روح‌اله عباسپور

واردات خودرو تبدیل به چالش بزرگی برای دولت شده است. از یک‌سو خود دولت با ارائه یک لایحه دوفوریتی به مجلس، واردات را خیلی سریع تبدیل به قانون کرد، ازسوی دیگر چندماه است که آیین‌نامه آن تصویب و اجرایی نشده، به نظر می‌رسد اختلاف‌نظر داخل دولت سبب شده است بانک‌مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، ارز موردنیاز را اختصاص ندهند و آن را به دور از اولویت‌های واردات بدانند. این مساله بازار خودرو را هم تحت شعاع قرار داده است.

در همین زمینه روح اله عباس‌پور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بیان نظرات خود پرداخت.

بحث واردات خودرو تبدیل به قانون شده اما این قانون اجرایی نمی‌شود. مجلس تا چه اندازه بر واردات تاکید دارد؟

ازآنجاکه یکی از مشکلات کشور بازار نابسامان خودرو و نارضایتی مردم از کیفیت و قیمت خودرو بود، مجلس در جریان بررسی قانون ساماندهی صنعت خودرو، مجوز واردات خودرو و دولت نیز اجازه واردات خودرو را صادر کرد که در قوانین بودجه سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز بر این موضوع تاکید داشت. مقرر بود تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود که این مهم محقق نشد.

با این وجود مدیران سازمان برنامه بودجه تاکید کرده‌اند که واردات در اولویت نیست. این مساله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دولت در سال جاری لایحه دوفوریتی واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال را به مجلس ارائه و مجلس نیز این لایحه را مصوب کرد، در این قانون برخی قید و بندهایی که پیش از این برای واردات خودرو وجود داشت، رفع شد تا این کار تسهیل شود. طرح این مسائل این شائبه را ایجاد می‌کند در دولت انسجام کافی وجود ندارد، دولت اصرار دارد وزارت بازرگانی تشکیل شود اما وزارت صمت با این موضوع مخالفت می‌کند که این مثال نشانه‌ای از نبود انسجام است.

آیا دولت نظر دیگری درخصوص واردات دارد؟

با وجود اینکه دولت لایحه خودروهای کارکرده را با قید دوفوریت به مجلس ارائه داد و مجلس نیز برای تصویب آن تلاش بسیار کرد اما متاسفانه این قانون اجرایی نمی‌شود؛ دولت باید پاسخگوی اجرا نشدن قانون واردات خودروهای نو و کارکرده باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =