سیستم ابری

تسلا در بزرگ‌ترین فراخوان خود که در ۱۲ دسامبر انجام شد، گفت پس از این‌که قانون‌گذاران تشخیص دادند سیستم کمک راننده اتوپایلوت به‌اندازه کافی برای محافظت در برابر پیاده‌ها مناسب نیست، از رویکرد ابری برای تعمیر بیش از ۲ میلیون دستگاه خودرو استفاده کرد.

زمانی بود که خودروسازان آمریکایی از اعلام فراخوان خودداری می‌کردند؛ درعین حال در شرایط مختلف قانون‌گذاران آن‌ها را مجبور به‌انجام این کار می‌کردند. اما در سال‌های اخیر آن‌ها فعال‌تر شده‌اند و حتی برای مسائل جزئی نیز چنین فراخوان‌هایی صادر می‌شود. تعویض قطعه معیوب همواره مستلزم مراجعه به‌مکانیک است؛ اما با افزایش اتصال خودروها به‌اینترنت، خودروسازان شروع به‌روی آوردن به، به‌روزرسانی‌های به‌اصطلاح آنلاین، ابری یا «Over the air» برای فراخوان‌ها و ارتقاهایی کرده‌اند که می‌تواند درآمد اضافی ایجاد کند.

تسلا در بزرگ‌ترین فراخوان خود که در ۱۲ دسامبر انجام شد، گفت پس از این‌که قانون‌گذاران تشخیص دادند سیستم کمک راننده اتوپایلوت به‌اندازه کافی برای محافظت در برابر پیاده‌ها مناسب نیست، از رویکرد ابری برای تعمیر بیش از ۲ میلیون دستگاه خودرو استفاده کرد.

روش عملکرد به‌روزرسانی آنلاین

به‌روزرسانی‌های آنلاین بازبینی‌هایی در نرم‌افزار یا سیستم‌افزاری هستند که به‌صورت بی‌سیم به‌دستگاه‌های الکترونیکی تحویل داده می‌شوند. معمولا برای به‌روزرسانی تلفن‌های همراه و رایانه‌های شخصی از این روش استفاده می‌شود و به‌طور فزاینده‌ای در حال استفاده در صنعت‌خودرو است. با کامپیوتری شدن خودروها، به‌روزرسانی‌های آنلاین می‌توانند برای اصلاح نرم‌افزار خودرو و همچنین سیستم‌های کمک‌راننده و اطلاعات-سرگرمی مورد استفاده قرار گیرند.

بر اساس قوانین فدرال آمریکا، این به‌روزرسانی‌ها به‌عنوان فراخوان در نظر گرفته می‌شوند؛ وضعیتی که ایلان ماسک، مدیر اجرایی تسلا آن را غیر قابل‌ توجیه خوانده است. خودروسازان موظف هستند ظرف ۶۰ روز پس از ثبت گزارش نقص به‌اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه، رانندگان را از فراخوان‌ها از طریق ایمیل مطلع کنند. بنابراین حتی اگر خودروها به‌طور خودکار به‌روز شوند، رانندگان باید از طریق ایمیل مطلع شوند. برخی از گروه‌های ایمنی محور با ماسک موافقت کرده‌اند که این قانون در برخی موارد اضافی است.

تغییراتی که تسلا در صنعت ایجاد کرد

خودروسازانی که به‌دنبال آپدیت هستند

جنرال‌موتورز از به‌روزرسانی‌های آنلاین برای برخی سیستم‌های نرم‌افزار خودرو، فناوری کمک‌راننده سوپرکروز و سرویس OnStar استفاده می‌کند که رانندگان را به ناوبری، کمک‌های کنار جاده‌ای و خدمات اضطراری متصل می‌کند. فورد به‌روزرسانی‌های آنلاین را در ژانویه ۲۰۲۲ آغاز کرد؛ زمانی که سیستم رانندگی خودکارش به‌نام «بلو کروز» را معرفی کرد.

به‌روزرسانی‌های آنلاین تسلا عمدتا شامل سیستم‌های کمک‌راننده آن می‌شود. این شرکت با وجود این‌که به‌رانندگان دستور می‌دهد همیشه دست خود را روی فرمان نگه دارند، به‌طور بحث‌انگیز این موارد را به‌عنوان «اتوپایلوت» و «رانندگی کامل» به‌بازار عرضه می‌کند.

بهینه‌تر از آچارها

برای مصرف‌کننده، هیچ‌چیز مهم‌تر از راحتی نیست؛ یک سفر کمتر به‌تعمیرگاه برای انجام فراخوان قطعا در همین راستا قرار می‌گیرد. برای خودروسازان نیز فرصتی برای رفع سریع عیوب بدون ردیابی رانندگانی که ممکن است در آوردن خودروهای خود برای تعمیر مردد باشند، وجود دارد. همچنین، خودروسازان می‌توانند به‌روزرسانی‌های غیرضروری را بفروشند؛ به‌عنوان مثال برای ویژگی‌های سرگرمی هزینه‌ای دریافت شود و این خدمات را به‌وسیله اینترنت ارائه کنند.

خطرات احتمالی

به‌روزرسانی می‌تواند عواقب ناخواسته‌ای هم داشته باشد. در ۲۳ اکتبر ۲۰۲۱ تسلا به‌روزرسانی نرم‌افزاری را منتشر کرد تا سیستمی به‌اصطلاح کامل خودران را به‌خودروهای داوطلبانی اضافه کند که طبق نظارت تسلا، سوابق ایمنی خوبی داشتند. مالکان یک هشدار روی صفحه لمسی خودرو دریافت کردند و به آن‌ها این امکان داده شد که ارتقا را نصب کنند یا برای بعد برنامه‌ریزی کنند. بر اساس اسناد منتشرشده در وب‌سایت NHTSA، صبح روز بعد شرکت شروع به‌دریافت گزارش‌هایی از فعال شدن ترمزهای اضطراری ناخواسته کرد.

این شرکت این به‌روزرسانی را برای مالکانی که آن را نصب نکرده بودند، لغو کرد و ویژگی‌های ترمز خودکار و هشدار برخورد از جلو را برای کسانی که آن را نصب نکرده بودند، غیرفعال کرد. درعین حال به‌روزرسانی جدیدی در ۲۵ اکتبر منتشر شد و تنها در ۲۹ اکتبر بود که این شرکت فراخوانی برای حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو دارای نرم‌افزار معیوب و به‌روزرسانی‌شده اعلام کرد. به این ترتیب نمی‌توان به آپدیت‌های آنلاین در صنعت‌خودرو اعتماد کامل داشت؛ حداقل می‌دانیم که برای بسیاری از تغییرات فنی مورد نیاز برای اصلاح و انجام فراخوان، به‌ آچار نیاز داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =