2026 Cadillac Vistiq Electric SUV

در آینده‌ای نزدیک محصولات لوکس و برقی زیادی توسط برندهای مطرح از جمله پورشه تولید خواهند شد و شاید این موضوع تسلا را تحت‌فشار قرار دهد.باتوجه به‌سبقت گرفتن تیراژ تولید بی‌وای‌دی از تسلا به‌نظر می‌رسد این رقابت دیگر برسر رسیدن به جایگاه تسلا نباشد، بلکه حالا مفاهیمی هدف قرار گرفته‌اند که تسلا به‌واسطه آن‌ها جذب مشتری می‌کند.

تحول در محصولات فعلی

درباره پورشه صحبت می‌کنیم که شاسی‌بلند ماکان آن بسیار طرفدار است و در ۹ ماهه نخست امسال به‌فروش حدود ۶۸ هزار دستگاهی رسیده است. این رقم نسبت به‌سال قبل رشد ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد. البته فروش حدود ۶۴ هزار دستگاهی پورشه کاین حاکی از افت ۳ درصدی خواهد بود.

فروش ۹۱۱ به‌حدود ۳۹ هزار دستگاه رسیده و پانامرا و ۷۱۸ باکستر و کیمن به‌ترتیب به‌خانه حدود ۲۷ و ۱۷ هزار نفر راه یافته‌اند. این لوکس‌ساز آلمانی برنامه‌های مفصلی برای ماکان دارد؛ خودرویی که در سال ۲۰۱۴ عرضه و به‌پرفروش‌ترین محصولش در سال ۲۰۱۷ تبدیل شد. پورشه از زمان عرضه این خودرو تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه ماکان را فروخته است. نخستین محصول برقی پورشه با نام تایکان شناخته می‌شود.

این خودرو از سال ۲۰۱۹ راهی بازار شده و بیش از ۱۰۰ هزار نفر آن را خریداری کرده‌اند. پورشه همچنین از سال ۲۰۱۰ نسخه‌های هیبرید کاین و پانامرا را تولید می‌کند و از سال ۲۰۱۴ نیز قوای محرکه پلاگین-هیبرید را برای آن‌ها معرفی کرده است.

ماکان از زمان عرضه تاکنون فقط با پیشرانه‌های درون‌سوز تولید شده؛ اما ژرمن‌ها می‌گویند نسخه تمام‌برقی این خودرو در مراحل آخر تست و توسعه قرار دارد و در سال آینده میلادی راهی بازار خواهد شد.

پورشه می‌گوید هدف از تولید این خودرو ارائه اسپرت‌ترین محصول در کلاس خود است و نسخه درون‌سوز فعلی نیز چنین چیزی را نشان می‌دهد. ژرمن‌ها گفته‌اند قبل از عرضه ماکان برقی به‌بازار بیش از ۳ میلیون کیلومتر را با آن پیموده‌اند.

رقیب‌تراشی برای تسلا؛  از آلمان تا آمریکا

این تست‌ها کیفیت خودرو را حتی در سال اول تولید تضمین خواهد کرد. انتظار می‌رود ماکان برقی با یک‌ بار شارژ حدود ۴۸۰ کیلومتر را طی کند و قیمت حدود ۸۰ هزار دلاری داشته باشد.

برند مورد بحث اظهار داشته بود نسخه درون‌سوز ماکان نیز در کنار مدل برقی عرضه خواهد شد؛ اما این برنامه‌ها تغییر کرده و مدل درون‌سوز از بهار سال ۲۰۲۴ و به‌دلیل قوانین امنیت سایبری جدید اتحادیه اروپا راهی موزه خواهد شد.

درواقع گفته می‌شود ماکان درون‌سوز با قوانین امنیت سایبری جدید همخوانی ندارد. براساس قوانین جدید، خودروهای جدید تولیدی از اول جولای ۲۰۲۴ باید از نرم‌افزار امنیت سایبری به‌روزی برخوردار باشند و خود را با قوانین جدید وفق دهند.

ماکان درون‌سوز قبل از قوانین جدید توسعه یافته و به‌روزرسانی آن جهت برآورده ساختن این اهداف بسیار هزینه‌بر خواهد بود. البته تولید ماکان درون‌سوز در آلمان برای بازارهای خارج از اروپا همچنان ادامه خواهد داشت. به‌این ترتیب طرفداران ماکان در آمریکا هنوز هم خواهند توانست پشت فرمان این خودرو بنشینند.

گزینه‌هایی که ریشه آمریکایی دارند

برند لوکس جنرال‌موتورز یعنی کادیلاک از شاسی‌بلند جدید و سه ردیفه‌ای به نام ویزتیک رونمایی کرده است. انتظار می‌رود در ماه‌های آینده جزئیات کامل این خودرو منتشر شود.

در طرف دیگر برند لوکس استلانتیس یعنی آلفارومئو هم نخستین محصول برقی خود را با نام میلانو معرفی خواهد کرد.

هر دو خودرو در مراحل اولیه توسعه قرار دارند. لوسید موتورز نام شرکتی است که رقیب تسلا شناخته می‌شود. این شرکت که نام ابتدایی‌اش آتیه وا بود، از سال ۲۰۰۷ کار خود را آغاز کرد و اکنون در کالیفرنیا حضور دارد.

لوسید موتورز با سرمایه‌گذاری چینی‌ها آغاز به‌کار کرد؛ اما توانست در سال ۲۰۱۸ عربستان را برای تزریق یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌دلار سرمایه وسوسه کند.

این مقدار سرمایه‌گذاری به‌منزله ۶۵ درصد از کل سهام شرکت است. قرار است تا سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶، کارخانه پیشرفته‌ای توسط لوسید موتورز در عربستان افتتاح شود که احتمالا مدرن‌ترین و هوشمندترین کارخانه خودروسازی در خاورمیانه باشد.

طبق خبری که منتشر شده قرار است صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی با نام PIF باقی سهام این خودروساز نوپا را خریداری و مالک کل سهام آن شود.

درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۲ به ۶۰۸ میلیون‌دلار یعنی معادل ۳۰ هزار و ۴۰۰ میلیاردتومان رسیده است؛ این درحالی است که ضرر خودروسازان ایرانی در سال گذشته بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

لوسید موتورز در حال حاضر مدل ایر را روی خط تولید خود دارد. این خودرو دارای ۵ تیپ پیور، تورینگ، گرندتورینگ، دریم ادیشن و سافایر است. مدل ایر سافایر ۱۲۰۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و شتاب صفر تا صد آن کمتر از ۲ ثانیه‌ است.

درکنار به‌کار بردن امکاناتی مثل ۱۲ رادار، تکنولوژی لیدار، ۱۴ دوربین و ۳۲ حسگر، با یکی از امن‌ترین خودروهای جهان روبه‌رو هستیم. تکنولوژی لیدار قادر است عابران پیاده و اشیا را تا ۲۵۰ متری اطراف خود تشخیص دهد.

به‌نظر می‌رسد با پیشرفت تکنولوژی باتری، خودروسازان معتبر بیش از پیش تسلا را تحت‌فشار قرار می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

آخرین اخبار