افتتاح نخستین خط تولید انبوه اتوبوس برقی در ایران‌خودرودیزل

ظرفیت تولید اتوبوس برقی ای-آتروس 3هزار دستگاه در سال است

نخستین خط تولید انبوه اتوبوس‌های برقی داخلی، روز گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو)، شهردار کرج و مدیران عامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و ایران‌خودرودیزل، با ظرفیت تولید سالانه 3هزار دستگاه در ایران‌خودرودیزل افتتاح شد.

اتوبوس برقی تولیدی در این خط، اواخر اسفندماه سال گذشته رونمایی شده بود. این اتوبوس که بر اساس استراتژی‌های کلان گروه صنعتی ایران‌خودرو و بر پایه اتوبوس شهری آتروس توسعه‌ یافته، با نام تجاری ای-آتروس (e-Atros) معرفی شد.

این اولین اتوبوس برقی است که مطابق با استانداردهای بین‌المللی و فناوری‌های روز جهان در کشور به تولید رسیده و به‌عنوان پرقدرت‌ترین اتوبوس برقی ساخت داخل و با بالاترین ظرفیت باتری، به بازار حمل‌ونقل عمومی کشور معرفی شده است.

با توجه به امضای تفاهم‌نامه تامین و تحویل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی آتروس به وزارت کشور در سال جاری، تا پایان امسال ۱۰۰ دستگاه از این محصول تولید خواهد شد. همچنین براساس قرارداد خرید اولین اتوبوس برقی آتروس توسط شهرداری استان کرج، حمل‌ونقل این استان، دارای اولین اتوبوس تمام‌برقی در کشور خواهد شد.

حرکت ایران‌خودرودیزل به سمت الکتریکی‌سازی ناوگان مسافری

مدیرعامل ایران‌خودرودیزل در این مراسم، درخصوص طراحی و تولید اتوبوس‌ الکتریکی و راه‌اندازی خط تولید این خودرو اظهار کرد: «سطح خودکفایی ما بالای 50درصد در محصولات مختلف است و یکی از حوزه‌ها محصولات برقی است. نگاهی به آمارهای جهانی نیز نشان می‌دهد تولید تجاری‌های برقی به‌شدت رشد کرده و چینی‌ها و اروپایی‌ها برنامه دارند از سال 2030 به بعد خودروهای دیزلی تولید نکنند.»

جواد توسلی‌مهر افزود: «برای این که از روند تولید خودروهای تجاری در دنیا عقب نمانیم، به سمت تولید خودروهای الکتریکی حرکت کرده و در همین راستا، از خط تولید اتوبوس الکتریکی رونمایی کردیم.»

وی ادامه داد: «این محصول در مشهد، کرج و تهران تست شده و کوچک‌ترین مشکلی در شیب‌روی‌های مختلف با ظرفیت کامل نداشته است.»

وی گفت: «این محصول در اسفند 1400 طراحی شد و توانست لوح زرین برترین نوآوری را دریافت کند و اردیبهشت 1402 نشان ملی استاندارد به این محصول اعطا شد و استانداردهای 85گانه را دریافت کرد.»

پروژه‌های الکتریکی‌سازی ایران‌خودرودیزل؛ در دست اقدام

مدیرعامل ایران‌خودرودیزل بیان کرد: «ما در ایران‌خودرودیزل توانستیم خط تولید اتوبوس برقی را با ظرفیت 3هزار دستگاه در سال راه‌اندازی کنیم.»

وی افزود: «اولین قرارداد را برای این اتوبوس‌ها با شهرداری کرج امضا کردیم که براساس آن 20درصد اتوبوس‌ها آماده تحویل است. با وزارت کشور نیز برای 500 دستگاه تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم. اما هنوز قرارداد دیگری در این خصوص نداریم.»

توسلی‌مهر ادامه داد: «محصولات برقی دیگری را هم در دستور کار داریم که اکثر آن‌ها تا سال 1403 به تولید انبوه خواهند رسید.»

وی توضیح داد: «اتوبوس 18متری پروژه‌ دیگری است که در خرداد 1403 رونمایی خواهد شد و موارد استانداردها و تولید انبوه آن تا آبان 1404 به انجام می‌رسد.»

مدیرعامل ایران‌خودرودیزل اضافه کرد: «محصولات ون مسافری و کارگو نیز تا پایان امسال و مینی‌بوس نیز در اسفندماه امسال رونمایی خواهد شد.»

وی تصریح کرد: «105هزار دستگاه کامیون فرسوده در کشور داریم که می‌توانیم پاسخگوی این نیاز باشیم. بنابراین در دی و اسفند سال جاری هم از کامیون سنگین ایران‌خودرودیزل رونمایی خواهیم کرد.»

پرداخت 90درصد بدهی‌ها و کسب 33درصد سهم بازار

توسلی‌مهر همچنین اظهار کرد: «بیش‌از ٩٠درصد بدهی شرکت تا امروز پرداخت شده است و سهامداران کلان و خرد در سه مجمع گذشته رضایت کامل از عملکرد ایران‌خودرودیزل داشته‌اند. خوشبختانه سطح رضایت پرسنل هم بهبود یافته و حتی در سال آینده تا ١٠٠٠ نفر جذب نیرو خواهیم داشت.»

وی تصریح کرد: «امروز قطعه‌سازان همکار با ما نیز رضایت کافی دارند و پرداخت‌های مالی به آنها نیز به موقع انجام می‌شود. همچنین امروز خوشبختانه ٣٣درصد سهم بازار متعلق به ماست.»

مدیرعامل ایران‌خودرودیزل با بیان این‌که به روسیه و آلمان صادرات قطعات داریم و درحال احداث سالن‌های جدیدی برای تولید هستیم، ادامه داد: «در همکاری با شرکای خارجی یک شرط داریم که آن هم دستکم ٤٠درصد داخلی‌سازی در ابتدای پروژه است.»

خروج ایران‌خودرودیزل از رکود و ثبت رکوردهای پیاپی

توسلی‌مهر با تاکید بر این‌که به دلیل فضای کسب‌وکار موجود در کشور، اصل را بر تکیه بر توان داخل گذشته‌ایم، بیان کرد: «در دهه 90 ایران‌خودرودیزل با یک سقوط آزاد مواجه شده و تولید آن به یک‌پنجم رسید.»

وی درخصوص اقدامات انجام‌شده در دو سال اخیر گفت:‌ «تولید ایران‌خودرودیزل از 12هزار و 282 دستگاه در سال 91 به2هزار و 800 دستگاه رسید. همین روند سقوط آزاد، باعث اتفاقات نامیمونی در ایران‌خودرودیزل شد، اما با اصلاح ساختارهای مختلف، از آبان99 این روند به نقطه عطفی تبدیل شد و هر سال جهش تولید در ایران‌خودرودیزل رقم ‌خورد و نتیجه آن رشد 8.2 برابری در سال 99 و شکستن رکوردهای فراوان در شرکت بود و توانستیم رکورد تولید در 62 سال گذشته را بشکنیم.»

از محصولات جدید تا داخلی‌سازی موتور و گیربکس

مدیرعامل ایران‌خودرودیزل درخصوص دستاوردهای این شرکت اظهار کرد: «به دلیل تیراژ پایین، با شرکای خارجی مشکل داشتیم، اما امروز به‌جایی رسیدیم که چند شریک خارجی به جمع ما اضافه شده است.»

وی ادامه داد: «همچنین به‌منظور تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان، با کمک دکتر منطقی، مرکز نوآوری دیزل را طـــراحی کردیم که به‌زودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود.»

توسلی‌مهر بیان کرد: «یکی از اتفاقات بزرگ در صنعت خودرو، تعداد محصولات جدیدی است که در دو سال اخیر به این شرکت وارد شده و به تولید انبوه رسیده است. دلیل اصلی زنجیره ارزشی است که در این شرکت وجود دارد. زنجیره ارزش کامل از طراحی و توسعه تا افترمارکت در این شرکت فراهم شده است.»

وی اضافه کرد: «در کنار محصولات، نسل جدید موتور را هم در نظر گرفته و با مشتری خارجی بزرگی به تفاهم رسیده‌ایم و به‌زودی در شرکت ایدم، موتورهای یورو5 EEV با تیراژ بالا به تولید انبوه می‌رسد تا بتوانیم جلوی واردات موتور برای خودروهای تجاری را بگیریم.»

مدیرعامل ایران‌خودرودیزل ادامه داد: «روزانه 4 محور در محورخودرو تولید می‌شد که درحال‌حاضر این رقم به بیش‌از 70 محور رسیده است.»

وی بیان کرد: «گیربکس‌های جدید ZF در شرکت چرخشگر داخلی‌سازی می‌شود که تفاهم کرده‌ایم تا خط تولید آن‌ها به کشور وارد شود و صفر تا صد این گیربکس‌ها در شرکت به تولید انبوه برسد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =