تولید باتری برای ورود به‌حوزه ساخت خودروهای برقی از اهمیت زیادی برخوردار است. اروپا و آمریکا طی سال‌های اخیر برای تولید گیگافکتوری‌ها سرمایه‌گذاری سنگینی انجام داده‌اند. کارخانه تولید باتری‌های لیتیومی مهم‌ترین اقدام برای تغییر صنعت‌خودرو از تولید مدل‌های درون‌سوز به‌خودروهای برقی است.

اصولا بدون وجود کارخانه تولید باتری‌های لیتیومی، برقی‌سازی صنعت‌خودرو یا امکان‌پذیر نیست یا بسیار گران تمام می‌شود.

درحال حاضر وزارت صمت روی برقی‌سازی صنعت‌خودرو و ورود خودروسازان به‌تولید مدل‌های برقی تاکید بسیاری دارد. با این حال از ساخت یا سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک گیگافکتوری که نیاز خودروسازان به باتری را برآورده کند، صحبتی نشده بود.

با این وجود منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر از ساخت کارخانه تولید باتری در کشور داده است.

وی با بیان این‌که بحث باتری لیتیوم یکی از مهم‌ترین مباحث در حوزه تولید خودروهای برقی است، اظهار کرد: «اکنون کارخانه‌ای با هدف تولید باتری لیتیوم توسط شرکت مپنا در حال ساخت و ایجاد است و برای ساخت باتری لیتیوم با هدف تامین نیاز خودروسازان باید هرچه بیشتر توسعه داده شود.»

وی همچنین تاکید کرد: «بازیابی باتری‌ نیز از مباحث مهم است که باید به‌آن توجه شود. همچنین بحث دیگر این است که خطوط تولید از نظر نرم‌افزارها و فرآیندها بسیار پیچیده است و باید به ساخت داخل آن توجه داشت.»

طی هفته‌های اخیر درخصوص واردات خودرو برقی از چین انتقادات بسیاری مطرح شد. مهم‌ترین موضوع در این خصوص این بود که چرا به‌جای واردات خودرو و اتوبوس برقی از چین، زمینه سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک کارخانه باتری فراهم نشده تا پس از آن خودروسازان برای خرید پلت‌فرم با چینی‌ها مذاکره کنند. این روند می‌توانست ارزش افزوده بسیار بالایی برای صنعت‌خودرو ایجاد کند.

درپاسخ به‌این انتقادات معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از کسانی که واردات خودرو برقی از چین را بدون توجه به‌راهبردهای وزارت صمت مورد نقد قرار داده‌اند، گفت: «چین در صنعت‌خودرو برقی از پیشروترین‌ها در جهان است و اکنون کشورهای مختلف پیشرفته هم به‌چین مراجعه می‌کنند و با سازندگان قراردادهای فناورانه می‌بندند. به‌عنوان مثال شرکت فولکس‌واگن آلمان در زمینه ایجاد یک کارخانه باتری لیتیوم در چند ماه قبل یک قرارداد انتقال فناوری منعقد کرد.»

وی تاکید کرد: «هر خودروساز باید به‌صورت راهبردی کار کند و سازنده باید قادر باشد ۵۰ درصد قطعات کلیدی را در کشور تولید کند؛ یا این‌که خودروسازان داخلی با سازندگان خارجی یک مرکز تحقیقات مشترک با یکدیگر داشته باشند. درهمین راستا یکی از خودروسازان خصوصی با سازنده خارجی یک مرکز تحقیقات مشترک ایجاد کرده و ۱۰۰ نفر نیرو گرفته است و تا یک هزار نفر آن را افزایش می‌دهد و تمام هزینه این مرکز تحقیقاتی توسط همکار چینی این شرکت پرداخت می‌شود.»

وی با اشاره به‌سفر معاون اول ریاست‌جمهوری به‌چین گفت: «بحث برقی‌سازی در قالب برنامه راهبردی ۲۵ ساله انجام شده است و به‌صورت همه‌جانبه پیگیری می‌شود.»

منطقی با بیان این‌که اکنون چند ذهنیت ایجاد شده است که محصول آماده بیاوریم و فقط شبکه پشتیبان آن را ایجاد کنیم، اظهار کرد: «این درحالی است که ما نمی‌خواهیم صرفا در حوزه خودروهای برقی مونتاژکار باشیم یا صرفا واردات را انجام دهیم؛ بلکه با یک برنامه مشترک اقدام به‌تولید خودروهای برقی می‌کنیم که این امر زمینه رقابتی و صنعتی شدن را فراهم می‌کند. ما دارای سه مزیت مهم درمورد خودروهای برقی هستیم؛ نخست متخصصان رده‌اول در حوزه مخابراتی و هوشمندسازی داریم؛ دوم این‌که معادن مواد اولیه پیشرفته داریم و درآخر این‌که نیروی کار ارزان‌قیمت داریم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =