پمپ‌بنزین‌

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از افزایش ظرفیت تولید روزانه ۲میلیون لیتری بنزین و ۳.۵میلیون لیتری گازوئیل کشور تا اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ خبر داد.

جلیل سالاری در رابطه با میزان تولید بنزین در کشور گفت: ظرفیت کنونی تولید بنزین کشور روزانه ۱۱۵میلیون لیتر است که با افزایش خوراک در چند پالایشگاه، ظرفیت تولید بنزین کشور روزانه ۲میلیون لیتر و ظرفیت گازوئیل روزانه ۳ تا ۳.۵ میلیون لیتر افزایش می‌یابد.

سالاری افزود: برای افزایش خوراک پالایشگاه‌ها، نیاز به توسعه و سرمایه‌گذاری جزئی در سه خط لوله است که خطوط این بخش نهایی شده و درحال نهایی‌کردن ایستگاه‌ها به‌منظور بهره‌برداری از خطوط هستیم.

همچنین علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مردادماه سال جاری درباره وضعیت تولید بنزین کشور گفته بود: وضع تولید و توزیع در کشور مناسب است و در پالایشگاه‌های کشور نیز از ابتدای سال حدود ۱۰درصد افزایش تولید داریم که این افزایش در مردادماه به ۱۶ درصد رسیده است.

ماه گذشته نیز همایون صالحی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران در رابطه با تاخیرهایی که در زمان سوختگیری وجود دارد گفت تاخیر در سوختگیری و اتلاف زمان به این دلیل نیست که سوخت کم است بلکه به دلیل اعمال محدودیت بوده، اکنون بیش‌از ۳۰ تا ۳۵ درصد نازل‌ها غیرفعال و تعطیل هستند، بنابراین ایجاد صف و معطلی در جایگاه‌ها به دلیل کمبود سوخت نیست بلکه علت آن محدودیت‌های سوختگیری و استفاده از کارت است که همه دست‌به‌دست هم داده‌اند تا زمان و مصرف سوخت در ایران افزایش یابد.

اما به نظر می‌رسد نبود بنزین سوپر در پمپ‌بنزین‌های کشور بسیاری از متقاضیان این نوع بنزین را مجبور به استفاده از بنزین‌های معمولی کرده است. ماه پیش نیز خبرگزاری تسنیم در این رابطه نوشته بود بسیاری از خودروهای خارجی و حتی برخی خودروهای داخلی برای کارکرد بهتر، نیازمند استفاده از بنزین با اکتان بالا هستند. پیش از این البته اعلام شده بود پس از گذر از مهرماه تا حدی مصرف سوخت کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه اکنون تولید و مصرف روزانه بنزین حدود ۱۱۵میلیون لیتر است، گفت: موازنه تولید و مصرف بنزین در کشور برقرار است.

وی با تاکید بر اینکه در دهه اول مهرماه نیز تردد سرویس‌های مدارس بیشتر بود، ادامه داد: اکنون میانگین مصرف بنزین به ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده، این در حالی است که میانگین مصرف در تابستان به بالای ۱۲۰ میلیون لیتر در روز رسیده بود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به اینکه باید برای مدیریت مصرف سوخت برنامه‌ریزی مناسب داشته باشیم، بیان کرد: یکی از دلایل رشد مصرف بنزین در تابستان افزایش کارت‌های جایگاه‌های سوخت در زمان اوج سفرهای بین‌شهری بود.

سالاری افزود: با توجه به آمار سامانه، روند مصرف کاهشی است و امیدواریم که این روند ادامه‌دار باشد. وی با بیان اینکه حمل‌ونقل عمومی در داخل کشور ضعیف است، ادامه داد: در سفرهای درون‌شهری بیشتر خودروهای تک‌سرنشین هستند و این ترافیک‌ها مصرف درون‌شهری را افزایش می‌دهد، البته مصرف برون‌شهری کاهش یافته است. سالاری با اشاره به اینکه بنزین سوپر به تناسب نیاز عرضه می‌شود، افزود: عمده بنزین سوپر کشور در پالایشگاه امام‌خمینی(ره) شازند تولید می‌شود و باتوجه به تعمیرات‌ اساسی در واحد کت کراکر این پالایشگاه تا مدتی عرضه بنزین سوپر محدود خواهد بود.

وی درمورد طرح اختصاص بنزین به کد ملی به جای خودرو نیز تاکید کرد: در گذشته پیشنهادهایی مطرح شد و این موضوع را به موازات مطالعات مورد نیاز به صورت پایلوت در کیش اجرا کردیم. معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تصریح کرد: اکنون در تلاشیم از کارت هوشمند به سمت کارت‌مغناطیسی برویم.

البته باید آسیب‌ها بررسی شوند و در صورت فراهم‌ بودن شرایط، مراحل کار را اعلام می‌کنیم. سالاری با اشاره به اینکه وضعیت ذخیره‌سازی سوخت نیروگاه‌ها نسبتا مناسب است، گفت: با توجه به اینکه اول سال پیش‌بینی لازم را داشتیم ذخیره‌سازی ۴.۸ میلیارد لیتری در نیروگاه‌ها را شاهدیم.

وی افزود: بعضی نیروگاه‌ها باید ظرفیت ذخیره‌سازی سوخت را افزایش دهند، زیرا تنها برای مصرف ۵ یا ۶ روز می‌توانند سوخت مایع ذخیره کنند، در آن شرایط به‌ دشواری بتوانیم به موازات به‌سرعت سوخت مایع را تامین کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =