محمود مشهدی‌شریف

محمود مشهدی‌شریف *

باتوجه به نقش ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده بر تسریع فرآیند اسقاط در سال جاری شاهد رشد حدود ۳ برابری اسقاط خودروهای فرسوده در شش ماه نخست
امسال بودیم.

فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده که در گذشته زیرنظر ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شد، از اردیبهشت ماه سال با راه‌اندازی سامانه جدیدی تحت عنوان ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده زیرمجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) به وزارت صمت انتقال یافت.

سامانه جدید اسقاط خودروهای فرسوده پس از انتقال از وزارت راه و شهرسازی به وزارت صمت عملا از اردیبهشت ماه امسال فعالیت رسمی خود را آغاز کرد، ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده با توجه به ضعف‌های فراوان در سامانه قبلی، اقدام به طراحی سامانه ای جدید در این حوزه کرد.

به‌رغم اینکه طراحی سامانه جدید زمانبر شد و این ستاد فعالیت رسمی خود را از اواخر اردیبهشت‌ماه و طی مراحل مختلف و در ابتدا با راه‌اندازی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده و سپس طرح نقدی و در نهایت نوسازی تاکسی‌های فرسوده آغاز کرد و از طرفی هم با وجود کمبود نیروی کار مواجه بوده-که البته در حال تکمیل نیروهای خود هستند- اما در مجموع فعالیت خوبی را در حوزه اسقاط داشته و قدردان زحمات همه عزیزان در ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده هستیم.

البته ایراداتی نیز به فعالیت این ستاد وارد است ازجمله اینکه سامانه اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده هنوز راه‌اندازی نشده اما این مشکلات به تدریج رفع خواهند شد.

ازسوی‌دیگر اجرای قوانینی چون قانون ساماندهی صنعت خودرو، قانون اصلاح ماده 10 قانون ساماندهی و مصوباتی مانند آیین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده که در آینده نزدیک به تصویب هیات دولت خواهد رسید، بستر لازم برای رونق فعالیت مراکز اسقاط را فراهم کرده است.

در شش ماهه نخست سال جاری حدود ۳۰ هزار خودرو فرسوده از رده خارج و این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۳ برابر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =