بازار خودرو

روز گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت وقتی در داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو وجود دارد، اختصاص ۲ تا ۳ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور برای واردات خودرو به صلاح کشور نیست

روز گذشته رئیس سازمان توسعه تجارت از به تعویق افتادن بازگشایی سامانه خودرو وارداتی خبر داد. مهدی ضیغمی درباره علت تاخیر در گشایش سامانه خودروهای وارداتی گفت: «مشکلات زیرساخت سبب شده است روند ثبت‌نامی‌های جدید خودروهای وارداتی به‌هفته آینده موکول شود.»

رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه افزود: «متقاضیانی که قبلا در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی ثبت‌نام نکرده‌اند، اما متقاضی خرید خودرو وارداتی هستند، می‌توانند با آغاز عرضه جدید در سامانه نسبت به‌انتخاب خودرو و واریز وجه اقدام کنند.»

همچنین روز گذشته، وزیر صمت نیز درباره واردات خودروهای دست‌دوم گفت: «آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم در دولت مصوب شده و هیات دولت هم باید آن را ابلاغ کند و ابلاغ‌کننده وزارت صمت نیست.»

عباس علی‌آبادی در حاشیه مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس صندوق ضمانت صادرات ایران، در خصوص چالش‌های تامین ارز واردات خودرو افزود: «ارز در تجارت و فعالیت اقتصادی ابزاری است که بین ساختارهای اقتصادی مختلف کارکرد دارد و روی همه‌چیز هم اثر می‌گذارد. در موضوع تامین ارز نگرانی دولت این است که با یک اقدام نسنجیده، اقتصاد کشور دچار چالش شود و با تغییر نرخ ارز، معیشت مردم به‌خطر بیفتد. بنابراین دولت با احتیاط عمل می‌کند.»

به‌گفته وی، درحوزه واردات خودرو برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای است که هیچ بخشی از اقتصاد آسیب نخواهد دید. همچنین ارز مورد نیاز در بخش مرتبط با خودرو برقی تامین شده است. درکنار اظهارات وزیر صمت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز گفت: «وقتی در داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون‌دستگاه خودرو وجود دارد، اختصاص ۲ تا ۳ میلیارددلار از منابع ارزی کشور برای واردات خودرو به‌صلاح کشور نیست.»

داود منظور در همایش اقتصاد ایران اظهار کرد: «فرض کنیم سال آینده ۲ تا ۳ میلیارددلار واردات خودرو انجام شود و بر اساس آن درآمدها و حقوق گمرکی را محاسبه می‌کنیم. درحالی که می‌دانیم به‌صلاح کشور نیست منابع ارزی به‌واردات خودرویی اختصاص یابد که در داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون‌دستگاه از آن وجود دارد.»

از سوی دیگر، در خانه ملت نیز بحث اختصاص ارز برای واردات خودرو داغ است. علی جدی، نماینده شیروان در مجلس شورای‌اسلامی در جلسه روز دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «ضمن تقدیر و تشکر از سفرهای استانی دولت جهت رفع مشکلات مردم به‌صورت میدانی، اما حواستان به رفتارهای سلیقه‌ای بانک‌مرکزی در تخصیص و تامین ارز مورد نیاز صنایع باشد؛ قبلا نیز این موضوع را به شما تذکر داده بودم و حتی حضوری به‌شما اعلام کردم که دو سال است واردات خودرو نو و کارکرده به‌عنوان یکی از مسائل اصلی کشور معطل تامین ارز است.»

ریزش قیمت برخی خودروهای خارجی لوکس!

در میان خودروهای داخلی، قیمت پراید ۱۱۱ صفر سال ۹۹ روز گذشته ۳۲۹ میلیون‌تومان اعلام شد. همچنین قیمت پراید سواری صفر ۱۳۲ سال ۹۹ هم ۳۲۹ میلیون‌تومان اعلام شد. قیمت پراید وانت صفر سال ۱۴۰۱ مدل ۱۵۱ لاینر با ریزش ۲ میلیون‌تومانی به ۲۷۱ میلیون‌تومان رسید. قیمت پراید ۱۵۱ SE صفر ساده سال ۱۴۰۲ نیز طی دو روز گذشته ۲ میلیون تومان ریزش داشت و این خودرو در روز گذشته ۲۶۷ میلیون‌تومان برچسب قیمت خورد. همچنین بهای پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما مدل ۱۴۰۲ روز گذشته ۶۴۵ میلیون تومان اعلام شد که نسبت به‌روز قبل از آن، ۵ میلیون تومان ارزان شد.

قیمت پژو پارس XU۷P مدل ۱۴۰۲ نیز ۵۱۵ میلیون تومان اعلام شد که نسبت به‌روز قبل از آن، ۵ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرد. قیمت وانت آریسان ۲ مدل ۱۴۰۲ نیز ۳۸۸ میلیون‌ تومان اعلام شد که نسبت به‌روز قبلش، ۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشت. بهای شاهین GL دنده‌ای صفر مدل ۱۴۰۲ نیز ۵۶۲ میلیون‌تومان بود که نسبت به روز قبل از آن ۸ میلیون‌تومان کاهش را تجربه کرد.

در میان خودروهای چینی نیز هایما ۸S مدل ۱۴۰۲ با یک میلیارد و۶۶۰ میلیون‌تومان، افزایش قیمت ۱۰ میلیون‌تومانی را تجربه کرد. هایما S۵ اتوماتیک ۶ سرعته مدل ۱۴۰۰ نیز با افزایش قیمت ۲۵ میلیون‌تومانی، یک‌میلیارد و ۲۰۵ میلیون‌تومان خریدوفروش شد.

روز گذشته لکسوس NX هیبرید ۳۰۰h fsport هم ۱۰۰ میلیون‌تومان ارزان شد و بهای آن به ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان رسید. در بازار خودروهای لوکس نیز قیمت ب‌ام‌و صفر سری هفت individual vip مدل ۲۰۱۸ در چند روز اخیر کاهش ۲۰۰ میلیون‌تومانی داشت و روز گذشته قیمت این سدان آلمانی به ۱۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

آخرین اخبار