مجید جلیلی ، مدیر گروه پژوهش‌های فناوری و نوآوری  موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

مجید جلیلی *

خودرو برقی به عنوان یک تحول فناورانه، تغییرات اساسی در زنجیره تامین، تولید و به‌کارگیری صنعت خودرو ایجاد خواهد کرد. بازار کار صنعت خودرو یکی از بخش‌هایی است که با گسترش این تحول به‌شدت متاثر خواهد شد.

میزان این تحول به‌دلیل ابعاد مبهم تاثیر خودرو برقی بر اقتصاد کلان کشورها تا حدودی ناشناخته است، اما مطالعات بر قطعیت حذف برخی شغل‌ها و پیدایش مشاغل جدید تاکید دارد (هرچند در این تحولات بخشی از مشاغل حذف‌شده قابلیت جذب در مشاغل جدید ایجادشده را دارند)، اما برخی از تخصص‌ها برای همیشه تقاضا و بازار خود را از دست خواهند داد.

بر اساس ارزیابی شرکت «فورد»، ظهور خودروهای برقی کاهش ۵۰درصدی سرمایه‌گذاری و ۳۰درصدی اشتغال را در صنعت خودرو جهان به همراه خواهد داشت.

این نتایج با برآوردهایی که آلمان از وضعیت صنعت خودرو خود تا سال ۲۰۳۰ انجام داده نیز منطبق است، به طوری که نزدیک به ۳۷درصد از ۸۰۰هزار شغل صنعت خودرو آلمان تا سال ۲۰۳۰ به‌واسطه تحولات این صنعت تعدیل خواهند شد و به ازای سهم ۲۵درصدی خودروهای برقی از کل بازار خودرو این کشور، ۳۷درصد نیروی کار به ازای سهم ۴۰درصدی خودروهای برقی ۴۰درصد نیروی کار و به ازای سهم ۸۰درصدی خودروهای برقی ۵۰درصد نیروی کار صنعت خودرو این کشور تعدیل خواهند شد.

این کاهش شغل هم در بخش مونتاژ نهایی خودرو و هم در بخش تولید و تامین قطعات است (خودرو برقی تعداد قطعات کمتری داشته و قوای محرکه و انتقال قدرت آن نیز پیچیدگی کمتری نسبت‌به خودروهای فسیلی دارد.)

همچنین با گسترش خودروهای برقی نیاز به خدمات مکانیکی، تعویض روغن، دریافت سوخت و غیره کاهش قابل‌ملاحظه‌ای خواهد داشت و در آینده برخی از این تخصص‌ها برای همیشه بدون تقاضا خواهند بود. البته خودروهای برقی خود مشاغل جدیدی نیز ایجاد خواهند کرد؛ برای نمونه در بخش زیرساخت‌های شارژ (ایجاد، تعمیر و نگهداری)، دیجیتالی شدن بخش حمل‌ونقل، تولید انرژی‌های تجدید پذیر و غیره، تخصص‌ها، زنجیره‌های کسب و کار و مشاغل جدید ایجاد خواهند شد.

از این رو در صورت سیاستگزاری درست در بهره‌مندی از این منابع مالی، می‌توان تحولات را با حداقل تاثیرات منفی بر وضعیت اشتغال کشور مدیریت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =