بازار خودرو

شورای‌رقابت در جلسه ۶۳۲ که روز سه‌شنبه مورخ ۱۲ دی ماه برگزار شد، دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری را اصلاح کرد. براساس این اصلاحات، از این پس نظارت شورای‌رقابت در خصوص محاسبه قیمت و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است قیمت‌های محاسبه‌شده توسط سازمان حمایت را شفاف ابلاغ کند و اگر در نحوه اجرا ایرادی وجود داشته باشد، شورای‌رقابت ورود خواهد کرد

در ۱۰ سال گذشته مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو چندین بار بین ستاد تنظیم بازار و شورای‌رقابت رد و بدل شده و به‌تازگی، دوباره این مسئولیت با نظارت شورای‌رقابت، به‌سازمان حمایت واگذار شده است. شورای‌رقابت در جلسه ۶۳۲ که روز سه‌شنبه مورخ ۱۲ دی ماه برگزار شد، دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری را اصلاح کرد. براساس این اصلاحات، از این پس نظارت شورای‌رقابت درخصوص محاسبه قیمت و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است نرخ‌های محاسبه‌شده توسط سازمان حمایت را شفاف ابلاغ کند و اگر در نحوه اجرا ایرادی وجود داشته باشد، شورای‌رقابت ورود خواهد کرد؛ بنابراین از این پس قیمت خودرو توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود.

پیش از این منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت نیز با اشاره به‌ایجاد تغییرات در سند راهبردی خودرو گفته بود در سند جدید، نقش تنظیم‌گری و نظارت برعهده شورای‌رقابت است.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای‌اسلامی در فاصله زمانی ۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۱ تا ۲۰ اسفندماه ۱۳۹۱ مسئول قیمت‌گذاری خودرو، کارگروه کنترل بازار با تایید هیات وزیران شد که به‌دلیل ورود شورای‌رقابت به‌مساله قیمت‌گذاری با فاصله کوتاهی پس از این مصوبه، این شیوه قیمت‌گذاری اجرایی نشد.

بعد از آن نیز در فاصله ۲۰ اسفندماه ۱۳۹۱ تا ۲۵ مهرماه ۱۳۹۷ مسئول قیمت‌گذاری خودرو شورای‌رقابت بود که این شورا در انتهای سال ۱۳۹۱ براساس آنالیز هزینه تمام‌شده خودروها، نسبت به‌قیمت‌گذاری اقدام کرد.

پس از آن نیز در فاصله زمانی ۲۵ مهرماه ۱۳۹۷ تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ ستاد تنظیم بازار مسئول قیمت‌گذاری خودرو شد که این دستورالعمل تنها یک بار و در هفته سوم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ اجرایی شد و پس از آن تا اردیبهشت سال ۱۳۹۹ هیچگونه قیمت‌گذاری مجدد و افزایش قیمتی برای خودروسازان اعمال نشد.

از اواخر اردیبهشت ۱۳۹۹ تا اواخر مهر ۱۴۰۰ نیز براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، شورای‌رقابت مسئول قیمت‌گذاری خودرو شد.

این دستورالعمل با این قید که قیمت خودروها به‌صورت سه‌ماه یک‌بار و با شاخص تورم تولیدکننده خودرو تعدیل شوند، به‌اجرا در آمد.

از پاییز ۱۳۹۹ همین مصوبه نیز اجرا شد و قرار بر تعدیل قیمت ۶ ماه یک‌بار خودروساز شد. در این دوره نیز همان آنالیز قیمت خودروسازان در سال ۱۳۹۱ مبنای به‌روزرسانی قیمت‌ها قرار گرفت.

در این دوره، برای ایجاد شانس برابر برای خرید خودرو، سیاست قرعه‌کشی برای فروش خودرو نیز آغاز شد. با لغو مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا توسط رئیس‌جمهور، مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو از ۲۸ مهر ۱۴۰۱ به‌شورای رقابت سپرده شد و در نهایت در جلسه روز سه‌شنبه هفته گذشته شورای‌رقابت، مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو به‌سازمان حمایت سپرده شد و نقش شورای‌رقابت در این مقوله نظارتی شد.

درواقع بعد از اینکه مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو به‌شورای رقابت سپرده شد، این شورا در مورخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری را تدوین کرد که براساس این دستورالعمل که به‌عنوان مصوبه ۵۴۳ شورای‌رقابت شناخته می‌شود، مبنای تنظیم قیمت خودرو براساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات وزیران تعیین می‌شد.

قیمت‌ها توسط سازمان حمایت محاسبه شده و نتایج محاسبات در کارگروه خودرو ارائه و به‌تصویب شورای‌رقابت می‌رسید و توسط عرضه‌کننده خودرو لازم‌الاجرا بود.

اما با اصلاح مصوبه مذکور مبنای قیمت خودرو براساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات وزیران تعیین و تثبیت قیمت‌ها بود که توسط سازمان حمایت محاسبه و به‌وزارت صمت اعلام می‌شود.

وزارت صمت نیز قیمت‌ها را به‌خودروسازان ابلاغ می‌کند و این قیمت‌ها برای عرضه‌کننده خودرو لازم‌الاجراست.‌ به‌تازگی قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی نیز به‌سازمان حمایت واگذار شده است.

افزایش قیمت ۴۵ میلیون‌تومانی دنا پلاس اتومات

خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش بهای یک تا ۴۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۴۵ میلیون‌تومان افزایش ۹۴۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس بدون رینگ (۱۴۰۲) با ۲۸ میلیون‌تومان افزایش ۷۴۸ میلیون‌تومان، تارا اتومات (ESP) (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش ۸۷۵ میلیون‌تومان، شاهین اتومات (۱۴۰۲) با ۲۳ میلیون‌تومان افزایش ۷۷۰ میلیون‌تومان و تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۷ میلیون‌تومان افزایش ۷۹۲ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

از طرفی درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۹ تا ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۴۷۰ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۳۲۵ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۳۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۸۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان، جک S۳ (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۹۰ میلیون‌تومان و فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که بهای تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، کیا اسپورتیج GT لاین با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیاردتومان، هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان و رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز افزایش بهای ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند؛ جایی که پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۹ میلیاردتومان، لکسوس NX۳۰۰ هیبرید با ۱۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۸ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان و ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =