چین

چین در زنجیره تامین باتری خودروهای برقی حرف اول را می‌زند و این امر سبب تولید خودروهای ارزان‌تر نسبت به‌بسیاری از رقبای آمریکایی شده است.

سه غول خودروسازی چین در حال برنامه‌ریزی برای تاسیس کارخانه‌های جدید در مکزیک هستند و این امر نگرانی مقامات آمریکایی‌ را در پی داشته است. ام‌جی، بی‌وای‌دی و چری سه شرکتی هستند که می‌خواهند کارخانه‌های جدیدی در کشور مکزیک تاسیس کنند. این خبر را «فایننشیال تایمز» به نقل از منابع ناشناس منتشر کرده است.

گفته می‌شود سرمایه‌گذاری چینی‌ها در مکزیک سبب ایجاد نگرانی‌هایی بین آن دسته از مقامات آمریکایی‌ شده که می‌خواهند چین را از بازار خودروهای برقی این کشور دور نگه دارند.

تلاش دیپلماتیک

ظاهرا مقامات آمریکایی نگرانی‌های خود را درباره سرمایه‌گذاری چینی‌ها در مکزیک به این کشور منتقل کرده‌اند. این تاسیسات جدید شامل کارخانه جدید ام‌جی با سرمایه‌گذاری ۱.۵ تا ۲ میلیارددلار برای تولید خودروهای برقی است. همچنین گفته می‌شود یک کارخانه دیگر با سرمایه چند صد میلیون‌دلاری توسط بی‌وای‌دی تاسیس خواهد شد.

از بی‌وای‌دی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رقبای تسلا در بازار خودروهای برقی نام برده می‌شود. بازار خودروهای بدون آلایندگی در چین رونق زیادی دارد و برندهای داخلی به‌دنبال گسترش حضور خود در بازارهای بین‌المللی هستند.

چین همچنین در زنجیره تامین باتری خودروهای برقی حرف اول را می‌زند و این امر سبب تولید خودروهای ارزان‌تر نسبت به‌بسیاری از رقبای آمریکایی شده است.

آمریکا با رونمایی از قوانین جدید در این زمینه به‌دنبال حفاظت از بازار خودرو خود است. مقامات این کشور می‌خواهند در برابر حضور خودروهای برقی ساخته‌شده با قطعات چینی سخت‌گیری به‌خرج دهند.

قوانینی برای محدودسازی

اما گسترش حضور غول‌های خودروسازی چین در مکزیک که اخیرا با پشت سر گذاشتن آمریکا به‌بزرگ‌ترین شریک تجاری مکزیک تبدیل شده‌اند، ترس زیادی را بین مقامات آمریکایی برانگیخته است. از طرف دیگر قانون‌گذاران آمریکایی خواهان قوانین تجاری قوی‌تر برای جلوگیری از نفوذ بیشتر چینی‌ها به بازار خودرو این کشور از طریق شرکای تجاری شده‌اند.

مکزیک در سال‌های اخیر هدفی جذاب برای خودروسازان بوده است؛ چراکه هزینه‌های تولید کمتری دارد و با آمریکا توافق تجارت آزاد را امضا کرده است.

تسلا هم درحال برنامه‌ریزی برای تاسیس گیگا فاکتوری جدید در مونتری است و انتظار می‌رود خودرو ۲۵ هزار دلاری مشهورش در همین کارخانه تولید شود. درنهایت باید گفت مقامات بی‌وای‌دی، ام‌جی و چری به‌درخواست رسانه‌ها درخصوص پاسخگویی به این اخبار واکنشی نشان نداده‌اند.

بی‌وای‌دی‌های برزیلی غیر منجمد

بی‌وای‌دی با برگزاری رویدادی رسمی خودرو الکتریکی کوچک BYD دلفین را وارد بازار برزیل کرد. حالا به‌نظر می‌رسد این خودرو بی‌وای‌دی را به یک موفقیت بزرگ رسانده است. زیرا 300 دستگاه از این محصول تنها یک روز پس از عرضه به فروش رسیده‌اند. بی‌وای‌دی در دسامبر 2021 رسما وارد بازار برزیل شد.

بنابراین ما با یک تازه‌کار در بازاری غریبه روبرو بودیم. همچنین بی‌وای‌دی کارخانه پنل خورشیدی با ظرفیت 500 مگاوات در برزیل به‌همراه کارخانه‌ای جهت تولید باتری اتوبوس برقی را مدیریت می‌کند.

بنابراین به‌وضوح می‌توان دوستی قدرتمند برزیل و BYD را درک کرد. به‌همین خاطر هم تا پایان سال 2023 تعداد فروشگاه‌های این خودروساز چینی در بزریل به 100 شعبه می‌رسد. بی‌وای‌دی قبل از مدل دلیفین خودروهایی نظیره یوآن پلاس، سانگ پلاس، هان پلاس و تانگ را به‌فروش می‌رساند.

در می 2023 بی‌وای‌دی با فروش یک‌روزه 300 دستگاه از مدل دلیفین میزان فروش خود در بزریل را تقویت کرد. برندهای خارجی خودروسازی سهم خود را در مقابل رقبای چینی در بازار خودرو آن کشور از دست می‌دهند؛ امری که ناشی از سوق یافتن تولیدکنندگان داخلی چینی به‌سوی ساخت وسایل نقلیه برقی است؛ زیرا سیاستگزاری‌های صنعتی پکن مبتنی بر پرداخت کمک مالی و ارائه یارانه به‌این تولیدکنندگان بوده است. فروش خودروهای ساخت چین در داخل آن کشور به‌طور مداوم رو به‌افزایش بوده است.

بخشی از این موضوع نشان‌دهنده تاثیر فزاینده سازندگان وسایل نقلیه برقی در چین و تشدید سیاستگزاری‌های حمایت از تولیدکنندگان داخلی است. این وضعیت کار را برای رقبای غربی آنان دشوار کرده است.

به‌گزارش وال استریت ژورنال، انجمن‌های مسافربری چین اعلام کردند که برندهای خودرو داخلی چین ۵۴ درصد از عمده‌فروشی خودروهای داخل را در 6 ماهه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی از آن خود کردند. این در حالی است که این میزان در اوایل سال جاری میلادی ۴۸ درصد بوده است.

همچنین، اعلام شده این دومین بار متوالی است که برندهای خودرو داخلی چین در یک نیمه سال از برندهای خارجی پیشی گرفته‌اند. این در حالی است که خودروسازان غربی از زمانی که برای نخستین‌بار به آنان اجازه سرمایه‌گذاری مشترک با برندهای داخلی در چین داده شده بود یعنی از ده سال پیش، بر صنعت‌خودرو آن کشور مسلط بودند. برخی از آن برندها ثروتمند شدند. با این وجود، اکنون برندهای داخلی چینی در میدان فروش در رقابت با رقبای خارجی پیروز هستند.

به‌نظر می‌رسد دوران تسلط برندهای غربی بر عرصه خودرو چین به‌پایان رسیده است. انقلاب خودرو در چین توسط خودروهای پلاگین-هیبرید هدایت می‌شود و تقاضای آن به‌طور مداوم در حال رشد بوده است. براساس داده‌های دولتی چین در ماه ژوئن از میان ده سازندگان خودرو برقی پرفروش در چین 9 تولیدکننده داخلی بودند. تسلا تنها خودروسازی خارجی بوده که نامش در این فهرست به‌چشم می‌خورد.

تلاشی بر مبنای محصولات پاک

داده‌ها نشان می‌دهند فروش خودروهای پلاگین-هیبرید و برقی در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی به‌بیش از ۳.۵ میلیون وسیله‌نقلیه افزایش یافت که افزایشی ۴۴ درصدی را نشان می‌دهد. برخی کارشناسان صنعت‌خودرو پیش‌بینی می‌کنند که در چهار سال آینده خودروهای برقی فروشی بهتر از خودروهای گازسوز در چین خواهند داشت.

در ایالات‌متحده سهم بازار وسایل نقلیه برقی در نیمه نخست سال جاری پس از افزایش فروش ۵۰ درصدی ۵۵۷ هزار و 330 دستگاه خودرو بود. چین از سال ۲۰۰۹ میلادی برقی کردن وسایل نقلیه را در دستور کار خود قرار داده و از پیشتازان عرصه تبدیل خودروها به‌وسایل نقلیه با قابلیت استفاده از انرژی جدید شده است.

در دهه‌های گذشته خودروسازان جهانی از جمله فولکس‌واگن و جنرال‌موتورز در چین گرد هم آمدند و به‌دنبال رشد به منظور جبران کندی رشد در ایالات‌متحده، اروپا و سایر بازارهای بالغ جهانی بودند. با این وجود، پس از سال ۲۰۱۷ میلادی بازار چین برای بسیاری از این خودروسازان که هنوز به‌فروش خودرو با موتور احتراقی داخلی تکیه می‌کردند، دردسرساز شد.

به‌گفته شرکت مشاوره Automobility مستقر در شانگهای در سال ۲۰۲۲ میلادی فروش وسایل نقلیه با موتور احتراق‌داخلی تقریبا ۸ میلیون کم‌تر از دوران اوج آن در سال ۲۰۱۷ میلادی بود. درهمین حال سرعتِ گذارِ چین به‌وسایل نقلیه با موتورهای تازه سبب شگفتی شرکت‌های غربی خودروسازی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

آخرین اخبار