کد خبر: 247139
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
قالیباف

رئیس مجلس گفت: در حوزه صنعت خودرو یکی از کارهایی که مجلس یازدهم انجام داد بازنگری در بحث واردات خودرو و تجدیدنظر و ساماندهی قانون صنعت خودرو بود که این کار انجام و ابلاغ شد. در حوزه خودرو ما اشکالات ریشه‌ای داریم. من اعتقاد خود را خیلی صریح می‌گویم، تولید حتما موضوع اول کشور است ما باید هرچه قدر می‌توانیم برای تولید تسهیل‌گری کنیم.

حمدباقر قالیباف افزود: باید فرصت را فراهم کنیم زیرا رشد اقتصادی ما براساس تولیدی است که انجام می‌دهیم اما همینجا این نکته را نیزعرض کنم اگر حمایت از تولید و تسهیل‌گری برای تولید، جنبه رانت به تولید بدهد و این رانت مشروط، محدود ‌و سازمان‌دهی شده نباشد و خروجی هم نداشته باشد، ظلم به تولید است؛ مصداق روشن این کار صنعت خودرو کشور است.

وی تصریح کرد: این مساله، صنعت خودرو را از رقابتی شدن خارج کرد. این همه رانت هم داده شده اما امروز این حوزه از جهت کیفیت، کمیت و دیونی را روی دست بیت المال گذاشته است.

ازیک‌سو زیان انباشته و ازسوی‌دیگر هر خودرویی که تولید می‌کنند و می‌فروشند و همچنین قیمتی که شورای رقابت تعیین می‌کند، به‌نوعی رانت است. بعد هم قرعه‌کشی می‌کنیم و خودرو رامی‌فروشیم این‌ها اشکالات جدی هستند.

وی افزود: آنچه گفته شد، نظر شخصی است، این‌ها را به عنوان نظر مجلس شورای اسلامی نگذارید زیرا آنچه در قانون می‌آید نظر مجلس شورای اسلامی است و تبدیل به قانون می‌شود و بقیه بحث‌های کارشناسی است. ما امروز خودروساز نیستیم، مجموعه‌ساز هستیم، امروز اگر بخواهیم یک پلت‌فرم خوب خودرو تولید کنیم که بتواند با دنیا رقابت کند، حدود ۲ میلیارد دلار هزینه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =