کارگران فورد و استلانتیس

اتحادیه کارگران اتومبیل با فورد و استلانتیس قراردادهای جدید تصویب کرد. قراردادی که همچون آن‌چه در جنرال‌موتورز شاهد آن هستیم، دستمزدها را در صنعت افزایش می‌دهد.

کارگران گروه استلانتیس که برندهای جیپ، دوج و رم را در اختیار دارد تا ۶۸.۸ درصد به این قرارداد رای مثبت دادند. این توافق در استلانتیس با حدود ۱۰ هزار رای به‌تصویب رسید و شمارش آرا بعد از ظهر شنبه به‌پایان رسید.

۶۹.۳ درصد کارگران فورد نیز به‌این روند رای مثبت دادند که با اختلاف تقریبا ۱۵ هزار رای در رای‌گیری که اوایل روز شنبه پایان یافت، به‌تصویب رسید.

در اوایل هفته قبل کارگران جنرال‌موتورز قرارداد مشابهی را با رای بسیار بالاتری تایید کردند. این قراردادها که تا آوریل ۲۰۲۸ ادامه دارد، به‌مذاکرات بحث‌برانگیز که تابستان گذشته آغاز شد و منجر به‌اعتصابات ۶ هفته‌ای در هر سه خودروساز شد، پایان خواهد داد.

سرسختی مدیر جدید UAW

شاون فاین «Shawn Fain» مسئول جدید اتحادیه کارگران صنعت‌خودرو، شرکت‌ها را دشمن اتحادیه خود معرفی کرده بود که توسط مدیران عامل‌هایی با حقوق بسیار بالا خطوط تولید را زنده نگه داشته‌اند و به‌همین خاطر روزهای همکاری اتحادیه با خودروسازان به‌پایان رسیده است. پس از این‌که مذاکرات تابستانی برای دستیابی به‌توافق شکست خورد، فاین اعتصابات خود را روز ۱۵ سپتامبر در خط مونتاژ هر شرکت آغاز کرد.

اتحادیه بعدا اعتصاب را به انبارهای قطعات و سایر کارخانه‌ها گسترش داد تا فشار بر خودروسازان را تشدید کند تا این‌که در اواخر اکتبر به‌توافق‌های آزمایشی دست یافت.

قراردادهای جدید به‌طور گسترده به‌عنوان یک پیروزی برای UAW تلقی می‌شوند.

این شرکت‌ها توافق کردند که دستمزد کارگران خط مونتاژ را تا ۳۳ درصد افزایش دهند. کارگران برتر خط مونتاژ باید فورا ۱۱ درصد افزایش حقوق دریافت کنند و زمانی که قراردادها در آوریل ۲۰۲۸ منقضی شود، تقریبا ۴۲ دلار در ساعت درآمد خواهند داشت.

همچنین براساس این قراردادها، خودروسازان به‌بسیاری از چندین ردیف دستمزدی که برای پرداخت به‌کارگران مختلف استفاده کرده بودند، پایان دادند.

آن‌ها همچنین به‌طور اصولی موافقت کردند که کارخانه‌های جدید باتری خودروهای الکتریکی را به‌قرارداد اتحادیه وارد کنند. این ماده به‌اتحادیه فرصتی می‌دهد تا کارخانه‌های باتری‌های برقی را قانونمند کند که نشان‌دهنده سهم فزاینده‌ای از مشاغل صنعت در سال‌های آینده خواهد بود.

آسیایی‌های مطیع

آرت ویتون (Art Wheaton) مدیر مطالعات کار در دانشگاه کرنل گفت: «من فکر می‌کنم این یک پیروزی بزرگ برای اتحادیه است که آن‌ها هر سه قرارداد را تصویب کردند. این شرایط برای همه یا بسیاری از کارگران خودرو سودمند خواهد بود.

سه خودروساز خارجی غیراتحادیه‌ای در ایالات‌متحده که شامل هوندا، تویوتا و هیوندای می‌شوند، به سرعت به قرارداد اتحادیه ملی با افزایش دستمزد کارگران کارخانه پاسخ دادند. آن‌ها این کار را پس از آن انجام دادند که فاین گفت اتحادیه تلاشی تهاجمی برای کارخانه‌های آن‌ها نیز انجام خواهد داد.

او همچنین گفت اتحادیه تلاش خواهد کرد کارگران تسلا را استخدام کند.

خودروسازان خارجی در گذشته استدلال می‌کردند که درآمد کارگران آن‌ها تقریبا برابر با اعضای اتحادیه است و در نتیجه نیاز به‌اتحادیه را نفی کردند.

آن‌ها همچنین اتحادیه را متهم کردند که خودروسازان آمریکایی را در سال ۲۰۰۹ تا مرز ورشکستگی برده و پس از آن‌که دادستان‌های فدرال رسوایی گسترده رشوه و اختلاس را در سال ۲۰۱۷ افشا کردند، بنابراین درگیر فساد بودن تیم جدید نیز محتمل است.

ویتون مدعی است که با انتخاب فاین و قراردادهای جدید، اتحادیه «همه این لفاظی‌ها را پایان داده یا اصلاح کرده است.»

ویتون ادامه داد که دستمزد در کارخانه‌های خارج از اتحادیه ممکن است تقریبا برابر باشد. کارگران اتحادیه از مراقبت‌های بهداشتی و مزایای بازنشستگی بسیار بهتری برخوردار می‌شوند که احتمالا با افزایش سن برای کارگران کارخانه‌های خارج از اتحادیه‌ای جذاب خواهد بود. ویتون گفت قراردادها با شرکت‌های خودروسازی باید منجر به‌افزایش دستمزد در شرکت‌های تامین قطعات خودرو و سایر صنایع شود.

رای بیشتر برای بایدن

جیم فارلی، رئیس و مدیرعامل فورد در بیانیه‌ای که اوایل روز دوشنبه منتشر شد، گفت: «خوشحالیم که این توافقنامه به‌تصویب رسیده است و برای بیش از ۵۷ هزار کارمند اتحادیه و خانواده‌هایشان بسیار خوشحالیم. فورد به‌پاداش دادن به‌همه مردم و رشد طبقه متوسط در آمریکا معتقد است و ما این را با اقدامات خود در طول سال‌ها نشان داده‌ایم.»

مارک مک گیل، کارگر ۶۷ ساله در خط مونتاژ فورد در میشیگان که کارمندان آن به‌مدت ۶ هفته اعتصاب کردند، گفت: «اتحادیه به‌دلیل معاملات قدرت بسیار بیشتری دارد. حالا به همه نگاه کن. مردم خواهان تشکیل اتحادیه هستند.»

مک گیل، کارگر با سابقه ۲۸ ساله فورد که به‌مونتاژ شاسی‌بلندهای فورد برونکو و پیکاپ‌های رنجر کمک می‌کند، ادامه داد خوشحال است که پایان قرارداد ساعتی ۴۲ دلار رقم خورده است.

او همچنین خوشحال است که مذاکره‌کنندگان توانستند فورد را متقاعد کنند که به‌کارگران در مدت اعتصاب روزانه حدود ۱۰۰ دلار بپردازد. اما براساس این تسویه‌حساب، استخدام‌های جدید و کارگران موقت حقوق بیشتری نسبت به‌کارگران قدیمی کارخانه مونتاژ دریافت می‌کنند و برخی بیش از دوبرابر حقوق دریافت می‌کنند.

این موضوع تقریبا قرارداد را در جنرال‌موتورز فسخ کرد. ویتون خاطرنشان کرد افزایش دستمزد کارگران با کمترین دستمزد در سال گذشته مورد توجه جنبش اتحادیه در ایالات‌متحده بوده است. هر سه خودروساز گزارش دادند که میلیون‌ها دلار از درآمد آن‌ها به‌خاطر اعتصابات از دست رفته و حداقل بخشی از هزینه‌های افزایش دستمزد را در بازار رقابتی که افزایش قیمت‌ها را دشوار می‌کند، جذب خواهند کرد. جان لاولر، مدیر ارشد مالی فورد بیان کرده که قرارداد جدید هزینه‌های نیروی کار را ۸۵۰ تا ۹۰۰ دلار برای هر خودرو افزایش می‌دهد.

هر سه شرکت گفتند که هزینه‌های جانبی برای آماده‌سازی تسویه‌حساب اتحادیه را کاهش داده‌اند. ویتون گفت موفقیت اتحادیه در دستیابی به‌افزایش دستمزدها می‌تواند برای رئیس‌جمهور جو بایدن که با کارگران منطقه دیترویت دیدار کرده و به بلویدر و ایلینویز نیز سفر کرده بود، محبوبیت سیاسی ایجاد کند.

در آن‌جا، اتحادیه تعهدی را از استلانیتس برای بازگشایی کارخانه‌ها و حتی اضافه کردن کارخانه باتری به‌دست آورد. بایدن، نخستین رئیس‌جمهوری به‌حساب می‌آید که به‌خاطر بازدید از اعتراض اتحادیه‌ها، قهرمان طبقه کارگر به‌شمار می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =