کد خبر: 247302
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
بازار خودرو

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز ( دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ ) روزنامه «دنیای خودرو» به موضوع « گرانی‌ها » پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، عضو ارشد شورای سردبیری روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

فعالان و کارشناسان حوزه خودرو در هفته‌های اخیر وارد یک فضای دوقطبی درخصوص پیش‌بینی وضعیت بازار خودرو در سه‌ماهه پایانی سال شده‌اند. از یک‌سو بسیاری از فعالان بازار، تاکید دارند باتوجه به خنثی‌شدن افزایش تولید نیمه‌نخست سال با افت تیراژ خودروسازان ماه‌های اخیر و همچنین واردات بسیار محدود خودروهای نو و عملیاتی‌نشدن واردات خودروهای کارکرده، شاهد افزایش ۵ تا ۱۰درصدی قیمت خودرو به‌صورت ماهانه در زمستان امسال خواهیم بود. آن‌ها هشدار می‌دهند اگر تا پایان ماه جاری، آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده ابلاغ نشود، تمام دستاوردی که در زمینه کاهش قیمت خودرو در این چند ماه به دست آمده است، از بین می‌رود. کما این‌که در روزهای اخیر خودروهای داخلی و کارکرده‌های خارجی‌ افزایش قیمت داشته‌اند و بازار از ماجرای واردات خودروهای کارکرده ناامید شده است.

این فعالان بازار همچنین می‌گویند؛ اگر ۲۰هزار دستگاه خودرو کارکرده با میانگین قیمت ۱۰ تا ۱۵هزار دلار تا پایان سال وارد کشور شود که میزان ارزبری کل آن حدود ۵۰۰میلیون دلار است، حدود ۲۰درصد دیگر ریزش قیمت در بازار خودرو خواهیم داشت. اما درمقابل، بسیاری از کارشناسان حوزه خودرو، معتقدند با توجه به تثبیت نسبی نرخ دلار دست‌کم تا پس از انتخابات مجلس، متقاضیان خودرو دلیلی برای نگرانی ندارند و هشدارهای مطرح‌شده ازسوی فعالان بازار را خبرسازی‌های غیرواقعی می‌خوانند.

آن‌ها می‌گویند؛ اگر تغییری هم در قیمت خودرو ایجاد شود، در حد یک یا ۲درصد است و اگر نوسانات قیمت بیش‌از این‌ها باشد، فضاسازی بوده و به‌اصطلاح نمایشی است و خودرویی با آن قیمت‌ها خرید و فروش نخواهد شد.

این کارشناسان معتقدند؛ عدم ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو درنهایت ممکن است به بالا رفتن قیمت خودروهای کارکرده لوکس موجود در بازار مانند بنز و لندکروز بینجامد که خودرو یک درصد جامعه است، اما به این موضوع اعتقاد ندارند افزایش قیمت خودروهای خارجی می‌تواند دومینووار قیمت خودروهای مونتاژی و همچنین خودروهای داخلی را افزایش دهد.

گرچه شرایط بازار خودرو فارغ از بحث رکود حاکم بر آن، به لحاظ ثبات نسبی قیمت‌ها درمجموع مناسب بوده و خبرهایی که از واردات و عرضه خودروهای مونتاژی و داخلی در قالب فروش ظرفیت مازاد خودروسازان خصوصی اعلام شد، به شکل‌گیری فضای خوش‌بینی در بازار و حتی انصراف ۷۰درصد متقاضیان از سامانه یکپارچه انجامید، اما درصورتی‌که وعده‌های وارداتی جامه عمل نپوشد و هدف تولید امسال محقق نشود، نمی‌توان از تداوم وضعیت فعلی بازار مطمئن بود. چراکه افزایش سنتی تقاضا در ماه‌های پایانی سال هرچقدر هم حداقلی باشد، بی‌پاسخ خواهد ماند.

از سوی دیگر و فارغ از بحث ناترازی عرضه‌وتقاضا و با فرض مهار «تورم بخشی» نیز نمی‌توان از تاثیر «تورم کلی» بر بازار خودرو جلوگیری کرد.

بدین ترتیب، باید دید بر اساس عوامل احتمالی مورد اشاره، تغییر قیمت خودرو در بازار شب عید محدود به یک تا ۲درصد پیش‌بینی‌شده از سوی برخی کارشناسان خواهد بود یا ماهانه ۵ تا ۱۰ درصد عنوان‌شده ازسوی برخی فعالان بازار.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =