کد خبر: 247410
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
بازار خودرو

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز ( دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ ) روزنامه «دنیای خودرو» به موضوع « افزایش قیمت خودروها » پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، عضو شورای سردبیری روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

بازار خودرو در حالی طی یک‌هفته اخیر با شیب افزایشی قیمت روبه‌رو بوده که خبری از رونق در آن به‌گوش نمی‌رسد. برای درک ملموس از این موضوع، کافی است سری به دفاتر اسناد رسمی یا مراکز تعویض پلاک بزنیم و به‌عینه ببینیم خبری از ازدحام همیشگی در آن‌ها نیست.

این موضوع را به‌راحتی در فضای مجازی نیز می‌توان رصد کرد. در این خصوص نیز می‌توان با پایش چندروزه سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که آگهی فروش انواع خودرو کارکرده و صفر را منتشر می‌کنند، دریافت که بخش عمده این آگهی‌ها برای روزها و هفته‌های متوالی روی این سایت‌ها باقی می‌مانند و به‌رغم آن‌که برچسب فوری می‌خورند یا به‌اصطلاح نردبان می‌شوند، خبری از مشتری پروپا قرص و واقعی برای آن‌ها نیست.

نمایشگاه‌های خودرو و فعالان بازار نیز می‌گویند، معاملات معدودی که این روزها سر می‌گیرد، در کف یا زیرقیمت کارشناسی خودروهاست.

در چنین شرایطی، به‌رغم ثبات نسبی نرخ ارز معاملات در بازار خودرو روند افزایشی محسوسی در پیش گرفته است. اما برخلاف همیشه، خبری از هجوم متقاضیان همزمان با افزایش قیمت‌ها نیست.

به‌گفته فعالان بازار، این روزها بسیاری از معاملات در قالب معاوضه است؛ برخی افراد برای تبدیل‌به احسن کردن خودرو خود در پی گزینه‌ای هستند تا با پرداخت کمترین مابه‌التفاوت، خودرو خود را ارتقا دهند و برخی دیگر نیز با تنزل دادن وسیله‌نقلیه خود و دریافت مابه‌التفاوت قیمت درپی حل مشکلات مالی خود برمی‌آیند.

در این میان، پدیده دیگری نیز به گفته فعالان بازار مشاهده می‌شود و آن معاوضه خودروهای سواری با وانت‌بار با هدف ایجاد فرصت شغلی است.

به نظر می‌رسد علت این موضوع، اشباع ظرفیت کار با خودروهای سواری برای مسافرکشی و نیز کار در شبکه تاکسی‌های اینترنتی باشد. اما درعین‌حال، ظرفیت کار برای وانت‌بارهای سبک نیز چندان افزایشی نداشته است. به‌ویژه آن‌که بسیاری از رانندگان خودروهای تجاری سبک مانند وانت‌نیسان که به‌تازگی وارد ناوگان «نیسان آبی» شده‌اند، می‌گویند که پیش از این کامیون داشته‌اند و به دلیل نبود کار و بار یا نداشتن توان مالی برای نوسازی کامیون فرسوده خود، ترجیح داده‌اند، به خودرو سبک‌تری روی بیاورند تا علاوه بر نقل‌وانتقال بارهای کم‌حجم‌تر در مسافت‌های جاده‌ای و برون‌شهری، بارهای خیابانی و درون‌شهری یا جاده‌ای با مسافت‌های کوتاه‌تر را هم جابه‌جا کنند.

رکود بازار خودرو در موج انصراف متقاضیان خرید خودرو از سامانه یکپارچه فروش نیز مشهود است؛ این موضوع نه‌تنها گریبانگیر خودروهای مونتاژی بوده است، بلکه آن دسته خودروهای ایران‌خودرو و سایپا را هم شامل می‌شود که قیمت کارخانه‌ای آن‌ها پس از اعمال استانداردهای ۸۵گانه گاه تا ۱۵۰میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

در برخی موارد نیز نسخه اتوماتیک خودروهای داخلی تفاوت قیمت بیش‌از ۲۰۰میلیون تومانی با نسخه دنده‌دستی داشته که برای متقاضیان قابل‌پیش‌بینی نبوده و به دلیل نزدیک شدن قیمت کارخانه خودروها به نرخ بازار آن‌ها، انگیزه خرید را به‌ویژه برای متقاضیانی که توان مالی محدودی داشته یا متقاضیانی که با انگیزه کسب سود اقدام به ثبت نام اولیه کرده بودند، از بین برده است.

با این تفاصیل، باز هم سوز گرانی در عین رکود یا به‌عبارت بهتر «رکود تورمی» در بازار خودرو احساس می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =