مصطفی نخعی

مصرف سوخت در کشور همواره بیش‌از نرخ جهانی با توجه به میزان بهره‌گیری از وسایل نقلیه بوده است از این‌رو دولت‌ها طی چند دهه گذشته به‌دنبال راهی برای کاهش مصرف سوخت بوده‌اند.

البته بهینه‌سازی مصرف سوخت در گام نخست مستلزم تنوع سبد سوخت کشور است، برخی نمایندگان مجلس در این خصوص معتقدند با تدوین سندی تحت عنوان سند جامع سوخت کشور و عزم جدی دولت می‌توان به صرفه‌جویی مصرف سوخت در کشور کمک کرد. در ادامه مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس به بیان‌ نظرات خود می‌پردازد.

اهمیت بهینه‌سازی مصرف سوخت و ضرورت تمرکز برنامه هفتم توسعه بر این موضوع چیست؟

بهینه‌سازی مصرف سوخت در گام نخست مستلزم تنوع سبد سوخت کشور بوده و این امر نیازمند تدوین سندی تحت‌عنوان سند جامع سوخت کشور است. در برنامه هفتم توسعه دولت را مکلف به تدوین این سند کرده‌ایم تا از اعمال سلائق شخصی در این حوزه جلوگیری شود و امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

برای نزدیک کردن سطح استاندارد مصرف سوخت کشور با استاندارد جهانی چه اقداماتی را موثر می‌دانید؟

توسعه جایگاه‌های سی‌ان‌جی، رشد تولید خودروهای دوگانه‌سوز و هیبرید، اضافه شدن خودروهای برقی به سبد انرژی کشور و همچنین خروج خودروهای فرسوده از ناوگان ازجمله راهکارهایی هستند که در برنامه هفتم دیده شده‌اند و می توانند به صرفه‌جویی در مصرف سوخت کمک کنند. در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی خلأ قانونی وجود ندارد و راهکارها نیز مشخص است، اجرایی شدن این مهم تنها مستلزم عزم و اراده جدی از سوی دولت است. دولت‌ها می‌توانند با عملیاتی کردن اقداماتی که به آن اشاره شد، به صرفه‌جویی مصرف سوخت در کشور کمک کنند.

چه راهکارهایی برای بهینه‌سازی مصرف سوخت می‌تواند در اصلاح قوانین در کشور موثر باشد؟

دولت با استفاده از سازوکار ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر که برای چنین موضوعاتی پیش‌بینی شده و سایر تکالیف قانونی و قوانین بالادستی می‌تواند گام‌های موثری در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی بردارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =