تایر

گفته می‌شود تایرسازان داخلی در مقابل ورود گسترده محصولات چینی و تلاش برخی افراد برای نابودی شبکه فروش سنتی این کالا در کشور اخیرا با یکدیگر متحد شده‌اند  تا با توزیع 691هزار حلقه تایر رادیال سواری در سه‌سایز 13،‌14 و 15 قیمت این گروه محصول را در بازار به تعادل برسانند.

آنها معتقدند این اقدام هم به نفع مشتریان است و هم از شبکه توزیع در مقابل چینی‌ها مراقبت می‌کند. به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» همه‌چیز از زمانی شروع شد که تایرسازان داخلی فروش به خودروساز را در اولویت کاری خود قرار دادند و برای فرار از زیان قیمت‌گذاری دستوری به ویژه مدل قیمت‌گذاری براساس وزن تایر ‌مجبور شدند تیراژ تولید تایرهای سبک‌وزن خود یعنی رینگ13 یا همان تایر مورداستفاده در خانواده پراید را به حداقل ممکن برسانند. تایرسازان عمده تولیدات خود را به سمت تایرهای اسپرت بردند تا از لزوم اجرای قانون سازمان حمایت مصون بمانند اما پس از چندماه که از کاهش تولید رینگ13 در کارخانه‌های تایرسازی گذشت بخش عمده‌ای از سایزهای 14و 15 نیز روانه کارخانه‌های خودروسازی شدند و بدین‌ترتیب ‌بازار کمبود تایر را احساس کرد و قیمت‌ها حتی به دوبرابر نرخ مصوب نیز رسیدند به طوری که مجوز افزایش قیمت نیز کارساز نشد و کمبود تایر خانواده پراید متقاضیان را مجبور به خرید کالا به دو برابر قیمت و حتی بیشتر از نرخ بازار آزاد کرد.

سامانه‌سازی با هدف حذف کسبه!

در این بین اما دولتی‌ها که گویا با هدف مقابله با کمبود تایر در بازار به جای بررسی میزان تولید و توزیع تایر رینگ‌های پرمصرف در بازار این‌بار سراغ کسبه رفته بودند به جای رفع مشکل در حلقه آخر فروش در سامانه جامع تجارت،‌ دست به سامانه‌سازی جدید زدند. سامانه شفافیت و ... که ظاهرا منجر به حذف تایرفروشان از بازار می‌شد. اقدامی احتمالا و به ظاهر غیر ارشناسی که گفته می‌شود حتی یک روز هم دوام نیاورد و با اقدام تایرفروشان بازار تهران و تعطیلی چندساعته باعث عقب‌نشینی طراحان سامانه‌های جدید در وزارت صمت شد.

چینی‌ها تایرسازان ایرانی را متحد کردند

اقدام دولت در کاهش بی‌سابقه تعرفه واردات تایرهای رادیال سواری در سه سایز 13،‌14و 15به 6درصد از یک سو و مجوز وزارت صمت به خودروسازان برای واردات تایر موردنیاز خود ازسوی‌دیگر کافی بود تا تولیدکنندگان ایرانی با یکدیگر متحد شوند و این‌بار جلوی دامپینگ احتمالی چینی‌ها را در بازار ایران بگیرند. اگرچه خودروسازان همواره در پرداخت معوقات خود به تایرسازان با مشکل مواجه بوده‌اند و به‌نظر نمی‌رسید پولی هم برای خرید نقدی تایر از چین و ورود آن به کشور داشته باشند اما همین مصوبه کار خود را کرد و همفکری تایرسازان با یکدیگر را رقم زد تا تصمیم بگیرند طی چند روز 691هزار حلقه تایر به بازار عرضه کنند.

قالب‌ها از انبار به خط تولید می‌روند

تایرسازان که مدت‌ها بود پس از خروج خانواده پراید از خطوط تولید خودروساز،‌ تولید تایر مورداستفاده در این خودروها را نیز به شدت کاهش داده بودند؛ یکباره در جلسه 5روز قبل خود به این نتیجه رسیدند که نباید بازار بکر تایر کشور را دو دستی تقدیم چشم‌بادامی‌ها و تجار کرد.

به همین منظور در جلسه انجمن صنفی صنعت تایر تصمیم به توزیع سبدهای ویژه خود در سطح نمایندگان کردند. بر این اساس «گروه صنعتی بارز» در قالب هزارسبد؛ ‌200هزار حلقه تایر رینگ 13به بازار عرضه می‌کند و 100هزار حلقه نیز تایر رینگ 14و 15به بازار تزریق خواهد کرد.

«کویر تایر» هم 800سبد ویژه برای فروش در نظر گرفته که بر اساس آن 72هزار حلقه تایر رینگ 13و 64هزار حلقه تایر در رینگ‌های 14و 15عرضه خواهد کرد. «ایران‌تایر» نیز 700سبد ویژه برای نمایندگان خود در نظر گرفته است که 56هزار حلقه تایر رینگ 13در آن قرار دارد و 49هزار حلقه نیز به رینگ 14و 15اختصاص یافته است.

«گروه صنعتی رازی» هم با دو کارخانه «آرتاویل‌تایر» و «یزدتایر» در مجموع قرار است هزار سبد ویژه بین نماینده‌های خود توزیع کند که شامل 8هزار حلقه تایر رینگ 13و 70هزار حلقه رینگ 14و 15 خواهد بود. بدین‌ترتیب طی یک هفته آینده 408هزار حلقه تایر رینگ 13 و 283هزار حلقه تایر رینگ 14 و 15با اولویت تهران و سپس مراکز استان‌ها و سایر شهرستان‌ها بین نمایندگان رسمی شرکت‌ها توزیع می‌شود. البته نمایندگان هم مکلف شده‌اند تمام تایرهای دریافتی را براساس ضوابط موجود و با قیمت مصوب به دست مصرف‌کننده نهایی برسانند.

به نظر می‌رسد این اقدام به سرعت قیمت‌ها را در بازار کاهش دهد و واردکنندگان تایرهای خارجی به کشور را از واردات کالا به کشور منصرف کند. حال باید منتظر ورود سبدهای ویژه به بازار باشیم تا مشخص شود مشکل نه از نظام توزیع است و نه نیازی به خارجی‌ها وجود دارد و نباید اجازه داد برخی افراد برای حذف فعالان آن برنامه‌ریزی کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =