کد خبر: 246833
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۹
فرهاد احتشام‌زاد

خودروهای وارداتی قرار نیست ارزان تمام شوند. این جمله‌ای است که همه کارشناسان در مورد آن اتفاق‌نظر دارند. با این حال قیمت‌گذاری این خودروها مجالی به خودروهای داخلی خواهد داد تا کمی از قیمت‌گذاری دستوری خارج و افزایش بها داشته باشند. در همین زمینه فرهاد احتشام‌زاد، کارشناس حوزه خودرو به بیان نظرات خود پرداخت.

سیاست‌های فعلی درحوزه واردات خودرو را چگونه می بینید؟

این که قیمت خودروهای وارداتی باید کمتر از ۲۰هزاریورو باشد و برای واردات خودروهایی با حجم موتور ۲۵۰۰سی‌سی محدودیت در نظر گرفته شود، دو اشتباه بزرگی است که سیاستگزار درخصوص خودروهای وارداتی در پیش گرفته است. متاسفانه دولت ضوابطی برای واردات تعیین کرده تا کسانی که خودرو وارد می‌کنند با هزینه‌های بالای دولتی از جمله حقوق و عوارض گمرکی، گواهی اقساط خودرو فرسوده، حمل ونقل بین‌المللی، هزینه هلال‌احمر و آمبولانس و موارد بسیاری از این دست که بیش از ۱۰ مورد را شامل می‌شود، مواجه می‌شوند که این هزینه‌ها قیمت خودرو وارداتی را در رده قیمتی بالایی قرار می‌دهد.

بنابراین خودرو ارزانی درنهایت به مشتری نخواهد رسید؟

این که انتظار داشته باشیم قیمت خودرو وارداتی با هزینه‌های بالایی که به واردکنندگان آن تحمیل می‌شود، درنهایت ارزان باشد، اشتباه است؛ چراکه یا باید حقوق و عوارض دولتی کاهش پیدا کند و سرفصل‌های هزینه‌ای که در نظر گرفته‌شده بهبود یابد یا این‌که بپذیریم امکان کاهش قیمت خودرو وارداتی وجود ندارد. از طرف دیگر، خودروهای وارداتی سقف قیمتی خودروهای داخلی را مشخص می‌کنند، به این معنا که یکی از مکانیسم‌ها برای صدور مجوز افزایش قیمت به خودروسازان داخلی، بالا بردن هزینه و بهای خودروهای وارداتی است.

روند قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی و داخلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

زیان انباشته سه خودروساز بزرگ دولتی در ۶ماهه اول سال جاری، ۴۳هزار میلیارد تومان و به عبارتی روزی ۱۸۳میلیارد تومان بوده است؛ حال آنکه سال‌ها درباره این که مبنای این ضرر چه بوده و برای کاهش آن چه باید کرد، صحبت شده، اما به باور من، تا زمانی که خصوصی‌سازی واقعی در خودروسازی‌های بزرگ ما اتفاق نیفتد، نمی‌توان گریزی از این موضوع داشت و بالابردن قیمت خودروهای وارداتی، تنها راهی است که به خودروهای داخلی هم اجازه افزایش قیمت می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =