آیین رونمایی از نخستین خودروی تمام برقی تولید داخل با پلاک ملی

دکتر علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌همراه مهندس زاکانی، شهردار تهران روز گذشته نخستین خودروهای برقی تولیدشده در خطوط تولید ایرانی را به‌شهرداری و معاونت‌های مرتبط با حمل‌ونقل عمومی (تاکسی‌رانی) تحویل دادند.

روند برقی‌سازی در ایران به آرامی دنبال می‌شود و روز گذشته با همراهی اعضای دولت، شهرداری و مسئولین ارشد مدیران خودرو و نمایندگی ۷۷۷ این شرکت، مراسم باشکوهی با هدف رونمایی از نسخه‌های پلاک‌شده از آریزو ۵ برقی برگزار شد. این خودروها درحالی به‌شهرداری و معاونت‌های مرتبط با حمل‌ونقل عمومی (تاکسی‌رانی) تحویل داده شد که هوای تهران و دیگر کلان‌شهرهای کشور در بیشتر روزها ناپاک و زیان بار برای اقشار مختلف گزارش شده است.

افتخار تحویل نخستین خودروهای الکتریکی‌ ایرانی نزد «مدیران خودرو»

برقی‌سازی نیازمند صبر و کسب تجربه است

دکتر علی‌آبادی درجریان برگزاری مراسم تحویل آریزو ۵ برقی به‌نکات مهمی درباره نخستین اقدامات در برقی‌سازی خودروها در کشور اشاره کرد. وزیر صمت گفت: «حقیقت این است که در حال آشنایی با فرهنگ خودروهای برقی هستیم. روند برقی‌سازی نیازمند صبر و حوصله و آموزش است و به‌همین دلیل پیوستی فرهنگی در این وزارتخانه برای استفاده از خودروهایی با چنین پیشرانه‌هایی به‌واسطه شتاب‌گیری متفاوت و مفهوم پیمایش درنظر گرفته شده و به‌زودی از این پیوست رونمایی خواهد شد؛ اما نیازمند همراهی رسانه‌ها و فضای آموزشی برای انتقال مفاهیم مهم مربوط به‌این خودروها هستیم.»

متولی صنعت کشور برقی‌سازی را ضرورتی با هدف جلوگیری از زیان اقتصادی دانست و بیان داشت که در کنار از دست رفتن سوختی که بخش زیادی از آن هدر می‌رود، آسیب زیادی هم به محیط‌زیست وارد می‌شود. اما تامین برق خودروهای برقی سبب ایجاد تنوع در سوخت‌رسانی به‌سیستم حمل‌ونقل خواهد شد و می‌توان از انرژی خورشیدی و سایر انرژی‌های سبز نیز برای استفاده در این سیستم استفاده کرد.

علی‌آبادی توصیه‌ای هم به خودروسازان داشت مبنی بر این‌که به‌محصولی که برای مصرف در اقلیم‌هایی چون چین ارائه‌شده بسنده نکنند و پس از طی شدن مراحل مرتبط با آزمون و خطا، محصولاتی را تولید کنند که با اقلیم متنوع ایران هماهنگ باشد. در پایان نفر اول صنعت کشور از مدیران خودرو تشکر کرد که صفت نخستین بودن را این بار با تحویل خودروهای برقی حفظ کرده است.

سبک زندگی برقی در اولویت است

جک لی، مدیرعامل شرکت مدیران خودرو این مراسم را نقطه عطفی در توسعه این شرکت دانست و به‌ارائه اهداف این شرکت و به‌طور کلی صنعت‌خودرو در روند برقی‌سازی پرداخت. طی این روند نه فقط محصولات این صنعت، بلکه سبک زندگی نیز با این محصولات هماهنگ خواهد شد.

او انرژی‌های جدید را آینده صنعت تا سال ۲۰۳۰ دانست و گفت: «فروش جهانی خودروهای انرژی جدید ۱۸ درصد از کل بازار خودرو را به‌خود اختصاص خواهد داد و به ۱۴ میلیون‌دستگاه در سال می‌رسد. در حال حاضر شرکت‌های بزرگ خودروسازی برای به‌دست آوردن فرصت‌های موجود، سرمایه‌گذاری خود را در این حوزه افزایش داده‌اند.»

او ادامه داد: «نوآوری و همگام بودن با تغییرات و روندهای جهانی، اهداف MVM هستند. در همین حال ما برنامه توسعه بلندمدت خود را با گسترش استفاده از انرژی‌های جدید شامل PHEV، BEV و HEV دنبال کرده و تدوین می‌کنیم. بر این اساس ما در سال ۲۰۲۴ از سه محصول تیگو ۷ پرو برقی، فونیکس اف ایکس پلاگین هیبرید و آریزو ۸ پلاگین-هیبرید رونمایی خواهیم کرد که تجربه رانندگی تمیزتر و سازگارتر با محیط‌زیست را برای مصرف‌کنندگان به‌ارمغان خواهد آورد.»

به‌نظر می‌رسد روح برقی‌سازی در MVM شکل گرفته،؛ چراکه لی در پایان گفت: «من باور دارم ‌انرژی نو تنها در تغییر روش‌های سفر مورد توجه قرار نخواهد گرفت، بلکه در تغییر سبک زندگی نیز سهم چشمگیری خواهد داشت. من معتقدم طی چند سال آینده خودروهای با انرژی نو، انتخاب نخست مشتریان خواهد بود.»

جشنی برای آغاز مسیر برقی

مهندس علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز به‌عنوان متولی یکی از طرف‌های قرارداد مذکور درباره اراده دولت خدمتگزار و شخص رئیس‌جمهور در راستای برقی‌سازی گفت: «به‌واسطه اهتمام وزیر صمت این مراسم نقطه‌ عطفی در کشور خواهد بود تا ناوگان حمل‌ونقل شرایط بهتری پیدا کند. درعین حال در ایامی به‌سر می‌بریم که هوای تهران برای تنفس مناسب نیست و پدیده وارونگی هوا شرایط نامطلوبی را ایجاد کرده است. بنابراین آن‌چه در این‌باره اولویت ماست، حفظ سلامتی شهروندان بوده و عملا با گسترش و توسعه ناوگان حمل‌ونقل برقی، این وضعیت نامساعد و نامطلوب به‌کلی برطرف خواهد شد.»

زاکانی اولویت را با محیط‌زیست دانست و گفت: «برای کلان‌شهری همچون تهران بسیار مهم است که در مسیر پاک شدن و در اختیار داشتن محیط سالم برای زیست انسانی گام بردارد. موضوع دیگر مرتبط با حوزه تکمیل خدمت و افزایش کیفیت حمل‌ونقل عمومی است که با توسعه زیرساخت‌های برقی بیش از پیش مورد توجه قرار خواهد گرفت. بر این اساس امروز تنها ۳۴ درصد مردم از سیستم حمل‌ونقل عمومی برای جابه‌جایی در سطح شهر و کشور استفاده می‌کنند و این درحالی است که این رقم درمورد استفاده از وسایل‌نقلیه شخصی به ۶۶ درصد می‌رسد. اما در افقی که ما دنبال می‌کنیم، این ارقام معکوس شده و پوشش ۷۰ درصدی حمل‌ونقل عمومی مد نظر قرار گرفته است.»

او افزود: «تاکسی‌رانی برای توسعه مسیر برقی‌سازی آمادگی کامل دارد.»

محصول برقی در میدان کاربردی

پس از پایان مراسم و امضای قرارداد بین مدیران خودرو و تاکسیرانی در محل نمایندگی ۷۷۷ این شرکت، شخص وزیر صمت و شهردار برای تجربه رانندگی به‌سراغ آریزو ۵ های برقی رفتند. این خودروها با ظرفیت باتری ۵۳ کیلووات-ساعتی عرضه می‌شوند که براساس استانداردهای CCS به‌واسطه شارژرهای سریع ظرف ۳۰ دقیقه تا ۸۰ درصد ظرفیت آن‌ها تکمیل شده و همچنین به‌واسطه شارژرهای خانگی نیز برای شارژ کامل به ۷ الی ۸ ساعت زمان نیاز است تا پیمایش ۴۰۱ کیلومتری ایجاد شود.

این باتری با چگالی ۱۵۱ کیلووات بر کیلوگرم، برای فعالیت در دمای منفی ۲۰ درجه تا ۵۵ درجه سانتی‌گراد مورد آزمایش قرار گرفته است. توان این باتری منتقل به‌پیشرانه سنکرون اتصال دائم PMSM ۸۰ کیلووات‌-ساعتی این خودرو می‌شود که توانی معادل ۱۲۲ اسب‌بخار و گشتاور ۲۷۶ نیوتون‌متری را تحویل گیربکس یک‌حالته می‌دهد. البته دو نوع بازیابی انرژی برای باتری‌ها درنظر گرفته شده که یکی تبدیل انرژی ترمز به انرژی الکتریکی و دیگری تبدیل انرژی جنبشی در حال حرکت خودرو به‌ذخیره باتری‌هاست که تا حدود ۱۵ درصد به‌بازیابی انرژی مصرف‌شده کمک می‌کند.

در بخش رفاهی ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، فرمان برقی، روکش‌های چرمی صندلی که مجهز به گرم‌کن نیز هستند، مانیتور ۱۰ اینچی و کلاستر پشت آمپر تمام‌دیجیتالی اطلاعات مربوط به‌ظرفیت و شرایط باتری را به‌نمایش می‌گذارد. این خودرو روی پلت‌فرم M۱ev ساخته شده که سبب می‌شود همچون آریزو ۵ معمولی ۴۵۳۲ میلی‌متر طول، ۱۸۱۴ میلی‌متر عرض، ۱۸۸۷ میلی‌متر ارتفاع و ۲۶۵۰ میلی‌متر فاصله محوری داشته باشد و به‌دلیل استفاده از سیستم کنترل پایداری و ۶ کیسه هوا ایمنی مناسبی را برای سرنشینان فراهم کند.

براساس گزارش سال ۲۰۲۳ موسسه گلوبال ای‌وی اوتلوک، در سال ۲۰۲۲ تنها ۱۴ درصد از بازار بین‌المللی خودروها را انواع برقی تشکیل داده بودند؛ اما انتظار می‌رود با سرمایه‌گذاری که شرکت‌های بزرگ همچون چری، بی‌وای‌دی و جیلی یا برندهای آلمانی همچون مرسدس‌بنز، ب‌ام‌و و گروه فولکس‌واگن و حتی ژاپنی‌ها مثل نیسان و تویوتا انجام می‌دهند، در سال جاری میلادی این میزان به ۱۸ درصد افزایش یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

آخرین اخبار