زنجیر چرخ متصل به رینگ و تایر

یکی از مهم‌ترین چالش‌های فصول سرد سال به‌خصوص برای کشوری چهارفصل مانند ایران، عبور و مرور پس از بارش‌های سنگین برف و یخبندان است. حال به نظر می‌رسد به کمک نوآوری شرکت هیوندای، بتوان از زنجیر چرخ و دردسرهای باز و بسته کردن آن خلاص شد. 

به کمک این طرح جدید، می‌توان عملکرد زنجیر چرخ‌های متداول را البته با فشار یک دکمه شبیه‌سازی کرد.

در این فناوری جدید که با نام «زنجیر چرخ آلیاژی حافظه‌دار» معرفی شده است، میله‌های فلزی کوچک از جنس آلیاژ حافظه‌دار با فشار یک دکمه از کانال‌های تعبیه‌شده در تایر خارج می‌شود و با ایجاد اصطکاک بیشتر، عملکردی شبیه زنجیر چرخ را ارائه می‌کند.

آلیاژهای حافظه‌دار (shape memory alloys) یا SMA، آلیاژهایی هستند که طی یک چرخه تنشی یا حرارتی، به شکل اولیه تعریف‌شده بازمی‌گردند، بدین ‌معنی که ماده‌ای با شکل خاص در دما و سطح تنش معین با تغییر دما و سطح تنش، شکل متناظر با آن تغییرات را خواهد داشت.

از انواع مهم آلیاژهای حافظه‌دار می‌توان به مس-روی-آلومینیوم، مس-آلومینیوم-نیکل و نیکل-تیتانیوم (Ni-Ti) اشاره کرد که این مورد آخر، بیش از سایرین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در فناوری جدید هیوندای، قطعات فلزی داخل تایرها به شکل حرف J ساخته شده‌اند تا چسبندگی بیشتری ارائه کنند. البته بدیهی است هنگام عدم نیاز، این قطعات به جای خود درون تایر بازمی‌گردند.

نکته مهم آن‌که فعال بودن این عملکرد در مسیرهای عادی، فرسودگی سریع تایر خودرو و نیاز به تعویض آن را به همراه خواهد داشت.

هیوندای از دریافت گواهی ثبت اختراع این فناوری در کره‌جنوبی و ایالات‌متحده و همچنین ادامه روند طراحی و توسعه آن خبر داده است.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، می‌توان انتظار داشت در آینده نزدیک شاهد تولید انبوه «زنجیر چرخ آلیاژ حافظه‌دار» و استفاده از آن در محصولات هیوندای و کیا باشیم.

فعلا نمی‌توان درباره قیمت این فناوری جدید اظهارنظر کرد، اما از همین حالا با اطمینان می‌توان گفت به علت استفاده از آلیاژ حافظه‌دار با قیمتی به مراتب بالاتر از نمونه‌های متداول مواجه باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =