قرارداد تولیدی با جک امضا کرده تا در روند احداث کارخانه F1 همکاری کند. همچنین در مارس 2021، نیو قراردادی را با جک برای تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری مشترک امضا کرد. کارخانه F2 نخستین پروژه NeoPark به‌حساب می‌آید و نخستین مدل تولیدشده در این سایت مدل ET5 بود که تحویل آن در پایان سپتامبر 2022 آغاز شده است.

خرید دو خط تولید جک توسط نیو

فعالیت بین‌المللی در اولویت است

نیو توجه ویژه‌ای به گسترش حضور جهانی خود دارد. این شرکت برای حضور در بازارهای آمریکا، هنگ‌کنگ و سنگاپور برنامه‌ریزی کرده است. همچنین، نیو در ماه اکتبر 2022 ارائه خدمات و تحویل خودرو ئی‌تی 7 در کشورهای آلمان، هلند، دانمارک و سوئد را آغاز کرد.

از زمان تولید نخستین خودرو برقی هوشمند خود در ماه مه 2018، شرکت نیو روند رو به‌رشد تولید محصولات خود را شاهد بوده و به‌افزایش ظرفیت تولیدش متعهد بوده است. از خط تولید خارج شدن 300 هزارمین خودرو، نقطه عطف دیگری برای رشد همه‌جانبه نیو در سال 2022 بود.

نیو در سال 2022 تحویل محصولات مبتنی بر نسل دوم پلت‌فرم ان‌تی2.0 (NT2.0) خود یعنی مدل‌های ئی‌تی7 (ET7)، ئی‌اس7 (ES7)، و ئی‌تی5 (ET5) را آغاز کرد. حجم تولید این مدل‌های جدید به‌طور پیوسته در حال افزایش بوده است. این در شرایطی است که نیو برای پاسخ به‌نیازهای متنوع مشتریان خود پنج مدل خودرو را در نیمه نخست امسال عرضه کرد.

نیو یک مرکز نوآوری در شهر برلین احداث کرده و یک مرکز پژوهش و توسعه هوش مصنوعی و رانندگی خودران را نیز در سنگاپور راه‌اندازی کرده است. این شرکت قصد دارد تا سال 2025 به‌کاربران در بیش از 25 کشور جهان خدمات ارائه کند.

نیو همچنین درحال تسریع شبکه خدمات و فروش خود در سراسر جهان است. تا تاریخ 12 دسامبر 2022، این شرکت دارای 395 نیو هاوسز (NIO Houses) و نیو اسپیسز (NIO Spaces)، یک‌هزار و 263 ایستگاه تعویض باتری، 12 هزار و 785 ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی و دسترسی به‌بیش از 998 هزار ایستگاه شارژ شخص سوم بوده است. شرکت نیو مستقر در شهر شانگهای چین دارای دو کارخانه در استان آن‌هوئی است.

بیشتر مدل‌های نیو در کارخانه اف 1 (F1) تولید می‌شوند که از آن جمله می‌توان به ئی‌اس 8، ئی‌اس 6، ئی‌سی 6، ئی‌تی 7 و ئی‌اس 7 اشاره کرد. بنابر برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، ظرفیت تولید سالانه خط تولید به‌روزرسانی‌شده این کارخانه به 300 هزار دستگاه خواهد رسید.

دیگر کارخانه نیو که به‌نام اف 2 (F2) شناخته می‌شود در فصل سوم سال 2022 عملیاتی شده و بیشتر به‌تولید مدل ئی‌تی 5 اختصاص دارد. ظرفیت تولید برنامه‌ریزی‌شده برای این کارخانه نیز 300 هزار دستگاه خودرو در سال است.

گفتنی است نیو به‌عنوان یک استارت‌آپ چینی از سال 2014 فعالیت خود را در زمینه تولید خودروهای الکتریکی مجهز به‌فناوری خودران آغاز کرده است. دفتر مرکزی این کمپانی در شانگ‌های قرار دارد و حدود 4 هزار کارمند (آمار سال 2018) نیز در نیو مشغول به‌فعالیت هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

آخرین اخبار