خودروهای برقی

درحال حاضر خرید و فروش خودرو در بازار به‌صفر رسیده است و بازار خودرو در رکود کامل به‌سر می‌برد.

وزارت صمت تاکنون چندین‌بار به‌موضوع کناره‌گیری شورای‌رقابت از قیمت‌گذاری خودرو اشاره کرده و نظرش بر این است که شورای‌رقابت در این زمینه باید نقش تنظیم‌گری و نظارت داشته باشد. با وجود این‌که معاون وزیر صمت از سیاست این وزارتخانه برای آزادسازی قیمت خودرو پرده‌برداری کرده، اما شورای‌رقابت تاکید دارد بازار خودرو همچنان انحصاری است و ذیل مصوبات شورای‌رقابت مدیریت می‌شود.

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی و عضو سابق شورای‌رقابت دراین‌باره گفت: «اعضای شورای‌رقابت بر این باورند که باید نظارت داشته باشند؛ چراکه معتقدند قیمت تولید و سود تولیدکننده به‌مقداری است که قانع‌کننده باشد؛ اما برخی شرکت‌ها که زیانشان به‌دلیل تصمیمات اشتباه مدیریتی بوده، ادعا می‌کنند شورای‌رقابت اجازه نمی‌دهد این شرکت‌ها طوری قیمت را تعریف کنند که زیانشان جبران شود. بنابراین اگر بخواهیم با اجتناب از جانب‌داری و توجه به‌شرایط موجود اظهار نظر کنیم، باید گفت تا زمانی که محدودیت و ممنوعیت در واردات خودرو وجود دارد، واگذار کردن نرخ‌گذاری برعهده سازمان حمایت به‌نوعی حمایت از تولیدکننده خواهد بود. با عرضه خودرو در بورس هم بازار سوداگری ایجاد می‌شود. حتی در این شرایط به‌دلیل محدودیت باید توزیع با قرعه‌کشی انجام شود.»

از طرفی وزیر صمت نیز در مورد تعرفه واردات خودروهای هیبرید و برقی گفت: «تعرفه واردات خودروهای هیبرید بسیار کم در نظر گرفته شده که اگر مصوب شود، کمک بسیار خوبی برای تعادل در قیمت خواهد بود و بازار را به‌شدت مدیریت می‌کند.»

عباس علی‌آبادی در ادامه گفت: «خودروهای برقی نسبت به‌خودروهای بنزینی اختلاف قیمت مختصری دارند که با جبران تعرفه در تلاش هستیم قیمت‌ها را به‌هم نزدیک کنیم.»

وی افزود: «برای تشویق مردم در استفاده از این خودروها، حفظ محیط‌زیست و صرفه‌جویی سوخت باید مشوق‌هایی را پیش‌بینی کرد که یکی از این مشوق‌ها تعرفه بوده و در آیین‌نامه پیشنهادی به‌دولت دیده شده؛ یعنی تعرفه آن را بسیار کم در نظر گرفته‌ایم. اگر این موضوع مصوب شود، کمک بسیار خوبی برای تعادل در قیمت خواهد بود و بازار را به‌شدت مدیریت می‌کند.»

این رخدادها و تحلیل‌ها درحالی است که رکود همچنان بر بازار خودرو کشور حکم‌فرماست. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مشهد در این باره می‌گوید: «به‌دلیل رکود در بازار خودرو، تعطیلی در صنف نمایشگاه‌داران خودرو افزایش یافته است.

درحال حاضر خرید و فروش خودرو در بازار به‌صفر رسیده است و بازار خودرو در رکود کامل به‌سر می‌برد.

به‌گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مشهد همین امر سبب شده است از ابتدای سال، تعطیلی و ابطال پروانه در این صنف افزایش یابد و هر هفته شاهد تعطیلی در این بخش باشیم.

عزت‌الله اکبری‌ تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم معتقد است دولت با تصدی‌گری در قیمت‌گذاری دستوری، به‌نوعی در کار خودروسازان دخالت کرده و این امر موجب آشفتگی و عدم‌هماهنگی خودروساز در نحوه عرضه خودرو به‌بازار می‌شود.

نماینده مردم تهران در ادامه گفت: «علاوه‌بر این، باید با واردات مدیریت‌شده خودرو و نیازسنجی مردم این مشکل را برطرف کنیم؛ زیرا کمبود عرضه، خودرو را تبدیل به‌کالای سرمایه‌ای می‌کند.»

کاهش بهای ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی خودروهای خارجی لوکس

خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش قیمت یک تا ۱۸ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۸ میلیون‌تومان افزایش ۷۳۳ میلیون‌تومان، پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۱۷۰ میلیون‌تومان، رانا پلاس پانوراما (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۵۵۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۲۸ میلیون‌تومان و شاهین اتومات (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۷۱۱ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افزایش بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۶۶۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان و فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۷۲۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی یک مدل خودرو بودیم؛ جایی که ارزش هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان رسید.

در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش بهای ۱۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۵ میلیاردتومان و لکسوس NX۲۰۰ fsport فول با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۸ میلیاردتومان ارزش‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =